► Hastalık Hâlindeki Hayırlar:
Tedaviyi Terk Etmekte Birtakım Hayırlı Hâller ve Güzel Ameller Mevcuttur. Bunları Şöyle Özetleyebiliriz:Bunlardan Birisi; Kulun Allah’tan Gelen Belâya Sabır, Kazaya Rızâ ve İlâhî Hükme Teslim Olma Niyetidir. Bunlar Yakîn Îmân Sahibi İçin Aslında Güzel Durumlardır. O, Bu İşteki Hikmeti ve Sonundaki Hayrı Yakînen Görmektedir. Çünkü Yüce Allah, Her İşinde Hikmet Sahibidir, Kulun Hayrını En İyi O Bilmektedir.
Hastalık İçerisinde Elde Edilecek Güzel Sonuçlardan Birisi de Şudur:
Kul, Yüce Mevlâ’sının Onu Kendisinden Daha İyi Bildiğini, Onun İçin En Güzelini, Hayırlısını Seçtiğini Bilir. Yüce Rabbinin, Hastalıklar Sayesinde Kendisini, Günâhlardan Engellediğini ve Uzak Tuttuğunu Görür. Nitekim Bir Kûdsî Hadîste Hakk Teâlâ, “Fakirlik Hapishanem, Hastalık ise Bağımdır. Sevdiğim Kulumu Bunlarla Korurum.” Şeklinde Buyurmuştur.
Aslında Tedavi Olup Şifâ Bulan Kimse, Nefsinin Kuvvetlenerek Hevâsının Kendisini İfsâd Etmesinden Emin Olamaz. Çünkü Günâhlar, Sağlam ve Sağlıklı Hâllerde İşlenir. Bir Sene Hasta Olmak, Bir Günâh İşlemekten Daha Hayırlıdır.
Bir Kişi, Bir Ârifle Karşılaşmıştı. Ârif Ona, “Benden Ayrı iken Nasıldın?” Dedi. Adam, “Âfiyette idim.” Deyince Ârif, “Eğer Allah’a Karşı Günâh İşlemediysen, Sağlık ve Âfiyettesin Demektir. Yok, Eğer Günâh İşlediysen Günâhtan Daha Büyük Hastalık Ne Olabilir? Allah’a İsyân Eden Âfiyette Olamaz.” Dedi.
Hazreti Ali Radiyallâhû Anh Irak’ta Nabatilerin Giyinip Süslendiklerini Gördüğü Zaman, “Bunlar Niye Bu Şekilde Giyinmişler?” Diye Sordu. Kendisine, “Bugün Onların Bayramıdır.” Denilince Hazreti Ali Radiyallâhû Anh, “Allah’a Karşı İsyân Edilmeyen Her Gün Bizim Bayramımızdır.” Buyurdu.
Sözlerin En Doğrusunu Söyleyen Allah Celle Celâlühû, Bu Konuda Şöyle Buyurmuştur, “Allah, Size Sevdiğiniz Şeyleri Gösterdikten Sonra, Siz İsyân Ettiniz.”
Bir Görüşe Göre Âyetteki Arzulanan Şeyler, Sağlık ve Zenginliktir.
Âlimlerden Biri Şöyle Demiştir, “Fir’avnı, “Ben Sizin En Büyük Tanrınızım!” Demeye Sevk Eden Şey, Uzun ve Sağlıklı Bir Ömür Sürmesidir. O, Dört Yüz Sene Yaşadı da, Bir Kere Olsun Baş Ağrısı Görmedi, Bir Kez Sıtmaya Yakalanmadı, Bir Damarı Acı İçerisinde Atmadı. Bundan Dolayı İlâhlık Davâsında Bulundu. Eğer Her Gün Biraz Baş Ağrısına yahût Karın Ağrısına Yakalansaydı, Böyle Bir Davâya Kalkmazdı...”
Bilmiş Ol ki, İnsanlar Nasıl Mal ile Haddi Aşıyorlarsa, Sürekli Sıhhatli Olmakla da Haddi Aşabilirler. Çünkü Mal ile Kendisini Hiçbir Şeye Muhtaç Hissetmediği Gibi, Sağlık ile de Kendisini Kimseye Muhtaç Hissetmez. Yüce Allah, Bu Konuda Şöyle Buyurmuştur, “Gerçek Şu ki, İnsan Kendisini Zengin Görerek Azar.” Aleyhisselâtû Vesselâm Efendimiz, “İki Nimet Vardır ki, İnsanların Çoğu Aldanır; Bunlar Sağlık ve Boş Zamandır.” Buyurmuşlardır.
Sağlıklı iken Günâhlardan Sakınmak İkinci Bir Nimettir. Nitekim Zenginlikle Beraber Günâhlardan Korunmak da İkinci Bir Nimettir. “Dünyâ Hayatında Bütün Güzel Şeylerinizi Harcadınız ve Onlardan Bolca Yararlandınız.” Âyetinde Geçen Nimetlerin, Zenginlik ve Vücûd Âfiyeti Olduğu Bildirilmiştir.
Tedaviyi Bırakmanın İyi Yönlerinden Birisi de, Hastalıkların Günâhlara Kefâret Olmasıdır. İnsan, Hastalığı Hoş Karşılamadığında Bütün Günâhları Üzerinde Kalır. Bir Hadîste, “Kulda, Sıtma ve Sırt Ağrısı Devam Ettiği Müddetçe Günâhları Dökülür. Öyle ki, Yeryüzünde Günâhsız Yürüyecek Hâle Gelir.” Şeklinde Buyurulmuştur. Başka Bir Haberde, “Bir Günlük Sıtma Hastalığı, Bir Senelik Günâhlara Kefâret Olur.” Şeklinde Buyurulmuştur.