حكمنا الهوى (٥٧)

79.8K 3.4K 259
                                    



حكمنا الهوى ( ٥٧ )

بقلم : الشيماء محمد احمد
#شيمووو

نادر كلم سيف وطلب منه ماينزلش بهمس غير لما يجي علشان يشوفها ، سيف اتفهم موقفه وقرر يستغل الوقت وينزل تحت يتمم بنفسه على كل حاجة ومعاه مؤمن اللي اقترح : ماتيجي نلف بالعربية وتفك التوتر ده
بصله بتهكم: انت شايف ان في وقت؟
رد ببساطة: أيوة في وقت ، خمس دقايق ياعم علشان تروح لهمستك وانت منعنش كدا هزفك
بصله بتفكير: تعال بس حوالين الفندق
مؤمن ابتسم بحماس : يلا
اتحركوا مع بعض ومؤمن بيحاول يخرجه من توتره ويهزر

بدر برا رن على هند تخرجله فبصت لأمها وقالت : ماما أنا هخرج لبدر برا
أمها بصتلها وابتسمت وقربت منها: بسم الله ما شاء الله عليكي يا هند ، بدر هيتجنن النهارده ، ما شاء الله الحمل محليكي ومنور وشك ، ربنا يقومك بالسلامة يا قلبي .
اتكسفت وأمنت على كلامها بعدها أبوها مسك دراعها شدها عليه بهزار: هو مش قبل ما تخرجي لبدر تيجي لأبوكي الأول ولا اتجوزتي خلاص ؟
اتحرجت وعلقت بخفوت : لا يا بابا انتم الخير والبركة بس الليلة بتاعة همس .
ضمها لحضنه بابتسامة : كل ليلة ليكم انتم الاتنين وانتي مش علشان اتجوزتي تبعدي عننا ، انتي برضه حتة من قلبي .
ضمت أبوها بحب : ربنا ما يحرمني منكم أبدا يا حبيبي .
ضمها وبعدها بصلها : روحي لبدر بقى ما تخليهوش مستني.
خرجت لبدر اللي أول ما شافها أخد نفس طويل طلعه على مراحل وهو بيقرب منها ويادوب هيتكلم لقى أنس دخل في النص وقال بإعجاب : واو يا هنوود انتي كل يوم أحلى من اليوم اللي قبله .
حضنها وهي ضحكت بعدها أنس بص لأبوه بمرح : خد نفسك اهو اديتلك فرصة علشان تتنفس وتعرف تتكلم .
بدر ضربه على راسه بهزار : متشكر يا رخم ، ادخل رخم على همس قبل ما سيف يجي .
ضحك ورد : قصدك أسيبك براحتك مع هنوود شوية ؟ ماشي يا سيدي هسيبك .
راقبوه لحد ما بعد بعدها بدر شدها لحضنه ضمها ودفن وشه في شعرها : خايف أحسد نفسي ان ربنا رزقني بيكي يا هند ، انتي أجمل من انك تكوني حقيقة ، بحبك يا هند .
ضمته وقربت منه أكتر : وأنا بعشقك يا بدر مش بحبك بس - بعدت عنه ومسكت فستانها بتساؤل - ايه رأيك ؟
ابتسم : هو مش باين على وشي ايه رأيي ؟ إذا كان أنس أخد باله
ضحكت : أنس ده مصيبة .
أنس خرج وبص لأبوه بذهول: بابا همس ، همس ..
بصله بتعجب: همس مالها ؟
وضح بحماس : حلوة أوي ، بص عمو سيف لما يجي مش هيعرف ينطق ولا يتكلم ولا يعمل أي حاجة أنا لازم أصوره أول ما يشوف همس ، إذا كان انت وهنود مراتك وعملت كده فما بالك هو ؟
بدر قرب منه بتحذير: واد انت تعال هنا وبطل رخامة
أنس جري على جوا وهند ضحكت وبصت لبدر : همس فعلا جميلة أوي النهارده .
بدر ابتسم : ربنا يتمملهم على خير ، الواد ده عايزين نسيطر عليه .
ضحكت أكتر واعترضت: لا لا سيبه يصورلنا سيف ، سيف فعلا هيفقد الكلام لما يشوفها - مسكت ايده - تعال سلم عليها وباركلها الكل جوا لابس ما تفضلش برا .
أخدته ودخلت وهو أول ما شاف همس ابتسم : مبروك يا هموس ، الواد ده مش بيبالغ فعلا لما بيقول سيف هيفقد النطق لما يشوفك .
اتحرجت : ازيك يا بدر
أنس جنبها قال بحماس: هصورهولك يا همس لما يجي .

جانا الهوى (١) حكمنا الهوى (٢)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن