Gambar di atas ialah Lee Jong-Suk cast kepada Aulhaq yang tengah smile while looking at someone ^^
♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨
Kriakk, kriukk.. Kriakk, kriukk..
'Where have I seen this girl?' fikir Aulhaq dalam sambil merenung Anis yang sedang memakan biskut yang tersimpan dalam balang di atas meja dining table rumah itu. She really just makes herself feels at home.
Yang Anisnya pula tengah merenung benda lain, more like merenung makanan, menikmatilah katakan, tapi roh dah melayang ke mana.
Aulhaq mengangkat kedua-dua bahunya untuk menjawab pertanyaan mindanya dan dengan itu, "ouch!" dia mengaduh sakit. Okay, tak baik lagi rupanya dia nih..
Tersentak Anis dibuatnya. Nak makan biskut pun tak senang. Dahlah biskut coklat, flavour favourite-nya.
Dia berpaling untuk melihat Aulhaq buat sesaat dan menyambung memakan biskutnya semula. Dah macam biskut kepunyaan dia dah. Padahal makan makanan dekat rumah orang tah siapa tuan rumahnya dengan tiada kebenaran sesiapa tuh. Muka rasa bersalah juga tidak ditayangkan sebab dia tak terfikir nak ajak rakan-rakannya langsung untuk makan biskut yang dijumpainya itu.
Aulhaq tersengih macam budak kecil apabila terbuat salah dan dimarahi ibunya. But sengihan tu hanya kekal buat beberapa saat sebelum dia kembali ke muka seriusnya. We're talking about Aulhaq here, gais.
"It's okay. Aku..faham keadaan kau." tetiba Aulhaq bersuara. Wait, dia cakap dengan siapa?
Jap, acane diorang boleh together nih?
Kita flashback,
"Apa benda..?" tanya Anis malas sambil memandang mata Az'am. Rasa annoyed memenuhi jiwa raganya. Ceit, ayat takleh cringe lagi.
Dia melihat Az'am macam tersentak dan terus Az'am tersengih, tak tahu lah pula mengapa. Tetapi, Az'am hanya membalas dengan "nothing." yang membuatkan Anis bertambah annoyed.
Apabila dia melihat 3 ketul lelaki di sebelahnya yang boleh tahan familiar baginya sebab mereka pernah jumpa cuma Anis tidak lagi mengingati dengan tepat nama lelaki-lelaki itu kecuali Zahran, mereka memasing bermuka cuak. Macam orang lepas kantoi dengan perbuatan yang baru dilakukan.
Lepas menyusun sejadah dan telekung sepertimana keadaan asal sewaktu dia jumpa, Anis bergerak keluar dari bilik dengan-still- muka malasnya. Dia berjalan seorang diri ke dapur yang gelap itu.
Sampai sahaja di situ, dia mencari suis lampu dan menekannya.
Ttak!
Dahi Anis berkerut seketika dan matanya terpejam sedikit dek silau. Setelah matanya dapat menyesuaikan diri dengan jumlah cahaya di ruang itu, dahinya tidak lagi berkerut dan everything turns to normal.
Itulah fikirnya, tetapi dengan kewujudan seorang lelaki di ruang dapur itu, fikiran-fikirannya tadi yang berkata 'everything will be alright' seolah-olah musnah, hilang hanyalah disebabkan seorang insan. Dia baru nak spend masa dia seorang diri, rehatkan minda.
YOU ARE READING
Exam Dibatalkan -- [✓]
Science Fiction⚠️ RUN N FIGHT ⚠️ --Wattys 2020 Award Winner: Science Fiction-- Negara Malaysia. Remaja berumur 17 tahun. Bersekolah. One word: SPM. Ya. Kau takkan boleh bayangkan kalau-kalau tiba-tiba exam sebesar itu aka exam yang menentukan hala tuju hidup kau...