حكمنا الهوى (٤٩)
بقلم : الشيماء محمد احمد
#شيمووووسيف خلص ورجع عند همس بعد ما صدر أمر بالقبض على شذى واستدعائها للتحقيق معاها ، نادر رجع المستشفى بعد بدر وخاطر وأنس وطلع لقاهم برا فدخلوا كلهم يطمئنوا على همس وكلهم اتجمعوا في أوضتها ، وصل سيف ودخل اتفاجئ بالكل موجود ، سلم عليهم باقتضاب وراح لهمس يطمئن عليها .
خاطر سأله : عرفتوا حاجة عن اللي حاول يسممها ولقيتوا البنت ولا لسه ؟
سيف قعد على طرف السرير جنب همس ورد باختصار : اه عرفنا ومسكنا البنت واللي وراها .
الكل انتبه وهند أول واحدة سألته : طلعت مين ؟ انت قلت انها مش ماجدة ممرضة شذى فمين هي ؟
سيف بصلها : هي ماجدة بس لانها عارفة ان في كاميرات مراقبة حاولت تستنصح وجابت بنت خالتها بحيث حتى لو الكاميرات جابتها محدش هيعرفها بس عرفناها وقبضنا عليها هي وماجدة .
همس سألته : وبعدين ؟ اعترفوا ؟
بصلها : اه اعترفوا نسرين اعترفت ان بنت خالتها ماجدة جابتها وفهمتها ان دي حقنة عادية بس هتتعبك شوية وبعدها ماجدة حاولت تنكر في الأول بس بعدها اعترفت ان شذى اللي حرضتها .
نادر علق باستغراب : شذى اه بتحب نفسها شوية وبتشوف نفسها بس ماكانتش الشخصية المؤذية دي ، كانت دكتورة ناجحة وذكية ، معقول تكون حبتك للدرجة اللي تحولها بالشكل ده ؟
سيف بصله بمغزى : أنا كنت مجرد واجهة اجتماعية لايقة عليها ماحبتنيش ، هي حبت حد تاني غيري يا دكتور نادر .
فاتن مافهمتش قصده : تقصد مين بحد تاني يا سيف ؟
بصلها وبص لنادر وسكت فشهقت بذهول : تقصد ابني نادر ؟ هي حبت نادر ؟
نادر سكت وماعلقش وافتكر غيرتها وخناقها مع ملك وكلامهم مع بعض .
بدر علق باستفسار: ليه يا سيف افترضت انها حبت نادر مش انت ؟ يعني نادر زميل عمل مش أكتر ولا ايه ؟
سيف بصله و وضح : والله يا بدر أنا وهي ماكانش في بينا أي عواطف من أي شكل ، علاقتنا كانت باردة تماما ، و لا بنتكلم ، و لا بنخرج ، مفيش أي حوار بأي شكل - بص لنادر وكمل بتهكم - لكن هما الاتنين كانوا مختلفين ، نادر كان الصدر الحنين اللي بتشتكيله من برود خطيبها وإهماله ، كان دايما موجود معاها بيسمعها ، بتحكيله ، بيكلمها وبالتالي فسرت ده انه حب ولما هو رفضها وقبلها أنا رفضتها فده حولها للشخصية دي ، شذى ضحية غباء أبوها واهتمامه بالفلوس وحطها في طريقي والظروف كملت الباقي والاتنين شكلوا الشخصية دي ، حاسة انها اترفضت مني ومنه وبعد ما كانت نجمة في السما نزلت على الأرض وده مش عاجبها وبتتخبط فبالتالي بتدور على حد تلومه وبدل ما تلوم أبوها بتلومني أنا وهمس ونادر ، أشرار حكايتها .
هند علقت بذهول: يعني بعقلها لما تخلص من همس هل انت هترجعلها مثلا ؟
سيف رد بهدوء : مش حكاية رجوع بس لما تخلص من همس فهتكون اتخلصت من غريمتها اللي أخدت منها خطيبها وعاقبت نادر انه رفضها ، همس وصلة بيني وبين نادر وأذيتها تضرنا احنا الاتنين فهي بكده تكون ضربت عصفورين بحجر واحد وانتقمت مننا احنا الاتنين .
خاطر اتكلم أخيرا : طيب دلوقتي ايه اللي هيتم ؟
سيف أخد نفس طويل ورد بتفكير : أعتقد هيتقبض عليها طالما ماجدة هتشهد ضدها .
همس سألته بفضول : طيب ولو ماجدة غيرت أقوالها ؟
سيف بصلها بحيرة: مش عارف يا همس الصراحة بس على العموم هي مش هتقدر تعمل حاجة تاني لانها بالفعل اتفضحت .
بدر سأل بفضول : بس يا سيف في نقطة مش فاهمها .
كلهم بصوله فوضح : يعني اللي فهمته منكم انها اتحقنت هنا وحاولت تقتلها هنا فهل ده صدفة ان همس تعبت من البداية ولا هي كان ليها يد في التسمم اللي حصلها ؟ مش قلتوا انها اتسممت وبناء عليه اتنقلت هنا ؟ مين سممها برا؟ أكيد مش ماجدة ولا شذى ولا دي صدفة وسوء حظ ؟
الصمت سيطر على الكل وسيف علق : مش صدفة لا يا بدر بس هل شذى ورا ده ؟ لسه هنعرف ، ما تقلقش الموضوع مش تايه عننا .