İnsan Gibi Yavruluyor, İnsan Kadar Yaşıyor ve Bir İnsanı Öldüren Darbelere Marûz Kalınca Ölüyor. Yeryüzünde İnsana En Çok Benzeyen Bir Canlıdan, İnsanoğlunun Halası Hurmadan Bahsediyoruz.
Hurma Ağacı Yapı İtibârıyla Dünyâ Üzerinde İnsana En Çok Benzeyen Bitki Olarak Bilinir. Hattâ Eski Kaynaklarda Âdem Aleyhisselâm’ın Yaratıldığı Toprağın Artakalan Kısmından Hurma Ağacının Yaratıldığı Yazar. Aleyhisselâtû Vesselâm Efendimiz de Bir Hadîs-i Şeriflerinde, “Halanız Olan Nahleye (Hurmaya) Saygı Gösteriniz.” Buyurmaktadır.
Hurma Ağacının Biyolojik Yapısı Şaşırtıcı Derecede İnsana Benziyor. Hurmanın da İnsan Gibi Dişi ve Erkek Çeşitlerinin Olduğunu ve Sadece Dişi Ağaçların Meyve Verdiğini Söylüyor. İnsana Benzeyen En İlginç Özelliği Bu Ağacın Çekirdekten Yetişmemesi ve Tıpkı İnsan Gibi Yavru Vermesidir.
Hurma Ağacının Bu Dikkat Çekici Yapısı Şöyle Anlatılıyor; Hurma Ağacını Çekirdekten Yetiştiremezsiniz. Dişi Hurma Ağaçları Aynı Bir Kadın Gibi Doğum Yaparak Yavru Verir. İki Doğum Çeşidi Vardır; Biri Normal, Diğeri Sezaryen. Hurma Ağacı Âdeta Sezaryenle Doğum Yapar. Gövdesinden Çıkan Yavruları Özel Âletlerimizle Ameliyat Eder Gibi Alırız ve Annenin Göreceği Bir Yere Dikeriz.
❀ Yavrusundan Ayrılırsa Küser...
Yeni Doğan Bir Bebek Nasıl Annesine İhtiyaç Duyarsa, Hurma Ağacının Yavrusu da Öyle Anne Ağacı Etrâfında İster. Yeni Yavruyu Annenin Görebileceği Bir Yere Dikmek Zorundasınız, Yoksa Yavru Ölür, Anne de Küser ve Meyve Vermez. Ağacın Yavrulama Adedi de Ortalama Bir İnsanın Yavrulama Adedi Kadardır. Hurma Ağaçlarının Meyve Verdiği En Verimli Dönemi İnsanoğlundaki Gibi 15 ve 40 Yaşları Arasındaki Dönemdir.Dişi Ağaç ve Erkek Ağacı Ayıran En Belirgin Özelliği de Şöyle Anlatılıyor; Kadınların Saçı Nasıl Uzun ve Aşağıya Salıksa, Dişi Hurma Ağaçlarının Yaprakları da Öyle Uzun ve Salıktır. Erkeklerin Saçı Nasıl Kısa ve Dik Dikse, Erkek Hurma Ağaçlarının Yaprakları da Öyle Yukarıya Doğru Dik Diktir.
Hurma Ağacının Ömrü de Ortalama İnsan Ömrü Olan 60–70 Yıl Kadardır. Ağacın En Üst Kısmı Baş Kısmıdır. Nasıl İnsanın Başı Kesildiğinde Ölürse, Hurma Ağacının da O Baş Kısmı Kesilirse Ölür. Hurma Ağacının Gövdesine Aldığı Sert Bir Darbenin de Onu Öldürebileceği Söyleniyor. Aynı İnsan Gibi Hurma Ağacının da Kalbi, Gövdesindedir ve Oraya Alacağı Sert Bir Darbe, Ağacın Ölümüne Sebep Olur.
İnsanın Hayatını Devam Ettirebilmesi İçin Su, Sağlığı İçin de Güneş Ne Kadar Önemliyse, Hurma İçin de Öyledir. Güneş Görmeyen ve Bol Su ile Beslenmeyen Hurma Büyümez. Gövdesinde de İnsan Vücûdundaki Kıl Yapısı Gibi Lifler Var. Bu Benzerliği İbni Ömer Şöyle Anlatıyor; Aleyhisselâtû Vesselâm Efendimizin Yanında Otururken Hurma Ağacının Özü (Cummar) Getirildi. Rasülullah Efendimiz Şöyle Bir Soru Sordu, “Ağaçlardan Bir Ağaç Aynen Müslüman Adama Benzer, Yaprağı Düşmez. Söyler misiniz Bana Hangi Ağaçtır O?” Orada Bulunanlar Çöl Ağaçlarına Daldılar, Benim Aklıma Hurma Olduğu Geldi. Söylemeye Niyetlendim Ama Baktım ki Orada Olanların En Küçüğüyüm, Sustum. Rasülullah Sallallâhû Aleyhi ve Sellem Efendimiz Buyurdular ki, “O Ağaç Hurmadır...”
❀ Hazreti Meryem’in Loğusalık Yiyeceği...
Hurmanın Bir Özelliği de Hamilelik Döneminde İyi Bir Besleyici Olması ve Doğumu Kolaylaştırmasıdır. Rahmin Kasılmasına Sebep Olan ve Doğumu Kolaylaştıran Oksitosin Hormonu Hurmada Bol Miktarda Bulunur. Kur’an-ı Kerîm’de de Hazreti Meryem’e Doğum Öncesinde Hurma Yemesi Tavsiye Edildiği Anlatılıyor, “Derken Doğum Sancısı Onu Bir Hurma Dalına Sürükledi. Dedi ki; Keşke Bundan Önce Ölseydim de, Hafızalardan Silinip Unutuluverseydim... Altından (Bir Ses) Ona Seslendi; Hüzne Kapılma, Rabbin Senin Altında Bir Su Arkı Kılmıştır. Hurma Dalını Kendine Doğru Salla, Üzerine Henüz Oluşmuş Taze Hurma Dökülüversin. Artık Ye, İç. Gözün Aydın Olsun... [Meryem 23–26]”Rasülullah Sallallâhû Teâlâ Aleyhi ve Sellem Efendimiz de Bir Hadîs-i Şeriflerinde Loğusalık Döneminde Hurma Yemenin Öneminden Bahsediyor; Kadınlarınıza Loğusa Döneminde Hurma Yediriniz. Kim Loğusalığında Hurma Yerse, Onun Çocuğu Akıllı ve Ağırbaşlı Olur. Çünkü Hurma, Hazreti Meryem’in Loğusalığındaki Yiyeceği idi (Hazreti Meryem Vâlidemize Allahû Teâlâ Hazretleri Kuru Bir Hurma Ağacından Onu Vermişti). Şâyet (Loğusa İçin) Hurmadan Daha İyi Bir Yiyecek Olsa idi, Allah Celle Celâlühû Onu Meryem’e İkrâm Ederdi...”
❀ Aleyhisselâtû Vesselâm Efendimizin Mucizesi...
Peygamber Hurması da Denen Acve Hurması, Diğer Hurmalara Göre Daha Değerlidir. Rivâyete Göre Bir Gün Bir Müşrik, Elinde Yanmış Hurma Dalıyla Aleyhisselâtû Vesselâm Efendimize Gelir ve Şöyle Der, “Yâ Muhammed! Bu Yanmış Dalı Toprağa Dik, Şâyet Bu Daldan Hurma Yetişirse Biz de Senin Peygamber Olduğunu Tasdik Ederiz...” Rasülullah Sallallâhû Aleyhi ve Sellem Efendimiz Önce Tükürükleriyle Dalı Islatır ve Toprağa Diker. İşte O Daldan Yetişen Hurma Acve Hurmasıdır. Bu Yüzdendir ki, Acve Hurmasının Yanık Hurma Gibi Daha Koyu Bir Rengi Vardır. Aleyhisselâtû Vesselâm Efendimiz Bir Hadîs-i Şeriflerinde de Acve Hurmasının Şifâsını Şöyle İfâde Buyuruyor, “Kim Sabah Aç Karnına Yedi Tane Acve Hurması Yerse, O Gün Ona Ne Sihir Ne de Zehir Tesir Eder...”❀ Şeker Hastalarına Özel Hurma...
Hurma Polenlerinin Kısırlık Tedavisinde Kullanıldığını Biliyoruz. Pekmezi, Balı, Kahvesi Üretilen Bu Meyvenin Şeker Oranı Düşük Bir Çeşidi de Var; Sugi Adlı Hurma Çeşidini, Şeker Oranı Az Olduğu İçin Şeker Hastalarının da Gönül Rahatlığıyla Yiyebileceği Söyleniyor.