حكمنا الهوى (٦٨)

89.9K 3.3K 219
                                    

حكمنا الهوى (٦٨)

بقلم : الشيماء محمد احمد
#شيموووو


رشا فاقت والممرضة استدعت الدكتور اللي جه بسرعة يطمئن عليها وبعد الكشف عليها خرجلهم كانوا كلهم واقفين مرهقين و تعبانين مستنيين أي أمل يتعلقوا فيه
بدر سأله بتوتر : خير طمنا
الدكتور بصلهم كلهم ورد بعملية: للأسف هي فعلا مش هتقدر تتحرك ، هتحتاج لعملية في ظهرها بس بعد شوية يعني بعد ما تتحسن وتستحمل تدخل العمليات ونتيجة العملية دي هي اللي هتقرر هي هتمشي تاني ولا هتفضل مشلولة ، حاليا لسه بدري ان نقول أي حاجة ، طبعا أنا لازم أبلغ البوليس عن حالتها لان في شبهة جنائية فأنا ملزم أبلغ ( بص لبدر وكمل) هي عايزة تشوفك قبل ما البوليس يوصل انت وابنها ( كمل بتهكم خفي ) ومراتك .
بدر دخل ومعاه هند وأنس اللي سلم عليها بفتور واطمن عليها وبعدها رشا قالتله يطلع برا.
أنس بص لأبوه اللي شاورله يطلع وبعدها بص لرشا بجمود: نعم يا رشا
قالت بتعب : انت زقيتني على السلم وحاولت تقتلني .
هند ردت بتحفز: انتي فرضتي نفسك جوا بيتنا .
رشا اتنهدت بملل : أنا مش قادرة أتكلم فهقول المهم الدكتور هيبلغ البوليس
هند قاطعتها بحدة : هنقول لقيناكي في بيتنا اقتحمتيه وطلعناكي برا وقفلنا الباب وبعدها سمعناكي بتصرخي خرجنا شوفناكي كده طلبنالك الإسعاف .
رشا ابتسمت بتعب ورفعت ايدها في وش هند : ظوافري طويلة صح ؟
هند استغربت ومافهمتش بس رشا كملت : وأنا بقع مسكت دراع بدر وتقريبا خربشت ايده صح يا بدر ؟
بدر بص لايده اللي اتفاجئ انها متخربشة فعلا ومافهمش برضه ايه علاقة ده فعلق بحيرة : أنا حاولت أمسكك بس مالحقتش .
ابتسمت بمكر: أو حاولت تزقني وأنا حاولت أقاوم فخربشتك المهم الصياغة .
هند بنرفزة : انتي عايزة توصلي لايه ؟
رشا أخدت نفس طويل بتعب وابتسمت : أجمل حاجة المسكنات بتلغي الألم تماما ( بصت لهند وقالت ببرود) هطلب تحليل لل DNA للي تحت ظوافري وهيكون خاص ببدر وهتهمه بمحاولة قتلي ، هقول اني كلمته واستأذنته أقعد في بيته كام يوم بما انه مسافر لحد ما يرجع وهو وافق ولما رجع اتخانق معايا وحب يخلص مني وسببلي عاهة مستديمة معرفش بصراحة دي حكمها كام سنة ، ابنك هيتربى بدون أب يا هند .
هند دموعها لمعت بس سيطرت عليهم وردت بغضب : انتي عايزة ايه مننا ؟ انتي شر كده ليه ؟
بصتلها بحدة : أنا طلبت أوضة ومصروف واستكترتوهم عليا فدلوقتي هشاركك في كل حاجة حتى لو مشلولة يا هند ، بدر يردني ويجيبلي شقة وخدامة تخدمني لحد ما أقوم وبعدها هيتكفل بيا وبمصاريفي يا يعمل كده يا هتهمه بمحاولة قتلي ونتقابل في المحكمة وزي ما تحكم ، قرروا قبل ما البوليس يوصل .
هند بصتلها بصدمة هي وبدر اللي ما نطقش حرف واحد ومش عارف ينطق .
هند صرخت في وشها بقوة: نجوم السما أقربلك ، نتقابل في المحكمة .
ابتسمت بتهكم : نتقابل وماله ، أختك اتجوزت سيف الصياد صح ؟ هتهمه انه هددني واستغل نفوذه علشان أبعد يوم فرحكم وما أعملش أي شوشرة أو أحاول أحافظ على جوزي ، يا ترى الصحافة هتعمل ايه لما يسمعوا حكايتي بلساني عن جوزي اللي رماني وأخد مني ابني ومراته اللي استغلت نفوذ جوز أختها علشان يهددوني اسكت ودلوقتي حاولوا يقتلوني ؟ يااا ما أحلى السوشيال ميديا والتريندات اللي بتعملها ، وما أجمل الشخصيات المشهورة اللي زي سيف الصياد اللي بيهمهم اسمهم وسمعتهم ! - كملت بلامبالاة-  اطلعوا برا خلوني أرتاح وأرتب قصتي في دماغي واه خلوا الدكتور يكلم كام صحفي مع البوليس لاني هحولها قضية رأي عام ، زوج غدار بيحاول يقتل أم ابنه المسكينة .
بدر حرك راسه برفض وبص لهند بغيظ : أنا طالع برا ، مش هقدر أسمع منها أكتر من كده .
هند مسكت دراعه : أنا هطلع معاك يلا .
خرجوا وفاتن قربت منهم وشايفة بدر قعد بانهيار فبصت لبنتها اللي علقت بحزن: رشا هتتهم بدر بمحاولة قتلها .
فاتن شهقت : أنا هدخل أقتلها وأخلص منها خالص ده ايه القرف بتاعها ده
هند بتوضيح : وهتتهم سيف كمان انه هددها ساعة فرحنا وهتشوشر على اسمه .
خاطر قرب بحدة : كل ده ليه ؟ هي عايزة ايه مننا ؟
هند بصتله بألم : عايزة بدر يردها تاني .
الصدمة والصمت سيطروا عليهم ولجموهم تماما .

جانا الهوى (١) حكمنا الهوى (٢)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن