حكمنا الهوى (٣٧)
بقلم : الشيماء محمد أحمد
#شيمووووكلمت خدمة العملاء بغيظ و ردوا عليها وقالتلهم اسمها
الموظفة : اتفضلي يا فندم أقدر أفيدك بايه؟
ردت بعصبية : يعني ايه تخلصولي الباقة وأنا عايزة أكلم خطيبي؟ لا بجد يعني ايه ؟ هو أنا كل ما أشحن تطيروا الباقة كده ؟ أكلم سيف أنا ازاي دلوقتي ؟
خدمة العملاء : يا فندم ايه مشكلتك دلوقتي ؟
همس بغيظ : كل ما أشحن وأعمل يادوب كام مكالمة فيديو ألاقي بيقولي عفوا برجاء إعادة الشحن! هو ايه هو ده ؟
البنت : يا فندم مكالمات الفيديو بتستهلك من باقة النت كتير ممكن تعملي مكالمات عادية مش لازم فيديو .
همس بانفعال: يعني أنا بكلم خطيبي وأكيد ببقى عايزة أشوفه وأفرح بابتسامته تروحي قايلالي كدا؟ المهم شوفيلي الباقة عايزة أكلمه.
ردت الموظفة بهدوء : حضرتك عاملة باقة ايه يا فندم ؟
جاوبتها بغضب: هو نوع الباقة هيفرق؟ بقولك عايزة أكلمه، أعرف ازاي هو وصل لحد فين ؟ ها ؟ كل ما أشحن الباقة تاخدوها! هي فلوس حرام ؟
جت الموظفة ترد بس همس ماادتلهاش فرصة وهاجمتها: هتقولي ايه ؟ أنا تعبت من الشركة دي .
سيف وصل وأمها فتحتله وهي بتشاورله على بنتها اللي قاعدة في البلكونة والباب مفتوح وبتطلع نار من غضبها وقالتله بتتخانق مع الشركة، بصلها بذهول : شركة ايه ؟
فاتن : خدمة العملاء علشان باقتها خلصت .
سيف ابتسم وقرب من الباب ووقف يشوفها بدون ماتاخد بالها
سألتها الموظفة بهدوء: يمكن عيب شبكة يا فندم حضرتك قاعدة فين؟
ردت بتلقائية: في البلكونة يعني هكون قاعدة فين ؟
سيف بصلها بتعجب وردد بهمس: بلكونة ؟ ياهبلة!
ردت الموظفة بتوضيح : أنا أقصد المنطقة يا فندم .
همس اتحرجت وردت بتوتر: القاهرة وسط البلد - سكتت وكملت بهجوم- فرقت ايه يعني قاعدة فين؟ بقولك الفون اتقفل وأنا عايزة أكلم سيف .
الموظفة : طب لحظات يا فندم أشوف حضرتك عاملة باقة ايه ؟
سكتت على مضض لحد مارجعت ترد ووضحت: حضرتك مخلصة ميجات الباقة علشان كدا خلصت .
ردت همس بتهكم: والله؟ لحقت؟ ماكانوش كام مكالمة فيديو بعملهم ! وبعدين اوعي تكوني فاكرة اني بكلمكم علشان تعوضوني أصلا سيف عرض عليا كتير انه يعملي باقة أحسن من دي ويحولي الخط فاتورة بس أنا مارضيتش .
كملت بعفوية وابتسامة بلهاء على وشها ونسيت انها بتتكلم مع واحدة غريبة ومش واخدة بالها من اللي واقف كاتم ضحكته على انفعالاتها: أصل بصراحة بتكسف وبعدين يعني هو مش بخيل بالعكس كل حاجة بيعملهالي طب انتي عارفة سيف ده چنتل أوي ، وسيم فوق ما تتخيلي ، على فكرة هو مهندس بس حضر دكتوراة واشتغل دكتور جامعي ومش بس كده ده عنده شركة ، انتي أصلا ممكن تكوني عارفاه هو صوره مالية السوشيال ميديا وعيلة الصياد معروفة أوي ، احنا اتخطبنا يادوب والنهارده هنخرج نتعشى مع بعض و ...
قاطعتها الموظفة بنفاد صبر : يا فندم حضرتك بتتكلمي مع خدمة العملاء مش سيف .
همس ردت بغباء : انتي عرفتي منين اسمه ؟
ردت بسخرية: حضرتك بقالك ساعة تقولي سيف ، سيف ، سيف ، عموما لو عايزة تكلمي سيف اشحني باقتك أو خليه يحولك الخط فاتورة زي ما قالك، عايزة حاجة تاني يافندم؟
ردت بتمني: عايزة أتجوز سيف
الموظفة بضيق: يارب يافندم هدعيلكم، أي خدمة تانية ؟
ردت ببلاهة: اه ماتقفلوش المكالمة وأنا بكلمه .
مجاش رد علشان التليفون اتقفل في وشها بصت بذهول وبرطمت: بيقفلوا في وشي؟ ده أنا هقدم شكوى فيهم .
اتفاجئت بسيف واقف كاتم ضحكته وعلامات الدهشة على وشه بصتله بصدمة وهو ماقدرش يتحكم أكتر من كدا وفلتت ضحكته منه بعلو صوته : انتي بتعملي ايه يا مجنونة ؟
بصتله بعبوس : عاجبك كده ؟ قفلت في وشي ياسيف!
ابتسم وقرب منها : ولا يهمك هحولك الخط فاتورة وكلميني براحة راحتك يا قمر – مسك ايديها وقفها ولفها وهو بيصفر بإعجاب– بس ايه الجمال ده كله ؟ يعني ما تخيلتش الصراحة الفستان هيكون حلو أوي كده عليكي.
ابتسمت بكسوف : حلو بجد ؟ يعني هو اللي كان في بالك ولا غيره ؟
بص وراه لحماه وحماته وبصلها بمغزى: هو لو ماكانش أبوكي واقف ورايا كنت عرفتك بطريقة عملية هو حلو قد ايه ؟