BAB 46

448 9 2
                                    

Seperti yang ku dengari tadi Harraz tak mengalami kecederaan yang serius pun cuma dia akan ditahan di wad untuk dipantau keadaannya.

"Umi baliklah mesti abah tengah tunggu umi." Aku memujuk umi supaya dia pulang. Hari pun sudah makin larut malam.

"Tak naklah, biarlah umi tunggu sini."

"Jangan macam tu umi lagipun umi tak berapa sihat. Esok umi ada dialisis ke? Lebih baik umi balik dan berehat. Eryna boleh jaga lagipun kat dalam tu bukan siapa-siapapun suami Eryna juga. Umi pun tadi tak minta izin abah nak hantar Harraz takut nanti abah kata apa pulak."

"Esok ada dialisis." Perlahan umi berkata.

"Ayah, boleh tolong hantarkan umi ke?" Aku menyoal ayah yang berada bersebelahan denganku.

"Boleh ke Eryna jaga? Kaki Eryna kan sakit tu." Ayah menyoal padaku. Bahkan aku pun hampir terlupa yang aku tengah sakit.

"Alah, ayah. Harraz pun dah sedarkan diri. Eryna pun masih boleh berjalan macam biasa. Tengok ni." Aku mengerakkan kaki. Sakit tu memang sakit tapi terpaksalah berlakon. Takkan nak suruh ayah jaga. Cukup-cukuplah selama ini aku dah banyak menyusahkan ayah. Ayah pun bukannya sihat sangat pun ada sakit lututlah.

"Nanti Harraz pulak yang kena jaga Eryna." Ayah bercekak pinggang.

"Tak adalah, ayah jangan risau. Eryna okey. Ayah dengan umi yang penting sekarang ni. Lebih baik balik dan berehat. Eryna bukannya tak tahu yang ayah sakit lutut. Balik tidur tau." Aku memegang bahu ayah untuk menyakinkan mereka.

"Iyalah, jaga diri." Ayah akhirnya mengalah. Umi hanya menganggukkan kepalanya. Dia terpaksa akur.

Setelah kelibat mereka sudah hilang aku kembali masuk ke dalam wad yang menempatkan katil Harraz. Tatkala pintu terbuka, aku dan Harraz bertentangan mata. Tak tidur lagi ke mamat ni berangan apa dah malam buta ni.

"Tak tidur lagi ke?" soalku berjalan terhincut-hincut menuju ke katilnya lalu melabuhkan punggung pada kerusi disediakan.

"Kenapa kau yang ada dekat sini?" Lemah suaranya berkata. Harraz cepat-cepat membelakangiku.

"Habis tu siapa nak jaga awak? Abah awak yang nak jaga?" Perliku, banyak songeh pulak. Kira baguslah bini kau yang mithali ni yang jaga.

"Umi kan ada."

"Umi kan sakit, awak dah lupa? Esokkan dia ada dialisis. Dia kena banyak berehat lagipun dia datang sini pun tanpa izin suami sebab tu saya suruh umi balik. Apa salahnya kalau saya yang jaga?"

"Sepatutnya kau dah tinggalkan aku. Aku ni tak layak untuk hidup dengan mana-mana perempuan. Aku ni jahat tak macam orang lain. Kau pun mesti dah cukup derita dengan perbuatan aku. Tunggu apa lagi kau boleh angkat kaki tinggalkan aku. Memang ini balasan yang aku dapat. Nasib baik kena belasah nak separuh mati kalau Tuhan tu dah nak ambil nyawa aku masa tu juga mungkin aku tak sempat minta maaf pada kau. Aku akan tunaikan janji kau lepas kau dah tak payah tengok muka aku! Pergilah jauh dari hidup aku. Kau pun dah jumpa lelaki yang cintakan kau dan kau pun cintakan dia." Harraz betul-betul terkesan dengan tindakan abah.

Aku tahu Harraz langsung tak melawan tatkala abahnya mengamuk. Badan sado pun lembik ke? Tapi logiklah Harraz pun masih manusia biasa. Kalau dah kena pijak dengan penumbuk boleh tersandar juga.

Dia masih hormatkan abahnya walaupun dikasari. Dipijaknya kepala, tangan dan kaki. Disepak dada Harraz yang membuat Harraz menjadi senak dan tak sedarkan diri. Sejujurnya aku sedih dan kecewa dengan apa yang abah lakukan. Hampir separuh mati dia belasah Harraz. Nasib baik tak jadi apa-apa tak pasal-pasal aku jadi janda nanti.

Melihat Harraz yang dingin aku perlu cari cara supaya memujuknya. Iyalah, dahlah tak jadi kahwin kemudian kena belasah pulak tu. Mujurlah tak gila si Harraz ni.

Andaikan Cinta Itu AdaWhere stories live. Discover now