Bismillâh...
-Hatalı olduğunuzda özür dilemek zorunuza gider mi? Gururunuz incinmesin diye, hatanızı örtmek için başka bahaneler ortaya atar, suçunuzu/sorumluluğunuzu başka bir sebebe/olguya bağlar mısınız?
- Size anlatılan hakikati -tartışmayı kaybetmemek için, vicdanınız aksini söylediği halde- kabul etmekte zorluk çeker misiniz? Yoksa doğruyu kabul etmemek için bin bir dereden su getirir misiniz?
- Birisinin size bir şey öğretmeye çalışmasından rahatsız olur musunuz; bunu kabul eder misiniz?
- Kolayca öfkelenip öfkenizi belli eder misiniz? Öfke bastığında öfkenizi yutabilir misiniz?
- İnsanların inanç ve düşünceleri ile alay eder misiniz; onları gıyaplarında hafife alır mısınız?
- İnsanlar sizin yanınıza/odanıza gelmekten veya size bir şey sormaktan çekinirler mi?
- Fırsat buldukça yapıp ettiklerinizden, kendinizden bahsedip, üstü kapalı şekilde övünür müsünüz?
- Eleştiriye tahammül edebilir misiniz; yoksa hemen savunmaya geçer ya da saldırganlaşır mısınız?
- Size nasihat edilmesi, içinizi daraltır mı? Yoksa konuyu kapatmak ya da uzaklaşmak mı istersiniz?
- Maddi manevi işlerinizde yakınlarınızla veya iyi olarak bildiğiniz dostlarınızla istişare eder misiniz?
- Toplum içinde herhangi bir davranışı, bir iyiliği ve ibadeti insanlar görsün diye yaptığınız olur mu?
- Sizi telefonla arayanlara ya da e-mail yazanlara geri döner misiniz; yoksa seçici mi davranırsınız?
- Baş olma sevdanız (yönetme sevginiz), öne çıkma, tanınma ve bilinme arzunuz var mı?
- Kendinize yapılmasını istemediğiniz ve istemeyeceğiniz bir davranışı başkasına yapar mısınız?
- İnsan ilişkilerinizde kendisinden hiçbir beklentiniz olmayan insanlara kaba davrandığınız oldu mu?
- Kendinizin yapmadığı dini bir pratiği yapmaları için başkalarına tavsiyede bulunur musunuz?
- İnsanları bir diğerine şikâyet eder misiniz? Sürekli ya da ara sıra ondan bundan dert yanar mısınız?
- Bilmediğiniz, az bildiğiniz ya da tam emin olmadığınız konularda rahatça ‘bilmiyorum’ der misiniz?
- Hareketlerinizin ve düşüncelerinizin kök sebebine inip niyetlerinizi sorgular mısınız?
- Ben bundan daha iyisine lâyığım, diye düşündüğünüz olur mu? Herkese bir kusur bulur musunuz?
- Kendinizi tanıyor musunuz? Kötü huy, karakter ve özelliklerinizin farkında ve bilincinde misiniz?
- Kur’ân’ı veya dini bir kitabı uygulamak için değil; sırf bilgi/tartışma/yazı için okuduğunuz olur mu?
- Allah’ın, kibirlilerin Kur’an’ı ve ayetlerini anlayıp-kavramalarını engelleyeceğini biliyor musunuz?
-İnsanları Allah’a karşı yanlışından değil; size karşı hatasından dolayı affetmekte zorlanır mısınız?
- İnsanların gözünde olduğunuzdan daha iyi bir izlenim bırakmak için ‘mış’ gibi yapar mısınız?
- İnsanların sizin için ne düşündüğü, Allah’ın sizin için ne düşündüğünden daha mı önemlidir?
- Bulunduğunuz ortamdaki en akıllı kişinin kendiniz olduğunu düşünür müsünüz?
- Konuşurken insanların sözünü keser misiniz? Yoksa kesmeden sabırla dinleyebilir misiniz?
- İnsanlara karşı sabırlı/tahammüllü davranır mısınız? Yoksa çok çabuk mu irrite olursunuz?
- Birisine bir iyilik yaparken sadece Allah rızasını mı gözetirsiniz; yoksa kazanacağınız prestiji mi?
- Kendi içinizde bildiğiniz halde, dışarıya karşı kendi hatalarınız için başkalarını suçladığınız olur mu?
- Yaptığınız hatalardan dolayı pişmanlık duymama ve hatalarınızın üstünü örtme eğiliminiz var mı?
- Bilmediğiniz konuda gurur yapıp soru sormazlık eder misiniz? Bildiklerinizle övünür müsünüz?
- Kendi nefsiniz için istediğinizi, mümin kardeşiniz için de gerçekten ister misiniz?
- Küçük şeyler için insanlara teşekkür ve Allah’a şükür ve hamd etmeyi ihmal ettiğiniz olur mu?
- Namaz kılmamazlık yapar mısınız? Allah’ın emrettiği bir şeyi yapmak nefsinize ağır gelir mi?
- Hatalarınızı kolayca itiraf eder misiniz? ‘Ben söylemiştim’ dememek için sabredebilir misiniz?
- Maddi ya da manevi yardıma ihtiyaç duyduğunuzda istemeye zorlanır mısınız?
- Günahlarınızı Allah’a itiraf edip af, mağfiret, merhamet dilemek kolay ve sık yaptığınız bir şey mi?
- İnsanlara pasif-agresif göndermeler yapar mısınız? İğneleyici konuşur musunuz; diliniz keskin mi?
- Başarıların kredisini paylaşma yoluna gider misiniz? Yoksa hep kendi başarınız gibi mi görürsünüz?
- Kin tutar mısınız?...
...RAMAZANDA KENDİMİZİ HESABA ÇEKMEK İÇİN GÜZEL SORULAR...