حكمنا الهوى (٣٢)
بقلم / الشيماء محمد احمد
#شيمووو
الرواية حصرية لجروب شيمووو وممنوع نشرها طوال فترة الحصريسيف رد على سبيدو بتفكير : يعني كل اللي مطلوب مني اسمي يشارك أو وهم اسمي هيشارك وبعدها هتديني التسجيل اللي يدين عصام المحلاوي ؟
سبيدو ابتسم ومدله ايده: بعد السباق نتقابل وهسلمك التسجيل وفوقه دعوة للمشاركة في سباق تاني بس انت بجد .
سيف برفض حاسم : قلتلك العالم ده انتهى بالنسبالي.
سبيدو سأله : حتى لو قلتلك انها تشارك معاك وتكون معاك في عربيتك ؟
بصله باستغراب : قصدك مين ؟
ابتسم بمكر : حبيبتك ، مش هي أساس بعدك عن المخاطرة دي ؟
سيف قرب من وشه ورد باستنكار : ولما أنا هبعد علشانها ازاي متخيل اني ممكن أخاطر بحياتها هي كمان معايا ؟ أشوفك بالليل باي .
وهما خارجين مؤمن وقف وبصله : انت ماعملتش حساب غضب عصام المحلاوي، مش هيرحمك .
ابتسم سبيدو بهدوء : امال أنا بصور كل حاجة تحصل ليه ؟ ما تشغلش بالك انت بيا واستعدوا هتعملوا ايه بالتسجيل ده .
خرجوا الاتنين من عنده وركبوا عربيتهم ، مؤمن بص لسيف : هنعمل ايه مع كريم ؟ أعتقد عادي نقوله .
سيف بصله : ولو قال نبلغ البوليس ونمنع السباقات دي ودخل في قصة أرواح الناس وحرام السباق و وقف شغل سبيدو كله ؟ ساعتها محدش هيكسب ، بلاش كريم يدخل في الليلة دي واهو أنا مش هشارك وهو هيعرف بعد السباق اني ماشاركتش والموضوع ينتهي احنا مش هنعمل حاجة من وراه في الآخر .
مؤمن بصله بجدية : كريم هيقررني وهيفضل ورايا لحد ما يعرف الموضوع وأنا مش بعرف أداري عنه.
سيف رد ببساطة : خلاص ما تتواجهش معاه النهارده ، مؤمن هو النهارده بس ولو وصلت للتسجيل ده ساعتها هلوي دراع عصام وأخليه يتنازل عن أسهمه في الشركة بتاعتي وأبقى كده قفلت بابه تماما وخلصت منه .
مؤمن أخد نفس طويل بتوتر : ربنا يسترها لأني مش مطمن ، الموضوع مش بالبساطة اللي سبيدو متخيلها وإلا ماكانش عصام وصل لمركزه ده لو في عيل ابن امبارح زي سبيدو هيلعب بيه .
سيف سأله بتعجب: هل انت مصدق ان عصام عامل الليلة دي كلها وهيدفع مليون جنيه لمجرد انه ياخد صورة ليا ؟ يعني آخرها هيتقال عني اني دكتور طايش أو مستهتر ، هل ده آخره ولا وراه حاجة تانية؟
مؤمن نفخ بحيرة : والله ما أعرف يا سيف ، والله ما عارف وربنا يعدي الليلة دي على خير علشان قلبي مقبوض بس أهم حاجة انك مش هتشارك الباقي سبيدو مسئول عنه ، المهم انت رايح فين دلوقتي ؟
سيف بص لساعته : همس جاية النهارده مع عيلتها عايز أروح أستقبلها .
ابتسم : ربنا يوفقكم يارب ، فرحت انك ارتبطت بيها بجد ، ربنا يسعدكم .
أمن على كلامه : اللهم آمين .بالليل اتقابلوا عند سبيدو والكل متوتر بس سبيدو بصلهم : كل المطلوب انك تظهر لوهلة من بعيد وانت بتلبس القناع وتروح ناحية العربية مش عايز أكتر من كده .
سيف بصله بتردد : مين هيسوق العربية بدالي؟
ابتسم سبيدو : واحد من أبطالي ومستواه قريب منك بس مجنون عنك كتير ، أصلا لو اتسابق معاك هيفوز عليك لأنه مجنون بجد بالسرعة لو يحكم عقله شوية محدش يقف قصاده لكن بيلغي عقله وبيدوس بنزين وبس وبتمنى انه يفوز مكانك وإلا هتبقى نقطة سودا في سجلك .
حرك راسه برفض : سجلي خلاص احذفه مش عايزه .
سبيدو بص لساعته : طيب يلا بينا نظهر .
اتحركوا ونفذوا كلام سبيدو وظهر سيف بيفتح باب العربية وبعدها ركب البديل اللي لابس نفس القناع ونفس هدومه وسيف اتحرك مع مؤمن لمركز التحكم بتاع سبيدو اللي بيتابع منه السباق كله طول الخط .
شوية وانضملهم سبيدو وبيراقبوا السباق مع بعض التلاتة بتوتر وكل واحد بيفكر في حاجة مختلفة .
سيف عينيه على العربية اللي المفروض بتاعته وعلق بغيظ : ده مجنون فعلا الملف ده لازم يهدي السرعة فيه ما ياخدهوش بسرعته – كمل بانفعال – هدي السرعة يا متخلف العربية هتتقلب .
الكل وقف واتوتر وبالفعل العربية اتقلبت وكلهم بيراقبوها وهي بتتقلب وقلوبهم هتقف وزاد الرعب بانفجار العربية .
لحظات من الصدمة التلاتة باصين على العربية المولعة ومحدش فيهم قادر ينطق بحرف واحد ، سبيدو حط ايديه فوق راسه وبيحركها باستنكار : ازاي ده حصل ؟ عشر سنين عمر ما عربية انفجرت ازاي ده حصل ؟
سيف بص لمؤمن بذهول: اللي جوا العربية مات - ردد بتشتت – اللي مكاني مات ، الكل هيفتكر انه أنا ، أنا لازم أتحرك .
قبل ما يخرج مؤمن مسك دراعه بانفعال : تروح فين ؟ لو العربية دي اتقلبت بفعل فاعل فهنا عصام كان عايز يقتلك مش بس يصورك ، هو ده هدفه الحقيقي يخلص منك ، انت العقبة الوحيدة قصاده ، لولاك كان سيطر على الشركة وعلى السوق كله ودلوقتي انت عائق ، عصام عايزك ميت .
الاتنين بصوا لسبيدو باتهام فقال بتبرير: لا اوعوا تبصولي ، أنا كل اللي قالهولي انه عايز يوسخ صورة الدكتور الجامعي وبس أما قتل لا وألف لا ، لا يمكن أشارك في قتل وأقتل مين ؟ واحد من أبطالي ؟ انتوا متخيلين الوضع اللي أنا فيه دلوقتي ؟ أنا خسرت صاحب ليا مش بس بطل – حرك دماغه برفض وحزن وغضب – لو شكيت لو ١٪ انه ممكن يتأذي ماكنتش دخلته أبدا السباق ده ، أنا مش فاهم ازاي ده حصل ؟
مؤمن بصله بحزم: ومن هنا لحد ما تفهم ازاي ده حصل فسيف اللي كان في العربية ، واهو كده عصام مش هيعرف انك لعبت بيه وده هيأمنك ودلوقتي هات التسجيل اللي عصام عرض عليك المليون جنيه فيه .
سبيدو بصله بسرعة : أنا دلوقتي لازم أخرج أشوف يمكن يكون خرج من العربية قبل ما تنفجر ، يمكن نلحقه ، هكلمكم .