الاقتباس الثالث ( جانا الهوى )

66.8K 1.2K 54
                                    

الاقتباس الثالث ( جانا الهوى )
الكابلز الثالث
اسيبكم مع الاقتباس ومعادنا ثاني يوم العيد ان شاء الله

بصتله وهو مبتسم بقلق وخوف عليه من صدمته، بس مش بايديها حاجة تعملها ، وأمها متابعاها وبتشجعها تروح لعمها لدرجة انها مسكت دراعها وشدتها لحد عمها وهي مبتسمة وبتحاول تداري وجع بنتها وهمست : اعدلي وشك يا بنتي وخلي الليلة تعدي على خير .
بصت لأمها : شوفتيه ..
قاطعتها بعنف وسكتتها : اخرسي مش وقته .
وقفت جنبها وعمها بيكمل وحط ايده على كتفها : بنتي الحلوة اللي طال انتظارنا ليها ، سنتين مستنيين اليوم ده والحمد لله أخيرا ربنا أرد انه يتم .
بص لابنه اللي قرب بابتسامة لما شاورله وهنا اللي واقف بيتفرج من بعيد اتوتر ومش فاهم ليه ابن عمها بيقرب ؟

طلع العلبة وفتحها وطلع خاتمه وبصلها بشوق : أخيرا اليوم اللي بتمناه من سنين .
واقف مستنيها تتكلم أو تنطق بس هي باصة للتاني اللي الدنيا لفت بيه ومش عارف ايه اللي حصله ده ؟ بيتنفس بالعافية ، مش قادر يستوعب انه دلوقتي بيحضر حفلة خطوبة حبيبته ، أكل وشرب شرباتها كمان ، صدمة وصمت وما بقاش سامع ولا شايف غيرها هي  والتاني قدامه وبيمسك ايدها يحط الخاتم في ايديها .
بص حواليه بتوهان وضياع مش عارف يعمل ايه ؟ مش عارف أصلا يتنفس ولا قادر يتنفس ، حس بالغدر والخيانة ، كأن في سكينة اتغرزت جواه بقوة بدون رحمة ، اتمنى في اللحظة دي يكون كل ده كابوس ويصحى منه بس هل كسرته وقلبه اللي اتكسر ده ينفع يبقى مجرد كابوس؟ ولا هو واقع اتفرض عليه بقوة ؟!
#شيموووووو

جانا الهوى (١) حكمنا الهوى (٢)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن