حكمنا الهوى (٢١)

85K 3.6K 306
                                    

حكمنا الهوى (٢١)

بقلم : الشيماء محمد احمد
#شيمووووو

الحلقة حصري لجروب شيموووو و ممنوع نشرها في اي مكان طوال فترة الحصري

نادر اتنرفز من كلام رقية ولسه هيرد عليها بس ملك شاورتله يسكت وبصت لأمها بانفعال: انتي جاية ليه ؟ أنا مشيت الكل ومش عايزة حد و ...
قاطعتها بغيظ : انتي برضه اللي مش عايزة حد ولا هم اللي سابوكي ومشيوا ؟ هتفضلي متخلفة وهبلة لامتى ؟
ملك بتعب : اطلعي برا ، أنا ماطلبتش منك تيجي ومش عايزاكي تيجي .
أمها قربت منها بحقد : جيت أشوفك لوحدك ودلوقتي بدل ما تحمدي ربنا اني معاكي بتطلعيني برا؟! عارفة تستاهلي اللي جرالك ده .
ملك بصت لنادر ومسكت ايده برجاء: طلعها برا، مش عايزة حد يدخل عندي ، طلعها برا أرجوك .
لفت وشها بعيد ونادر وقف في وش رقية بحدة : مواعيد الزيارة انتهت فاتفضلي برا .
بصتله بغيظ : أنا أمها وهي من حقها مرافق و ...
قاطعها بغيظ : وأنا الدكتور بتاعها ومش سامح لأي حد يزورها فاتفضلي برا .
رقية بصت لبنتها وراه بتهديد : لو خرجت مش هاجي تاني يا ملك ومش هعبرك .
نادر بصلها بس هي ودت وشها بعيد و مش عايزاها فنادر بص لأمها بعملية: اتفضلي لو سمحتي بدل ما أطلب الأمن يخرجوكي برا .
بصتله بغضب : وعلى ايه ؟ هي ما تستاهلش أصلا حد يسأل عليها هي بتحب تختار اللي بيبيعوها .
سابتهم وخرجت وهنا هي عيطت بعلو صوتها
نادر قرب منها بسرعة قعد قصادها بقلق: اهدي العياط غلط عليكي يا ملك والجرح هيتعبك أصلا .
عيطت أكتر وهو قرب منها يحاول يهديها فحطت راسها على صدره تعيط بهيستريا: مش عايزة أشوفها تاني ومش عارفة ليه بابا قالها ؟
ضمها وحاول يهديها : طيب خلاص اهدي .
اتأوهت جامد من وجع جرحها اللي بيزيد كل ما تعيط بزيادة فحط ايده على جرحها بحذر: كل ما هتعيطي وجعك هيزيد يا ملك وممكن الخياطة تتفتح وانتي صدقيني مش هتستحملي خياطة تاني أصلا أنا خيطت بالعافية المرة اللي فاتت .
اتعدلت وهو مسح دموعها بايديه  بحنان: اهدي مفيش حد مستاهل تعيطي علشانه وبعدين هي ما تعرفش حاجة عنك بتعيطي من كلامها ليه ؟
مسحت باقي دموعها وردت بحشرجة: لأنها عمرها ما حست بيا وعمرها ما عرفت تكون أم .
ابتسم بتعاطف : يعني خذلانها مش جديد عليكي فبتعيطي ليه دلوقتي ؟
بصتله بحزن : علشان عايزة أعيط .
غصب عنه ابتسم : يعني مش وقته العياط أجليه شوية .
ابتسمت هي كمان ومسحت أي أثر لدموعها : آجله ليه ؟
دور عينيه بيفكر في أي سبب ورد بارتباك: يعني مش وقته ، أنا عندي حاجة هتخليكي تبتسمي .
طلع من جيبه القلب بتاعها فابتسمت وقال: شوفتي بقى ابتسمتي ازاي ؟
ابتسامتها وسعت : انت شايله معاك بجد ؟
أكد بهزة من راسه : على طول معايا .
مدت ايدها تاخده بس رجعه لجيبه بمرح : مين قالك اني بطلعه علشان تاخديه ؟
بصتله باستغراب : امال ايه ؟
وضح بابتسامة: علشان بس تبتسمي الابتسامة اللي مش بس بتنور وشك دي بتنور الدنيا كلها .
مسحت وشها بتذمر : شكلي أصلا أكيد بشع ونور مارضيتش تجيبلي مرايا .
ابتسم وبص في وشها : عايزة مرايا ليه ؟ وشك زي ماهو وانتي زي القمر زي ما انتي - حط ايده على خدها بابتسامة- الميكاب مش بيحلي يا ملك .
بصتله بحيرة: امال بيعمل ايه ؟
مط شفايفه ببساطة: بيتضحك بيه على الناس الجاهلة .
ضحكت بس حطت ايدها على جنبها فاعتذر : آسف آسف ، بس بجد انتي مش محتاجة للميكاب .
وضحت بشرود : بيديني ثقة أنا مفتقداها حاليا .
زاح شعرها عن وشها ورد بمغزى: ولو قلتلك اني مش بحب الميكاب أصلا ؟ وشايفك دلوقتي أحلى من أي مرة شوفتك فيها بس ناقصك الابتسامة اللي بتنور وشك وآثار التعب تختفي وتبقي أجمل من أي جميلة في العالم كله .
اتحرجت وهربت من عينيه : بلاش مجاملة و ...
قاطعها وهو بيرفع وشها تواجهه : مش بجامل ومش بعرف أجامل ومدب والكل بيشتكي مني اني مش بعرف أجامل.
حطت راسها بهدوء على كتفه والصمت سيطر عليهم لحد هي ما قطعته : ينفع تمنع عني الزيارة تماما حتى لو يوم واحد بس ؟
بصلها بعقلانية : ينفع بس متخيلة رد فعل أبوكي أو أخوكي بالذات ؟
أخدت نفس طويل وردت بهدوء : هسيبهملك انت تتعامل معاهم وأنا عايزة أفضل لوحدي يوم .
ابتسم وحط ايده على شعرها : هخليكي ترتاحي يوم وأنا هحارب برا أخوكي بالذات اللي مش عارف رد فعله هيكون ايه لو مارضيتش أدخله عندك ؟!
ابتسمت وتخيلتهم بيتخانقوا : أحب أنبهك انه مش هيكون لطيف أبدا أبدا .
ضحك : عارف طبعا ومتوقعه بالظبط - سكتوا شوية وكمل بهدوء - أخواتك بيحبوكي يا ملك وده لمسته من خوفهم عليكي وقلقهم وخصوصا نادر اينعم أنا وهو مش بنتفق بس هو بيحبك وبيخاف عليكي فوق ما تتخيلي .
ابتسمت وأخدت نفس طويل : عارفة الكلام ده ولمسته في مواقف كتيرة ونادر ما تتخيلش حياتي اختلفت ازاي بعد دخوله فيها ؟! كانت هتفرق كتير أوي لو هو معايا من زمان.

جانا الهوى (١) حكمنا الهوى (٢)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن