Jenta under sminken

16 2 1
                                    

Hvem er jeg? Jeg ser på meg selv i speilet og ser en jente. Jenta i bunad og sminke i ansiktet. Hvem er jeg? Jeg kan ikke se meg selv, jeg er ikke denne personen som står foran speilet. Jeg skulle i konfirmasjon til søskenbarnet mitt og mamma sminket meg. Jeg føler meg som en annen person når jeg ser meg selv.

Under konfirmasjonen så var bobla der, den var der bare. Jeg følte meg litt alene der, jeg føler meg som en fremmed der. Det føles som at jeg ikke hører til i denne familien. Eller noe, jeg er så annerledes enn dem.

Det gikk greit, men jeg følte meg ukomfortabel under hele festen. Jeg er lei meg for det, men jeg kan ikke skjule følelsene mine hele tiden. Og det blir vanskelig når alle forventer at jeg skal være noen jeg ikke er.

Da jeg kom hjem så kledde jeg av meg og gikk inn i dusjen, jeg skrubbet godt i ansiktet for å få bort sminken. All sminken skulle bort, alt sammen. Ingenting skulle være igjen. For det var ikke den jenta jeg er. Den som skjuler ansiktet under sminke. Jeg klarer ikke å være noen andre. Da jeg gikk ut av dusjen så jeg meg selv. Denne er den jenta jeg er, den jenta som ønsker å ta sitt eget liv. Dette er meg, denne personen er jeg.

Har du noen gang ønsket at du var en annen person eller ønsket deg et annet liv, det ønsker jeg. Dette føles ikke som mitt liv lenger, dette er ikke mitt liv lenger. Jeg skulle ønske at jeg kunne få et annet liv. Ville ikke det blir enklere da?

Har du noen gang hatt mareritt? Jeg har hadd det i natt og jeg døde. Aner ikke hvordan eller hvorfor. Men jeg døde, jeg så rundt meg og det var mye blod rundt meg. Hadde jeg tatt mitt eget liv? Jeg vet ikke. Hva skjedde? Jeg aner ikke. Plutselig så våkner jeg og jeg er andpusten og svett. Det er lyst ute og jeg ser rundt meg. Jeg er på rommet mitt, det gamle rommet mitt. Jeg hadde det bra, jeg er ikke dø.

Jeg lever forsatt. Det er jo et godt tegn.

AleneWhere stories live. Discover now