Sedar tak sedar ini ialah chapter yang ke 51 termasuk all the intro and charac developments parts.. so selamat membaca eventho I know this story sucks. Lol ^^
♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️
"Huhh.." Anis terjaga daripada tidur. "Fuh.." mengucap dia di dalam hatinya. Yang dimimpikannya tadi bukan sekadar mimpi tetapi memori..
Tangannya laju mengambir air mineral dan meneguknya selepas membaca basmalah. Dilihat jam di kenderaan baru nak masuk pukul 9 pagi. Dikira lama jugalah dia terlelap.
Anis meraup mukanya yang didapati sedikit berpeluh itu.
"Gwenchana (are you alright)?" kepalanya lantas tertoleh ke arah punca suara lalu mengangguk kepalanya perlahan walaupun rasa berat dan pening-pening tu still ada.
Anis menyandarkan dirinya semula. "I'll never sleep again.." keluh dalam rungutnya.
"Bad dreams?" tanya Izyan yang masih setia memandu kenderaan tersebut. Okay, I have a question.. why bad dreams instead of nightmares? Yea, sebab dia tidur waktu siang..k, please ignore me..
Anis hanya mengangkat bahu dan memandang jalan yang kosong di hadapan. Dia tetiba rasa tiada mood hendak bercakap tentang 'mimpi' dia tadi tu.
Beberapa saat dalam suasana yang sepi, Anis pun tersedar akan hakikat dia baru buat suasana menjadi awkward dan juga telah sedar daripada tidur yang tidak lena, dia mendehem dan membuka mulutnya.. "Sir"
"Yes?" kata Izyan tanpa membuat eye-contact dengannya kerana sebaliknya, mata si Izyan setia pada jalan raya yang alone tu. Tak macam Anis pagi tadi. Huahua.
"Don't you wonder..why that guy from the R&R place..kill himself?"
"You really think he killed himself?" Izyan membalas persoalannya dengan satu lagi persoalan.
Orang yang ditujukan soalan tersebut pun mengangguk kecil tetapi jelas pada raut wajahnya menunjukkan dia sebenarnya ragu-ragu dengan jawapannya. Izyan pula sempat menoleh sekejap untuk melihat reaksi pada wajah Anis dan memandang hadapan semula.
"Humph. I bet the infected woman yang kita jumpa stuck dalam kereta tu was his mother. They had probably got there long way before us.. He..probably didn't know her mother had been infected until they got there. Before her mother got infected completely, she maybe asked his son-I repeat maybe his son tied her there..in the car."
"Then..of course he didn't want to but he had to..for his own safety since her mother didn't ask him to kill her instead. After that, his mother maybe told him to hide in there..because it was safer."
"He probably had stayed there for a few days, judging by the smell and his outlook since the outbreak and maybe.. he couldn't accept the truth nor face the reality that he was all alone. So, he decided what was best for him. "
"And yea. Who might have thought maybe he chose to stay there because it was closer to food and stuff, and that stall probably the only one that originally opened since they and us got there." berpanjang jela Izyan memberikan pendapatnya or more like menyatakan teorinya.
"Heheh..You really 'think' about this, don't you?" Anis ketawa kecil sambil mengelap air matanya yang jatuh beberapa titis sewaktu Izyan memberikan pendapatnya tadi.
YOU ARE READING
Exam Dibatalkan -- [✓]
Science Fiction⚠️ RUN N FIGHT ⚠️ --Wattys 2020 Award Winner: Science Fiction-- Negara Malaysia. Remaja berumur 17 tahun. Bersekolah. One word: SPM. Ya. Kau takkan boleh bayangkan kalau-kalau tiba-tiba exam sebesar itu aka exam yang menentukan hala tuju hidup kau...