حكمنا الهوى (٥٨)

78K 3.3K 499
                                    

حكمنا الهوى ( ٥٨ )
بقلم #الشيماء_محمد_أحمد
#شيموووووو

مروان طلع واحدة وأكلها وقفل العلبة وماشي من غير مايبص قدامه فخبط هالة اللي كانت راجعة بسرعة على القاعة ، يادوب لسه هيعتذر فأخدوا بالهم من بعض
قالت باستغراب: يا لهوي يا مروان نفسي أشوفك مرة بجد مش بتاكل
بصلها واتكلم والشوكولاتة في بوقه كبيرة : يعني هي شوكولاتاية واحدة .
ضحكت واستنته يخلصها ويتكلم كويس : انتي عارفة أنا آخر مرة أكلت امتى ؟
بصتله وربعت ايديها بفضول: امتى ؟
حاول يفتكر بس كشر لانه لسه واكل وسيف بيلبس وهي لاحظت تكشيرته فعلقت بضحك : امتى ؟
فتح العلبة : ما علينا مش مهم امتى المهم الشوكولاتة دي تحفة دوقي واحدة .
أخدت واحدة وعلقت : شكل العلبة تحفة أصلا ، دي منين ؟ وسارقها ورايح بيها فين ؟
بصلها ومثل انه مصدوم : سارقها ؟ انتي ظالماني ، على العموم همس طلبتها وسيف بعتني آخر الدنيا أجيبها وقالي أحطها في العربية - بصلها - تفتكري هيلاحظوا ان حد أكل منها ؟
ضحكت جامد : سارقها يعني
ضحك معاها : مش أنا اللي جايبها ؟ حقي أدوقها ، مش هيلاحظوا أصلا عندهم حاجات تانية أهم يلاحظوها.
هالة علقت بهدوء: همس هتلاحظ دي أول ما هتروح أول سؤال هتسأله لسيف - قلدتها وهي بتقول- علبة الشوكولاتة فين ؟ وأول ما تفتحها هتشهق وتقوله مين أكل منها ؟
ضحك جامد عليها وهي ضحكت معاه بعدها سكتوا فقال : تعالي نحطها في العربية ونرجع .
راحت معاه وعجبتها العربية بالورود اللي عليها : حلو أوي الورد الأحمر ده .
مروان مد ايده سحب وردة واداهالها وهو بيقول بغزل: الوردة ولا أي حاجة جنب جمالك انتي .
بصتله بذهول وهو نفسه استغرب الجملة اللي قالها بس ماعرفش يقول ايه أو يبررها بايه فسكت .
هالة قلبها دق وهو بيديها الوردة ودق أكتر مع جملته دي واستنت منه يتكلم أو يفسر أكتر أو ينطق بس هو سكت .
مشيوا جنب بعض لحد ما هو قطع الصمت بمغزى : عقبالك .
بصتله وابتسمت : عقبالك انت كمان ، يلا غير من صاحبك وقلده .
بصلها بتردد : تفتكري ينفع ؟
لفتله وشها بتعجب: ليه ما ينفعش ؟
وقف قصادها بهدوء: سبق وقلتلك ليه
رمى الكلمة وهو مستني منها أي إشارة توضحله تفكيرها ايه ؟
هالة باصاله وحست انه مستني منها حاجة معينة فقالت بمغزى: لو بتتكلم وقصدك علشان والدتك عايشة معاك فتبقي غلطان انك حكمت من تجربة واحدة فاشلة ان كل التجارب فاشلة ، بص حواليك وافتح عينيك .
قرب خطوة منها بلهفة: ما أنا باصص حواليا بس خايف أفتح عينيا ، خايف أكون موهوم أو بيتهيألي
همست بحرج : جرب، هتخسر ايه ؟
اتجرأ أكتر وقال: هخسر لحظات أو دقايق بقضيها معاها حتى لو كل فين وفين ، هخسر إحساسي بالسعادة كل ما بشوفها أو بتكلم معاها، حتى لو بتتريق على أكلي .
نطقت بسرعة وبررت : أنا مش بتريق على أكلـ
قطعت الكلمة لانها كده وضحت انها فاهمة انه بيتكلم عليها هي ، طيب نفترض ما يقصدهاش هي ؟ نفترض انه بيتكلم عن حد تاني وهي موهومة ؟
مروان ابتسم وسألها بمشاكسة: امال بتعملي ايه كل ما بتشوفيني باكل ؟
رفعت عينيها له وحست انه بيحبها فعلا ومابقاش في داعي للسكوت وهو شجعها
كرر: تسميه ايه ها؟
ابتسمت بحرج : مش يمكن باخدها حجة علشان أتكلم معاك ؟
ما اتوقعش أبدا إجابتها دي ، اتصدم لوهلة مش عارف يستجمع نفسه أو ينطق ، رفع راسه لفوق وأخد نفس طويل طلعه بصوت وبصلها بحب: هالة انتي مش محتاجة لأي حجج أبدا ، أنا هموت وأكلمك وأشبع من الكلام معاكي .
حست ان قلبها بيرقص وقالت بتوتر : وايه اللي بيمنعك ؟
جاوبها بسرعة : الظاهر اني عايز زيك حجج .
ابتسمت وهي بتقوله بخفوت : من النهارده ما تستناش أي حجج .

جانا الهوى (١) حكمنا الهوى (٢)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن