alt. song:
♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️
"Kenapa semua orang busy semacam?" tanya Anis perlahan. Matanya ralit memerhati orang-orang yang sentiasa bergerak di sekelilingnya itu.
Sekejap mereka memasang khemah itu dan sekejap lagi mereka membuka balik khemah itu. Kemudian, ada yang membawa meja dan kerusi lipat di atas bahu dan kepala mereka lalu meletakkan ke suatu tempat lain. Terdapat juga orang yang ke hulu dan ke hilir menolak troli entah berisi apa di dalamnya Anis tidak pasti kerana barangan tersebut dibungkus di dalam kotak.
"We'll be moving to the base tomorrow so they've ..unwisely decided to do an event tonight." kata Nick dan memerhati perkara yang sama seperti Anis.
"Tch." Anis tersenyum sinis. "What event?"
"A buffet or sumthing. I don't know." kata Nick lalu berpaling menghadap Anis.
Anis melepaskan pandangannya daripada pemandangan tersebut dan merenung pasir yang dipijak oleh kedua-dua kakinya yang tersarung kasut. Sesekali angin dari laut menderu dan menerpa ke arah mereka semua. Entah kenapa angin itu terasa seperti suatu consolation bagi mereka yang berada di bawah cahaya Matahari yang terik ini.
"Some people out there are dying because they don't have the guts to fight those zombies to collect enough food supplies and stuff..yet we're here, try to hold an event-- a buffet to be exactly." Anis berkata dengan nada sarkastiknya seolah-olah mencemuh kesemua penghuni pulau ini termasuklah dirinya sendiri.
"I know right.." Nick melepaskan keluhannya sambil masih melihat dalam diri Anis di sebelah ini. Somehow, dia just dapat rasa ada sesuatu yang berbeza pada diri Anis sejak kejadian kelmarin..tetapi dia juga ragu-ragu kalau itu hanyalah sisi Anis yang dia tidak tahu. Lagipun, mereka hanya baru berjumpa buat beberapa hari atas sebab keadaan yang tertentu. Anis 10 tahun lebih muda daripadanya. Mereka berdua diketemukan hanyalah seakan-akan takdir semata.
"Anis.." panggil Nick perlahan. Sedari tadi dia lihat si Anis ini mengelamun entah apa yang difikirkan sambil merenung pasir pantai yang baginya tak menarik mana pun untuk direnungkan.
Anis mengangkat wajahnya dan menoleh memandang Nick dengan pandangan 'apa?'.
"I'm sorry for your lost." dengan tidak berapa ikhlas, Anis memberikan Nick senyuman kecil yang tampak lemah sebelum senyumannya mati dan dia kembali merenung pasir pantai itu.
"If only Az'am—"
"There's no 'if' on things that already happened." kata Nick dengan nada monoton. Anis memandang muka Nick dengan matanya yang kini sedang berkaca. Nick masih menayangkan muka expressionless-nya.
Dengan secebis dirinya yang berasa sedikit marah dan tidak puas hati terhadap Nick, Anis membuka langkah dan berjalan maju ke hadapan di mana terletaknya persisiran pantai, meninggalkan Nick yang masih memandang dirinya jauh di belakang. Dia mengambil tempat duduk di salah satu batang pokok yang tumbang itu.
Anis menenangkan dirinya bersama-sama bayu laut di situ sambil menutupkan mata. Cuba tenangkan dirinya daripada melenting atau even menangis di hadapan Nick tadi tersangatlah mencabar, sekarang dia hanya perlukan masa keseorang—
YOU ARE READING
Exam Dibatalkan -- [✓]
Science Fiction⚠️ RUN N FIGHT ⚠️ --Wattys 2020 Award Winner: Science Fiction-- Negara Malaysia. Remaja berumur 17 tahun. Bersekolah. One word: SPM. Ya. Kau takkan boleh bayangkan kalau-kalau tiba-tiba exam sebesar itu aka exam yang menentukan hala tuju hidup kau...