'Zie je, je maakte je om helemaal niks druk' zegt Reede als we bij de printshop aankomen. Er is helemaal geen rij en er staat zelfs helemaal niemand. We kunnen zo doorlopen.
'Ja ja' zeg ik als we wachten op onze posters en tegen een tafeltje aan leun.
'Hé, niet zo brutaal jij dame' zegt Reede tegen me als hij naar me toe loopt.
Hij zet zijn handen aan weerskanten naast me. Mijn hart begint gelijk sneller te kloppen.
'ehm...moeten we...eh...bedenken wat we straks gaan vertellen?' vraag ik terwijl ik mezelf onder controle probeer te krijgen. Ik heb hem één nacht niet gezien en mijn lichaam reageert op hem alsof het een jaar is.
'Wat wil je vertellen dan' fluistert hij in mijn oor
Hij drukt zijn lichaam zachtjes tegen me aan. Niet veel, maar ik voel wel dat hij hard is.
'Reede' zucht ik. 'We hebben zo een beoordeling' zeg ik als ik hem aankijk.
'Dat weet ik' antwoord hij als hij zijn hand op mijn wang legt.
'Ik wil alleen maar laten zien dat ik je gemist heb' zegt hij en dan kust hij me zachtjes op mijn lippen.
'Als het aan mij lag dan had ik je nu al weer meegenomen naar die wc' zegt hij als hij zich nog een keer tegen me aandrukt.
'Jullie poster is klaar' zegt de man van de printshop.
'Oh super' zeg ik en ik probeer snel langs Reede te lopen zodat ik de poster aan kan pakken.
'Wauw, hij ziet er goed uit' zegt Reede.
'Nu hopen dat het goed genoeg is voor een voldoende' zeg ik tegen hem.
'Natuurlijk' zegt Reede.
'Zullen we dan maar?' zeg ik als ik Reede aan kijk.
'Even dat studiepunt binnenslepen en dan mijn meisje meenemen naar huis. Dat klinkt goed' zegt Reede.
Ik moet zo glimlachen van zijn opmerking dat het zeer doet aan mijn wangen. Dan maken we ons een weg naar het lokaal voor de beoordeling.
'We leggen gewoon de poster uit. Doe jij de bovenste helft, dan doe ik de onderste.' zegt Reede als we de poster hebben opgehangen en alles klaar staat voor de beoordeling. 'Ja is goed' zeg ik.
Verder is er niemand in het lokaal. Alle andere groepen presenteren bij hun bedrijf.
Even later komt meneer Wats binnen.
'Goeiemorgen, zijn jullie er klaar voor?' vraagt meneer Wats.
'Ja zeker' reageert Reede
'U ook mevrouw Kavel?'
'Ja' reageer ik kort.
Eerst was ik zenuwachtig maar nu wil ik eigenlijk gewoon zo snel mogelijk klaar zijn. Want als ik klaar ben kan ik met Reede mee naar huis. Daar kijk ik naar uit.
'Van mij mogen jullie gelijk beginnen. Doe maar eerst de presentatie aan de hand van de infographic en daarna zal ik jullie wat vragen stellen' zegt meneer Wats.
Het uitleggen van de infographic gaat soepel. Ik heb al vaker zo presentaties moeten geven. Ergens verbaasd het me niet hoe goed Reede is in presenteren. Volgens mij zou je geen verschil merken als hij presenteert voor één persoon of voor honderd.
'Als eerst wil ik zeggen dat jullie het goed, scherp in beeld hebben gebracht met de infographic. Mevrouw Kavel, het design is van hoge kwaliteit. Daar mag u trots op zijn. Inhoudelijk ben ik ook zeer tevreden. Ik heb het gevoel dat jullie de opdracht goed aangepakt hebben. Ik weet dat jullie er eerst allebei erg tegenop zaten maar ik ben trots op het feit dat jullie je zo herpakt hebben'
Ik ben zo opgelucht dat hij tevreden is. Reede knipoogt naar me. Hij kijkt ook tevreden.
'Mijn eerste vraag is voor mevrouw Kavel. Als het goed is heeft u meneer Kingston een stuk beter leren kennen. Wat is het grootste vooroordeel wat u had over hem en hoe heeft hij kunnen laten zien dat dat eigenlijk niet zo was'
'Oh, ehm...Ik denk. Hij zegt vaak dat hij niet zo aardig is. Maar in de tijd dat ik hem heb leren kennen heb ik gezien dat hij alles overheeft voor mensen om wie hij geeft. Misschien een beetje een grote mond en een klein hartje' zeg ik, het laatste stukje lachend.
'Oké, mooi. Meneer Kingston, voor u dezelfde vraag'
'Ja, eh...Ik dacht dat Jess vooral snel geïrriteerd raakte aangezien ze ook niet zo blij was om met me samen te werken. Maar ik heb gezien dat ze een echte passie heeft voor wat ze doet en dat ze op een goede manier gedreven is voor wat ze wilt bereiken. Ik vind haar inspirerend, hoe ze met andere mensen omgaat. Ze heeft het beste voor met iedereen en het liefst wilt ze iedereen tevreden houden, ook al cijfert ze zichzelf soms weg daarvoor. Ik denk dat ze zichzelf soms onderschat. Ze heeft veel talent. Haar kunst laat ze niet aan veel mensen zien, wat jammer is omdat het sterk en inspirerend is. Het is eigenlijk niet fair dat ze het niet meer laat zien. Het zou veel mensen kunnen steunen en inspireren. Soms wordt er onderschat wat voor invloed een goed kunstwerk op mensen kan hebben. Wat zei maakt zo over de hele wereld gezien moeten worden'
Wat? Waarom praat hij over mijn kunst? Ik wil niet dat andere dat weten.
'Erg mooi gezegd meneer Kingston. Volgens mij hebben jullie beide veel geleerd deze week. Nu vraag ik me af of jullie van mening zijn dat je iemand beter leert kennen als je een korte periode veel tijd met elkaar doorbrengt of dat het beter is om iemand langzaam beter te leren kennen. Mevrouw Kavel, wat vind u?'
'Ik denk dat eerste. Als Reede en ik deze opdracht niet hadden gekregen dan hadden we elkaar de kans niet gegeven om elkaar te leren kennen. Door bepaalde opmerkingen of gedragingen zou iemand snel afhaken terwijl je de rest van de persoon nog niet gezien hebt. Je vooroordeel neemt dan de overhand waardoor je sneller nee zegt en iemand dus niet echt zal leren kennen.'
'Bent u het daar mee eens meneer Kingston?'
'Ergens wel ja. Ik was sowieso wel achter haar aangegaan omdat iets me aantrok aan haar waardoor ik haar beter had willen leren kennen. Maar ik weet niet of ze me zonder deze opdracht daar de kans toe had gegeven'
Wat? Waarom zegt hij dit. Reede kijkt me aan en ik schud zachtjes mijn hoofd. Laat hem hier alsjeblieft niet verder over door gaan.
'Nou dan is het maar goed dat jullie toevallig allebei te laat waren' lacht meneer Wats.
Ik weet niet zo goed wat ik moet denken hiervan. Het is niet echt een hele formele beoordeling. Ergens maar goed ook, i guess...
'Ik zal vanavond jullie cijfer en feedback uploaden' zegt meneer Wats.
Betekent dit dat we het gehaald hebben? Normaal doen docenten altijd meer dan twee weken om de cijfers te uploaden.
Reede ziet mijn bezorgde blik en vraagt vervolgens: 'Kunt u ons al een richting geven van voldoende of onvoldoende meneer?
'Jullie hoeven je geen zorgen te maken. Ik ben meer dan tevreden met jullie inzet en eindresultaat.'
Wow shit, dat is een opluchting.
'Als denk ik niet dat jullie het erg hadden gevonden om deze opdracht nogmaals uit te voeren' lacht hij als hij zijn spullen in zijn tas stopt.
'Dat is waar' lacht Reede.
'Bedankt voor jullie tijd. Ik ga snel door naar de andere groepen. Alvast een fijn weekend' zegt meneer Wats.
'U ook bedankt' zeg ik.
JE LEEST
Vooroordeel - Deel 1 Passie op het HBO Serie
RomanceJess is 20 jaar. Ze zit nu in haar derde hbo-jaar. Haar (ex) vriend Dylan heeft haar een jaar geleden gedumpt. Sinds die tijd heeft ze het gevoel dat ze iets mist. Nu leert ze op het hbo tijdens een AMX week Reede kennen. Ze voelt zich gelijk tot he...