حكمنا الهوى ( ٧٥ والأخير )

102K 3.6K 493
                                    

حكمنا الهوى ( ٧٥ والأخير )

بقلم #الشيماء_محمد_أحمد
#شيمووووووو

همس شهقت بصدمة : ايه ؟
ابتسم وكرر : البسيلي بيكيني وبعدين مستغربة ليه ؟ أنا واخد الاستراحة دي في المكان ده علشان فاضي تماما والشط نفسه برا فاضي فده وقته البسي ويلا .
قبل ما يخرج رجع وقال بابتسامة: خليني أنا كمان أغير يا ستي ولا هزعلك .
لبس مايوه شورت ولبس تيشيرت وبصلها بمرح: كده مرضية يا هندسة ؟
ضحكت وقال بتنبيه: اه بس هي كلمة ونص مش أكتر .
ابتسم وما ردش وسابها ونزل يكلم چانيت اللي فضلت تسأله عن أنواع الأكل اللي بياكلوه وهمس نزلت بعد حوالي عشر دقايق كانوا لسه واقفين مع بعض فكشرت بشكل تلقائي وعلقت بتهكم : هو ده اللي كلمة ونص ؟ بتحكيلها قصة حياتك ؟
ابتسم على غيرتها ووضحلها: قلبي چانيت متجوزة وعندها طفلين ومش بس كده دي أكبر مني .
بصتله بذهول : ده انت فعلا سمعت قصة حياتها ! جوزها المحروس بقى مسجون ولا ميت ولا طافش ؟ وهي شايفاك بابا للطفلين ؟
بصلها بذهول وجانيت علقت باستفسار: هل مازلت غاضبة ؟
بصلها بهدوء: لا لم تعد غاضبة .
جانيت بصتله بعدم تصديق فوضح : هي ليست غاضبة بل هي تغير .
جانيت بصتلها وضحكت : أخبرها أني أكبرك بخمس سنوات .
ابتسملها : لا تصدقني ، سأتعامل معها واذهبي لتحضير ما اتفقنا عليه .
راقبتها همس بتبعد وفضلت تقلدها بكلام مالهوش معنى بس بتتريق على فرنسيتهم : ني نيني نيني نيني
سيف ضحك جامد عليها وشدها لحضنه وأخدها لبرا: حبيبي أنا وروحي ، صدقيني أكبر مني بخمس سنين يا همس
بصتله بعدم تصديق: سيف دي أصغر مني أنا بخمس سنين.
ضحك أكتر ورد : طيب والله بجد أكبر مني ومتجوزة وعندها طفلين ولا ماحكتليش قصة حياتها هي بتقول أكلات علشان تعرف بنحب ايه فقالت لازانيا فوافقتها فعلقت بشكل عابر ان عيالها بيحبوها فاستغربت راحت موضحة انها متجوزة ومعاها طفلين في المرحلة الإعدادية ومع استغرابي أكتر قالتلي عمرها بس ، همس أنا اه بحب الغيرة بس مش بالشكل ده ومش عمال على بطال .
كشرت ومسكت تيشيرته بغيظ: انت مش عارف أنا بعاني قد ايه وانت قدامي وطول الوقت عايزة أكون في حضنك أو أبوسك وحاسة ان كل البنات اللي في الكون بيبصولك بنفس الطريقة دي ، انت ما شوفتش محاضرتك بتبقي عاملة ازاي يا دكتور سيف ؟ ما بتلاحظش البنات والميكاب واللبس اللي بيلبسوه في يومك ؟ الأسئلة اللي بيخترعوها ؟ أنا نفسي كنت بخترع أسئلة علشان أتكلم معاك .
ضحك وشدها لحضنه : حبيبتي أنا ومن العالم كله ماحبيتش غيرك انتي ومش عايز غيرك وبعدين كنت بعرف لما بتبقي مش عارفة سؤال أو مخترعة سؤال .
بصتله بابتسامة : بتعرف ازاي ؟
باسها بخفة ورد: بيبان عليكي وبفهمك لما تكوني فاهمة أو بتستعبطي المهم تعالي ننزل الميا .
نط في الميا وقطع حمام السباحة ذهاب وإياب لعندها ومدلها ايده بتشجيع : اقلعي الروب ونطي يلا .
شهقت باستنكار : انت متخيل أنط زيك ؟ مجنونة أنا؟ وبعدين عمقه ايه ؟ أنا بتمشى في البسين مش بسبح
ابتسم : هو مدرج يا همس يعني هنا أنا اهو واقف على الأرض هناك عميق شويتين فتعالي .
كانت مترددة وقعدت على طرف البسين فقرب منها بمشاكسة فحذرته: إياك تشدني.
ابتسم ومد ايده مسك ايديها : وايه جرالك المرة اللي فاتت ؟ مش هسيبك تبعدي عن حضني .
قامت وقفت وقلعت الروب بتردد وهو عينيه عليها وفجأة لقته بيصفر وقال بمداعبة: ايه القمر ده؟ بتلعبي على أوتار قلبي كدا
اتحرجت وقعدت على طرف البسين وهي بتقول بارتباك: بس بقى ياسيف
ابتسم وقرب منها شالها وهي ايديها اتلفوا تلقائيا حوالين رقبته نزلها الميا واتحرك بيها ، فضل يقولها أساسيات وبدايات السباحة و بيهزروا ويضحكوا لحد ما چانيت قالتلهم الأكل جاهز فسيف طلب منها تجيبه ليهم هنا .

جانا الهوى (١) حكمنا الهوى (٢)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن