Encounter 88

369 48 2
                                    

♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️

"What happen?" tanya Izyan dan matanya mendarat pada sweater Anis yang basah dengan air mata itu Tapi of course, Izyan tidak tahu itu basah disebabkan air mata.

"I met an old friend which I found her by accidentally hit and splashed my water onto both of us." Anis tersengih kecil seperti kanak-kanak yang tahu dirinya bersalah.

Izyan mengukirkan satu senyuman dan menyuruh Anis duduk di sebelahnya.

"Thats what you're gonna eat?" Izyan memandang Anis semacam.

Anis membalas renungan Izyan dan memandang sekilas makanan Izyan. "Look at you. Aren't you going to be fat with that?" sedas ayat ditembak menuju ke arah Izyan. Tetapi Izyan tidak membalas atau berasa apa-apa kerana dia tahu ada something lain yang tak kena pada diri Anis, seolah-olah ada benda yang merosakkan mood-nya baru-baru tadi.

"I.. suddenly got my appetite back." respons Izyan perlahan untuk mengelakkan kesuspenan dan beralih melihat makanannya. Bila difikirkan balik, memang kuantiti makanannya atas sederhana daripada apa yang dia biasa makan selama ini. Fikirnya, hanya untuk malam ini, jadi tidak mengapalah kan.

"Prolly your 'lost appetite' comes to me." Izyan tersenyum perlahan mendengar ayat annoyed Anis. So, Anis tiada selera tetapi apabila dia perhati cara Anis memakan kek itu menggunakan sudu kecil comel itu macam yang sebaliknya pula.

"Ahh, this is my favourite cake, so I thought it wouldn't be harm to eat it despite not having any feeling to eat other types of food," kata Anis perlahan apabila dia sedar Izyan tengah memandang kek dan mukanya bersilih ganti.

Izyan tidak berkata apa-apa lalu memakan makanannya sambil memerhati pemandangan di sekelilingnya.

Lautan di hadapan mereka berdua kelihatan hitam, gelap bersama langit malam yang juga pitch black. Hanya bintang-bintang, bulan serta beberapa lampu yang didirikan di luar khemah yang menerangi kawasan itu. Pemandangan di sini boleh dikatakan cukup indahlah buat masa sekarang.

"So there's an army base in this.. island?" tanya Anis, sengaja mahu memecahkan kesunyian itu.

"A secret army base." Izyan berkata dengan nada playful-nya. Dan setiap kali Izyan menggunakan nada itu, Anis somehow berasa geli hati dan ingin ketawa. Dia pun tertawa perlahan-tanpa sebab kukuh- sambil memotong lagi kecil kek di atas pinggannya tersebut.

Yelah, Anis ni cepat ketawa..her sense of humor boleh dikatakan is another level. "Woo~" sengaja Anis membuat sound effect seperti 'cool' begitu tetapi bercampur dengan nada sinis.

Usai makan,

"Ufairah.. I want to talk to you about something. But if you don't—"

"Let's talk." potong Anis laju. Matanya dikerdipkan beberapa kali tatkala dia berasa macam ada pasir dari pantai memasuki matanya. "..about that 'something'." sambung Anis lagi apabila dia terpandang Izyan yang terkelu melihatnya.

Izyan mengerdipkan matanya sekali lalu mendehem perlahan. Dia memandang pemandangan di hadapannya untuk menenangkan hatinya yang berdebar rancak itu dan kembali memandang Anis di sebelah yang nampak setia menunggunya.

"What were you thinking.. that time, on the stairs, when your best friend fell..?" tanya Izyan dengan suaranya yang lembut.

Anis mengharapkan benda lain dan benda lain lain yang dia dapat..walau dia adalah terfikir juga kemungkinan Izyan akan bertanya tentang soal ini. Tapi nak buat macam mana, memang salah dia, bukan? Memang patut orang akan persoalkannya.. tentang diri dia itu.

Exam Dibatalkan -- [✓]Where stories live. Discover now