جانا الهوى
الاقتباس الاول من (جانا الهوى )
الاول عايزين دعوة حلوة من كل واحد لطلبة الثانوية العامة ربنا يوفقهم يارب ويديهم على قد تعبهم وتعب اهاليهم
اسيبكم مع الاقتباسوصلت بدري جدا وكان الجو تلج فوق المعتاد ، دعت انها تلاقي المعمل مفتوح لانها مش هتقدر تستنى في البرد ده ، بصت وفرحت لما لقته مفتوح ، دخلت قعدت قدام جهاز كمبيوتر بس نامت بكسل على الترابيزة اللي قدامها وهي مستنية وراحت في النوم .
شوية ووصل هو كمان بدري واستغرب ليه جه بدري بالشكل ده ؟ هي لا يمكن تيجي بدري أوي كده ، دخل المعمل وإحساس غريب في قلبه اللي بيدق كل مابيقرب أكتر لانه لمح حد فدخل بهدوء يتأكد مين؟ وابتسم لما لقاها نايمة ، فضل واقف يتأملها ، كل ما يحاول يمد ايده يلمس شعرها بيتراجع بالعافية ويبعدها لحد ما هي حست بيه فرفعت عينين نعسانة وابتسمت بكسل لما شافته : صباح الخير ، حضرتك واقف من بدري ؟
جاوبها بابتسامة : لا مش أوي يدوب لسه واصل .
اتعدلت وحست برعشة خفيفة بس تجاهلتها وكلمته بتلقائية محببة : الجو صعب أوي النهارده وكمان كله دلوقتي يجي ويطلع حد رخم يفتح الشبابيك .
هز بدماغه بابتسامة واسعة: مش هخلي حد يفتح الشبابيك .
شد كرسي وقعد جنبها ولاحظ ان جسمها بيترعش من البرد فسألها بقلق عليها : انتي عيانة ولا الرعشة دي برد بس ؟
ردت بصوت مهزوز من رعشتها : لا مش عيانة بس فعلا هموت من البرد .
حط ايده على جبينها بعفوية يتأكد انها مش سخنة لاحظ انها اتنفضت تحت ايده من المفاجأة بس تجاهل شعوره وجس حرارتها واتفاجأ بيها متلجة بالفعل ، كان لابس بلوڤر أسود بياقة عالية شوية فقلعه بدون تفكير ، شهقت من حركته واعترضت بس ما سمعلهاش وأمرها بصرامة: البسي ده وانتي ساكتة انتي كده بالفعل ممكن تتعبي .
رفضت بخجل : مش هينفع ألبس البلوڤر بتاعك .
بصلها باستغراب : ليه إن شاء الله ؟ محدش شافني بيه لسه يعني محدش هيعرف انه بتاعي
بصتله بمرح تخفي بيه إحراجها : لا بس ذوقه رجالي شوية .
هنا هو بصلها بذهول تام : نعم ؟! ذوقه ايه ؟
كمل بمشاكسة : اوعي الفساتين اللي رايحة وجاية بيها ، بطلي يا بنت انتي دوشة والبسيه قبل ما حد يدخل .
لبسته وبعدها بصتله باهتمام: طيب انت هتبرد! الجو فعلا برد النهارده
ابتسم وطمنها بهدوء: معايا چاكيت في العربية هلبسه ما تقلقيش المهم انتي .
لبسته وهي محرجة ، وحست انها في حضنه ببرفانه اللي مغرق البلوڤر ده واتمنت زي ما البلوڤر بتاعه بيضمها هو كمان يضمها .انتظروني في ثاني ايام العيد ومعادنا الساعة ٧ يوميا
#شيمووو