حكمنا الهوى (٤٢)
بقلم الشيماء محمد احمد
#شيموووو
الرواية حصري لجروب شيمووو و ممنوع نشرها طوال فترة الحصري .سيف خارج هو وباسم بس وقفهم سبيدو اللي بص لسيف بعتاب : انت ليه عملت الحفلة هنا ؟ ليه على اليخت بتاعه ؟
استغرب سؤاله وجاوبه ببساطة : همس بتحب المكان هنا بس ليه بتسأل ؟
سبيدو بص لباسم وبعدها لسيف وبرر بضيق: سمعت من عمو عز انك مش عايز حفلة كبيرة ولا صحافة بس - بص ناحية حد بيصور بكاميرا احترافية وكمل بمغزى - اللي شايفه ان في مصورين وصحفيين، ولا باسم بيستغل اسم الصياد في الدعاية لليخت بتاعه ؟
باسم هيرد : أنا ...
قاطعه سيف بإشارة من ايده : لحظة يا باسم ، - بص لسبيدو وكمل بحزم- أولا المكان اللي أعمل فيه الحفلة ده يخصني أنا وهمس فقط ما يخصش حد تاني يا سبيدو وثانيا أنا مش فاهم ايه مشكلتك ؟ بجد ايه مشكلتك ؟
زعق بضيق : مشكلتي انت يا سيف ، انت وبس .
استغرب اكتر : أنا ازاي يعني ؟
وضح بغيظ : أنا لما فكرت أعمل دعاية عندي انك لسه عايش بس قلبت الدنيا عليا وكنت مستعد تقاطعني لكن هو بيصور فيديو والصحافة بتصور وبيعمل دعاية لليخت وعلى قلبك زي العسل فليه بقى ؟ مع ان أنا اللي خلصتك من الحبل اللي كان ملفوف على رقبتك وخلصتك من شذى وأبوها.
سيف كان مذهول من هجوم سبيدو عليه أما باسم فعلق بتوضيح: سيف الفيديو بيتصور ليك أما الصحفي اللي موجود لو انت مش حابب أي خبر ينزل براحتك عادي جدا و ....
قاطعه سيف بجدية : لحظة يا باسم الأول - بص لسبيدو – انت بتتكلم بجد ولا بتهزر علشان بس أكون فاهم ؟
رد بغيظ : انت شايفني بهزر ؟
سيف قرب منه بحنق : انت بجد بتشبه الموقفين ببعض ؟ بجد شايف انك تصورني مع خطيبتي وتفتح لايف في الدارك ويب زي نشر خبر خطوبتنا في السوشيال ميديا ؟ انت شايف الاتنين زي بعض ؟
سبيدو حاول يعدل موقفه : بتكلم عن الدعاية ، هو بيعمل دعاية لشغله وأنا ...
قاطعه بصرامة : بيعمل حفلة الناس تتبسط وتحتفل بارتباطها أو نجاحها أو جوازها مش بيعمل سباق بياخد أجل الناس ، مش هعمل دعاية لسباق موت عندك ومش فاهم ازاي بتشبه الموقفين ببعض ؟
سبيدو هيتكلم بس قاطعهم وصول آية : سيف
التلاتة بصولها وهي اتحرجت لان شكلهم متوترين فاستغربت : خير مالكم ؟ في ايه ؟
سيف أخد نفس طويل قبل ما يرد عليها بإيجاز : خير يا آية ؟
بصتلهم التلاتة قبل ما ترد : العشا المفروض يتقدم ، هنتحرك الأول ولا هنقدم العشا الأول ؟
باسم اللي جاوبها : هنتحرك الأول وبعدها نقدم العشا .
سيف بص لسبيدو قبل ما يطلع مع أخته : خبر خطوبتي لازم أعلن عنه ولازم الكل يعرف اني ارتبطت بهمس ، فأنا كنت حابب أعمل حفلة يحضرها الحبايب بس لكن ماقلتش أبدا اني هعملها في السر ، فأيوة هعلن بس مش عايز حفلة فوضى كلها رجال أعمال وناس بتجامل وصحفيين وناس مالهمش أول من آخر لكن واحد فقط يحضر ويصور وينزل الخبر ، فهمت الفرق ؟ وبعدين باسم قبل ما يطلب من حد يصور استأذني وأنا وافقت ما راحش من ورايا زي ما انت عملت أو زي ما فكرت دلوقتي انه استغل اسمي وبيعمل دعاية لنفسه ، فهمت الفرق ولا لسه ؟
سابه وطلع مع أخته وأعلن للناس ان اليخت هيتحرك وبعدها العشا هيتقدم .
سبيدو انسحب من الحفلة لانه مابقاش متحمل الجو اللي حواليه .