حكمنا الهوى (٣٤)بقلم : الشيماء محمد أحمد
#شيموووو
الرواية حصري لجروب شيمو يعني ممنوع نشرها طوال فترة الحصري .عصام استغرب ان مدحت دراعه اليمين واللي مسئول عن كل أعماله المشبوهة يعترف بالشكل ده فرد بنفي: أنا معرفش مين مدحت ده اللي بتتكلم عنه ولو في أي جريمة هو ارتكبها فهو لوحده اللي مسئول عنها مش أنا .
سبيدو ضحك بتهكم : هو برضه خاف ليجي يوم تعمل ده فيه وعلشان كده هو كمان كان بيسجلك أي أمر لعملية مشبوهة .
عصام قعد بانهيار ومش مستوعب ان مدحت يعمل كده فيه : انت عايز ايه بالظبط ؟مؤمن بص لأسامة : هو فعلا مدحت بيسجله ؟
أسامة ابتسم : معرفش دي إضافة من سبيدو بس برافو عليه عرف يلعب بأعصابه كويسسبيدو ابتسم :انت خسّرتني بطل ...
قاطعه بحنق : هعوضك قول كام وأنا ...
قاطعه سبيدو اللي بيهز دماغه برفض لكل اللي بيسمعه: انت مش فاهم نظام السباق والمراهنات ، السباق ده حياتي والإثارة بعشقها وانت بعد اللي حصل الكل هيخاف مني لأن سباقاتي بقت معرضة للخطر وهحتاج لكتير علشان أسترد ثقة الناس .
عصام سأل : كتير قد ايه يعني ؟ قول الرقم اللي يعجبك .
ابتسم بخبث: قبل ما أقول طلباتي فهمني سيف خطيب بنتك ليه تقتله ؟ وليه في السباق ؟
عصام غضبه سيطر على عقله : لأنه هد اللي ببنيه من خمس سنين ، خمس سنين بدفع وأخطط وأزرع ناس في شركة الصياد وماكانش سهل أبدا أوقعهم ، شركة بالحجم ده مش سهل أبدا تقع بس قدرت وسيطرت عليها وهو جه بكل سهولة وبصفقة واحدة مع ابن المرشدي وطردني برا الشركة ، متخيل بصفقة واحدة ؟ هد اللي عملته كل السنين اللي فاتت وحتى بنتي سابها وراح حب عيلة فكان لازم أخلص منه والسباق كان الشيء المنطقي ، هوسه القديم وفقدانه للسيطرة وهوب سيف اختفى ودلوقتي أبوه هينهار ولو ما انهارش مش هسيبه يقف على رجليه وهاخد الشركة دي وبالصفقات اللي بينهم وبين المرشدي هدخل شركة المرشدي ومين عالم بالتخطيط والصبر هبلعها هي كمان ، فتخيل حجم شركتي هيكون قد ايه بعد ما تبلع الصياد والمرشدي وبعدها فكر هل أنا الشخص اللي انت عايز تعاديه ولا تكسبه في صفك؟ قولي طلباتك وسلمني مدحت .
سبيدو ابتسم بانتصار لأنه أخد الاعتراف اللي عايزه بس كمل الخطة اللي متفق عليها مع اللواء أسامة : عشرة مليون .
عصام رد بصدمة : انت اتجننت ولا ايه ؟
سبيدو وقف : انت مستعد تدفع ٤٠٠ مليون للبنك علشان تاخد الشركة متخيل حجم المبلغ اللي بطلبه مقارنة بيه قد ايه ؟ احمد ربنا اني ماقلتش ١٠٠ مليون .
عصام بصله بتهديد: ولنفترض اني بعتلك أي واحد من رجالتي ومش هيكلفني أكتر من ألف جنيه ويخلصني منك زي ما خلصت من سيف الصياد قبلك ؟
ضحك جامد وشاور لفوق : عيبك انك بتنسى مش قلتلك كله بيتصور ؟ و دلوقتي مش بس عندي التسجيلات القديمة ده أنا كمان معايا اعتراف منك بقتل الصياد وأكيد مأمن نفسي ولو جرالي أي حاجة كل التسجيلات دي هتروح للمدعي العام وساعتها ودع شركتك الضخمة اللي بتحلم بيها .
عصام مسكه من هدومه وشده قدامه بغضب : مش عصام المحلاوي اللي يتلعب بيه من عيل زيك ده أنا ...
قاطعه سبيدو باستفزاز : انت ايه بس ؟ معلش كلنا بنغلط ، الفلوس وبعدها انت في طريق وأنا في طريق ولا تضرني ولا أضرك والفيديوهات دي بس بوليصة تأمين ومدحت هسلمهولك بعد ما تسلمني الفلوس ، يلا باي باي با عصوم .
عصام فضل واقف شوية بيفكر يطلع مسدسه ويقتله وياخد التسجيلات اللي في اللاب قدامه وبكده يضمن سكوته للأبد، بس لنفترض حد تاني معاه نسخة ؟ لا لازم يصبر ويخطط صح وما يتهورش .
خرج من عنده بدون ما يضيف حرف وسبيدو أخد نفس طويل بعدها اتصل باللواء : أيوة يا باشا سجلتوا الاعتراف ده ؟ كده كله تمام ولا ايه ؟
أسامة : تمام بس فاضل كمان تسجيل من مدحت ، عايز تسجيل منه ان كل حاجة عملها بأمر من عصام وإلا لو ولاؤه كبير يقدر يشيل الليلة ويقول أنا اللي عملت وساعتها عصام هيخرج منها بكل بساطة .