الحلقة السابعة

94.9K 3K 341
                                    


الحلقة السابعة
بقلم : الشيماء محمد احمد
#شيموووو

الرواية حصرية لجروب شيمووو وممنوع نشرها في اي مكان اخر .

بسمة حست ان في حد وراها فبتبص واتفاجئت بيه : عرفت منين اني هنا ؟
قرب منها بابتسامة: ماعرفتش ، صدفة
وقف قصادها وسألها: قاعدة لوحدك ليه كده ؟
بصتله وهي قاعدة : الأوضة زحمة والناس كتير وكل واحد .......
قاطعها : هيسألك أخبارك ايه وعاملة ايه ؟
وافقته بهزة من راسها وسكتوا شوية بعدها اتذمرت : يا تقعد يا أقوم أقف رقبتي وجعتني وأنا باصة لفوق كده
ابتسم وبص لبعيد : ورايا ناس كتير مستنية عند الكشف .
بصتله بعمق وسكتت شوية وبعدها همست : روحلهم.
اتنهد بحيرة : ممكن يستنوا خمس دقايق .
ابتسمت وأخدت جنب علشان يعرف يقعد جنبها فقعد واسترخى وغمض عينيه فهي انتهزت الفرصة وبصتله بتركيز ، أول مرة تبصله أوي كده من قريب ، بتتحرج وهو فاتح عينيه وباصصلها لكن دلوقتي هتنتهز فرصة انه مغمض .
تمتم وهو مغمض : هتفضلي تبصيلي كده كتير ؟
انتفضت وبصت لبعيد ومش عارفة تقول ايه؟ انما هو فضل على وضعه ،
حاولت تتماسك : مين قال اني باصالك أصلا ؟
فتح عينيه وعدل نفسه ناحيتها : نفسك اللي بيخبط في رقبتي وسامعه مين هيقولي يعني ؟
اتحرجت وبصت لبعيد وسكتت فابتسم لإحراجها وغير الموضوع : أنا أصلا لو غمضت عينيا أكتر من كده هنام .
بصتله باهتمام : انت بتنام امتى فعليا ؟ وبعدين بتشوف أهل بيتك امتى وازاي ؟
ابتسم واتنهد بتعب : بنام بين العملية والتانية ، وبنام بعد ما بخلص حالة لو سهران بالليل ، بنام يعني ، بعدين هناك ليا نبطشيات معينة وأوقات معينة غير هنا ، هنا جاي كمساعدة للناس فمش هضيعهم في النوم يعني فبنام قليل ، بعدين مش كل يوم انتي هنا وهسهر طول الليل .
ابتسمت لما افتكرت المرة اللي فاتت : وتقوم واخد برد .
ضحك : أنا نادرا بجد لما باخد برد مش عارف ليه ؟
وضحت : علشان سيادتك قلعت الچاكيت بتاعك ؟
ابتسم : أو علشان بعدتي عن حضني وكنت متدفي بيكي ؟
اتحرجت وبصت لبعيد : أنا هقوم بقى تلاقي الناس مشيت .
وقف بهدوء : لا خليكي الناس ما مشيتش دول بيتكاثروا فوق ، أنا رايح للعيادات لو في حاجة ابعتيلي .
سابها وهي فضلت متابعاه؛ مستغربة امتى اتعلقت بيه؟ وليه كان نفسها يفضل أكتر؟ وليه كانت غبية وقالت انها هتقوم ؟ نفخت بضيق متضايقة من نفسها انها مشته .
عمار المفروض يخرج من المستشفى بس نادر مسكه كذا يوم و بيقول خلينا نطمن لحد ما رفض يقعد يوم زيادة ومشي وحس انه مش طايق المستشفى بعد ما هي مشيت منها .
عبدالمجيد كان بيزور أخوه يطمن عليه ويشوف طلبات بيته وكان شكله تعبان ومرهق .
بسمة بصتله باستغراب : عمي انت كويس؟ شكلك تعبان
ابتسم وحاول يطمنها بس فعلا شكله تعبان ومن إصرارها رد: يا بنتي الضغط عالي شوية ، شكل العلاج اللي باخده ماعادش بيجيب نتيجة .
شهقت هي باستغراب : طيب ما تكشف يا عمي ماعندك دكتور نادر ماهو دكتور قلب هو في أفضل منه هنا ؟ مش تستغل انه موجود ؟
ابتسم واستغرب هو ليه فعلا مافكرش يكشف عنده؟ بس كشر : بس يا بنتي الراجل يقول علينا ايه ما صدقنا مسكناه ؟ انتي وبعدها أبوكي وبعدها أنا ؟
دافعت عنه : لا لا يا عمي عمره ما هيقول كده أبدا وبعدين ده شغله هو احنا بنطلب منه حاجة كده ولا كده ؟ بعدين يا عمي ده انت الوحيد اللي تخصصه ده أنا وبابا كدا بالقوة .
أمها دخلت : واكلة دماغ عمك ليه ؟ خليه يدخل لأبوكي وبطلي رغي .
وضحت لأمها : تصدقي يا ماما ضغطه متلخبط وتعبان ومحرج يكشف عند دكتور نادر ؟
عائشة بصتله باستغراب : ده تخصصه يا حاج ، بعدين ألف سلامة روح اطمن الراجل كويس وشاطر .
ابتسم وبصلهم : انتوا شايفين كده ؟
جاوبوه بتأكيد وبعدها هو اتردد فبسمة مسكت دراعه وأخدته أوضة أبوها : متردد ليه تاني ؟
اتنهد وبصلها : هروح أقوله ايه؟ أنا جاي بالمرة أكشف عليا ؟
مطت شفايفها : يا عمي أي دكتور بتروحله بتقوله ايه ؟ ماهو زي أي دكتور ؟
اعترض : بس كلنا طابقين فوق راسه كل شوية.
وضحت بتبرير : علشان ده شغله ، طيب ايه رأيك آجي معاك ؟ أو مثلا أقوله ميعاد البزل التاني امتى واني مصدعة وبعدها أنا هقوله ان ضغطك عالي والكلام هيجيب بعضه ايه رأيك كده ؟ يبقى انت جاي معايا علشان بابا تعبان وهو عارف وده طبيعي .
كشر وبصلها بتهكم : ويبقى هو ده الاستغلال اللي بجد نضرب كشفين بكشف ؟
اعترضت على كلامه : يا عمي ابقى ادفع الكشف ، بقولك ايه أنا قررت وخلاص هتيجي معايا العصر أنا أصلا رايحة وماما ماكانتش عايزاني أروح لوحدي وفي نفس الوقت مش عايزة تسيب بابا فهو ده حلها .

جانا الهوى (١) حكمنا الهوى (٢)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن