حكمنا الهوى (٩)

84.8K 3.5K 370
                                    

حكمنا الهوى (٩)

بقلم : الشيماء محمد أحمد
#شيمووو

الرواية حصري لجروب شيمووو وممنوع نشرها لحين انتهاء الحصري .

كريم بص لأمل ورجع بصله: يبقى ادعي ربنا يجمعك بيها وتكون من نصيبك .
ابتسم بتمني : المرة دي هقول أمين .
أمنوا على كلامه بعدها كريم شده بابتسامة: تعال نعرفك على تالتنا .
استغرب وردد : تالتكم ؟ مين تالتكم ده؟ ودخل ازاي ؟
ابتسم مؤمن و وضح : ده أخو نور مراتي .
علق بتفهم : أخو مراتك قلتلي .
مؤمن ضحك وعلق : لا لا مش اللي فهمته ، هو شخصية جميلة وعلشان كده دخل معانا لكن مش علشان أخو مراتي فهمت ؟
عرفوه على نادر وملك والاتنين رحبوا بيه وشوية وانضمتلهم شذى اللي الكل لاحظ ان سيف بيتغير تماما في وجودها وكلهم استغربوا ده .
عيد الميلاد كان جميل وكريم شايل ابنه ومؤمن شايل ابنه وجنبه وكل واحد مراته جنبه من ناحية ، كريم ومؤمن ماسكين الولدين وحاطين ايديهم على السكينة بيقطعوا التورتة والكل هيص ، سيف راقبهم وهو مهموم؛ بيتمنى لو هو وجنبه همس وشايلين بنتهم ، ابتسم لتخيلاته؛ هو عايز بنوتة مع همس ، شذى قربت منه مسكت دراعه بابتسامة: عقبالنا .
ابتسم ببرود بدون ما يرد وراقبوا من بعيد وكل واحد غرق في أفكاره الخاصة .
مؤمن قرب منه : أعرفك بأصغر فرد في عيلتنا .
سيف بص للبنت الصغيرة اللي خطفت قلبه وابتسم تلقائيا ومؤمن بيكمل تعريفه بيها بمرح: دي بنت نادر اسمها تالا ، أجمل حاجة ممكن عينك تقع عليها .
سيف مسك ايدها الصغيرة باسها بحنان: فعلا أجمل حاجة ممكن تشوفها ، ربنا يحفظها يارب .
مؤمن مد ايده بابتسامة: شيلها .
بصله بتردد وحرك راسه برفض : عمري ما شلت عيل صغير فما بالك بالسن ده ؟
مؤمن ضحك : امال لو شيلت بيبي لسه مولود هتعمل ايه ؟ دي كبيرة اهيه وعندها يجي ٩ شهور ولا ٨ خد يا عم ما تتكسفش .
سيف شالها وقلبه بيدق بسرعة وهي ابتسمتله ببراءة ، شذى بصتله ومسكت ايدها بابتسامة : شكلك حلو بيها .
سيف لاعبها ورغبة جواه ملحة انه عايز يبعت لهمس صورة ليهم مع بعض .
لقى كريم بيقرب منه ويقوله بمرح: على فكرة تالا بتحب الصور وأول مابتلاقي كاميرا بتضحك .
سيف بصله بابتسامة تعجب وبصلها وداعب خدها بمرح : بتحبي الصور ياقمر انتي؟
بصتله بعدم فهم وابتسمتله ببراءة، ابتسم لابتسامتها وطلع موبايله وأخد كذا صورة سيلفي ليهم وسط ابتسامتها وهي شايفة انعكاسها في الموبايل ، فضل يتصور معاها خصوصا ان شذى بعدت عنهم وبتتكلم مع كذا حد .
اختار أجمل صورة وبعدها بص لتالا بمداعبة : تعالي ننشرها ويارب تكون همس لسه بتدخل صفحتي من أي ايميل فأكيد هتشوفها أو يارب تشوفها .
نشر الصورة وكتب عليها (( مع تاني بنوتة أحبها بعد بنوتي الأولى ))

كان مندمج معاها لحد ما حس بدربكة مش طبيعية وبعدها أكتر من حد بيجري فراح مسك كريم بقلق : في ايه يا كريم ؟
كريم بصله بتوتر : حما مؤمن وقع ومغمى عليه ومش بيفوق .
سيف بص حواليه وشاف شذى بتساؤل : شذى دكتورة ممكن تتصرف
كريم بصله باهتمام : طيب ناديها بسرعة .
سيف أخد شذى ودخل معاها جوا الفيلا وقعدت قصاد خالد بتحاول تفوقه ، بصت لسيف بجدية: نبضه ضعيف ولازم ننقله مستشفى ، سيف أنا هكلم دكتور نادر هو تخصص قلب وهخليه يقابلنا قدام الباب بس يلا نتحرك بسرعة أو نطلب الإسعاف .
مؤمن رد بقلق : أنا طلبت الإسعاف أكيد على وصول.
الكل متوتر وخايف وهنا مروة انتبهت ان بنتها مع سيف فراحت عنده باعتذار: هات تالا معلش انشغلنا وسيبناها معاك .
ابتسم بمجاملة : لا أبدا ربنا يحفظها يارب ويقوم جدها بالسلامة .
وصلت الإسعاف وشذى بصت لسيف : أنا هركب معاه .
اتحركت هي مع الإسعاف وهو ركب عربيته يحصلها والكل اتحرك للمستشفى في حالة من التوتر والقلق .

جانا الهوى (١) حكمنا الهوى (٢)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن