Als we binnenkomen kunnen we gelijk de studio in lopen. Net voor we naar binnen gaan doe ik alvast mijn witte vest uit. Het is echt heel erg warm vandaag en binnen is het meestal ook warm tijdens de yoga.
'Fuck Jess, je doet dit gewoon expres hè' zegt hij terwijl ik langs hem de studio in loop. Ik lach naar hem. Natuurlijk doe ik dat expres. Hij weet goed genoeg wat hij met mij in de auto heeft gedaan. Nu mag hij ook wel hetzelfde voelen.
We zijn nog maar net op tijd. Normaal ben ik altijd zo op tijd dat ik altijd voorin kan gaan zitten. Nu zijn bijna alle plekken al bezet.
'Hey Jess, ik dacht even dat je niet zou komen vandaag. Heb je een vriend meegenomen?', Vraag Luna. Zij geeft me al 2 jaar mijn yogalessen.
'Hoi, ja we zijn gelukkig nog net op tijd. Dit is Reede. We moeten voor een schoolopdracht een dag meekijken in elkaars leven, dus vandaar dat hij erbij is' antwoord ik.
'Hey' zegt Reede.
'Nou, een zaal vol met vrouwen, dat moet goedkomen. Je bent vandaag de enige man. Pakken jullie maar twee matjes dan gaan we zo beginnen. Omdat er veel nieuwe starters zijn doen we vandaag een beginner les dus dat komt goed voor je uit Reede' zegt ze terwijl ze naar hem knipoogt.
Wacht, probeert ze nou met hem te flirten?
'Heb ik even geluk zeg' reageert hij op haar. Waar ze net iets te veel om moet lachen. Ik zou liever hebben dat hij niet op haar zou reageren. Waarom ben ik ineens zo jaloers? Ik was nooit echt een jaloers type.
We pakken 2 matjes en zoeken een plekje. Er zijn nog maar 2 lege plekken. Één daarvan is naast het meest irritante meisje uit mijn yogales en de ander is daarvoor. Helaas is er nergens anders meer plek.
'Ga jij maar voor me zitten' zegt Reede tegen me. Ik vind het helemaal niet leuk dat ik niet naast hem kan zitten. Ik weet zeker dat als ik aan Mona vraag of ik naast Reede mag zitten, ze sowieso nee zal zeggen. Om een of andere reden heeft ze altijd lullig gedaan tegen me. Ik wilde me niet zomaar laten wegpesten dus ik zorgde er vanaf de tweede les voor dat ik voortaan extra vroeg aankwam zodat ik gegarandeerd een plekje voorin had.
Reede legt nog maar net zijn matje neer en dan hoor ik al haar irritante stem.
'Hey Reede. Ik ben Mona. Als het een beetje te snel gaat kan je het wel even zeggen dan kom ik je wel even helpen.' zegt ze.
'Thanks' zegt hij. 'Maar ik denk dat het wel moet lukken'
'Mocht het niet lukken dan roep je maar' zegt ze.
Ik irriteer me echt aan haar.
We beginnen in een lotushouding met ademhalingsoefeningen.
'Als die houding niet lukt mag je ook gewoon je benen even voor je uitstrekken Reede' zegt Luna.
'Oké' reageert hij. Ik kijk achter me om te zien hoe hij rustig met zijn benen uitgestrekt op de mat zit. Als hij mijn ogen vind lacht en knipoogt hij naar me.
'Nu gaan we over naar the cat and cow' zegt Luna.
'De wat?', hoor ik Reede lachen.
Ik moet giechelen door zijn reactie. Dan merk ik dat ik niet alleen ben. De helft van de vrouwen zit te kijken en te lachen naar Reede. Oké het was echt een kut idee om hem hier mee naartoe te nemen. Fuck sake. Dat heb ik weer.
'Ik doe het wel voor' zegt Luna.
Dat doet ze sowieso altijd want ze geeft deze les....Waarom benadrukt ze dat dan nog een keer.
'Pssst.. Reede..' Hoor ik achter me.
'Hmh' reageert hij. Ik voel mijn hart sneller kloppen van jaloezie.
'Is mijn rug goed hol zo' vraagt ze hem. 'Kan je anders even komen kijken voor me?'
WTF. Zij volgt deze lessen langer dan ik. Sowieso meer dan 2 jaar dus. Zij weet echt wel hoe deze positie hoort. Ze heeft zelfs een keer de klas voor jongere meiden overgenomen omdat er iemand ziek was.
'Ik heb geen idee hoe het eruit moet zien' reageert hij. 'Is zij daar niet voor?' zegt hij. Volgens mij wijst hij naar Luna.
'Wil je toch niet even hier komen staan om me te helpen?' vraagt Mona nog een keer.
Jezus, heeft ze niet door hoe wanhopig ze klinkt.
'Hmmh, neuh. Ik geniet teveel van het uitzicht hier' reageert hij.
Als hij dat zegt maakt mijn hart een sprongetje.
'Nu gaan we over in de downward facing dog' horen we Luna aankondigen.
'Fuck' hoor ik Reede zacht zeggen achter me als ik die positie aanneem.
'Jess, hé, Jess' hoor ik Reede zachtjes mijn kant op fluisteren.
'Hoelang duurt dit nog?'
Ik kijk naar hem om en moet lachen om de positie die hij probeert aan te nemen. Als hij me ziet kijken geeft hij gelijk op en gaat weer op het matje zitten. Ik moet daar alleen maar meer om lachen.
'uhh, nog een half uur ofzo. Of langer. Ik weet het niet precies'
'Oh jezus. Ik blijf wel gewoon even zo zitten. Ik geniet wel van het uitzicht' reageert hij.
'Lukt het allemaal?' vraagt Luna aan ons.
'Jahoor. Ik ben alleen niet gemaakt voor die stretchy posities. Het zitten en ademen daarentegen gaat me wel goed af' zegt Reede.
'Het is al knap dat je het hebt geprobeerd' zegt Luna.
Normaal motiveert ze je de pleuris in als iets je niet lukt en nu is ze gewoon van ah ja maar toch knap blablabla... kutwijf.
'Ik maak anders wel even een foto voor ons proces' zegt Reede richting Luna.
Normaal zijn telefoons verboden tijdens de lessen, "ze halen je uit je natuurlijke focus" zegt Luna altijd.
'Ja natuurlijk. Proces is altijd belangrijk' reageert Luna.
Ugh. Natuurlijk.
'Als je wilt kan je wel een foto van mij maken!' zegt Mona.
Omg....kunnen ze ophouden.
'Ik denk niet dat dat veel nut heeft aangezien ik het project met Jess doe.' zegt Reede.
'Je mag die foto ook altijd nog voor jezelf gebruiken' hoor ik haar fluisteren.
Ik denk dat het tijd wordt dat ik op zoek ga naar een andere yogales. Ik vind deze groep niet echt zo gezellig.
'Niet geïnteresseerd meid, alles wat ik nodig heb staat hier voor me' zegt hij terug.
'Omg, ben je serieus met háár' zegt Mona.
'Wat is jouw probleem?!?' zeg ik als ik me omdraai naar Mona.
'Niks, ik heb gewoon het idee dat ik wat meer te bieden dan iemand zoals.... zoals jij' zegt ze terwijl ze me afkeurend aan kijkt.
'Ik ken veel trucjes' knipoogt ze naar Reede.
Wat denkt zij wel niet....hoe durft ze.
'Sorry meid, je denkt echt te hoog over jezelf. Kijk, jij bent degene waar de keuze op valt als je te veel gezopen hebt en je op zoek ben naar een neukertje, waar je de volgende dag spijt van hebt. Ik durf te wedden dat dat het scenario is waar je jezelf vaak in vind of niet? Met de manier waarop jij met andere omgaat zal het ook nooit wat meers worden dan dat. Jij bent de goedkope makkelijke keuze die zichzelf aan iedereen opdringt en zo wanhopig overkomt. Maar dit gedrag, hoe je zo net tegen Jess praatte, dat is precies wat je lelijk maakt. Natuurlijk komt het allemaal voort uit je onzekerheid maar je kan daar ook beter mee omgaan. Misschien vind je dan iemand die je vaker wilt dan 1 nachtje. Ja?'
Mona ziet er geschokt uit.
'Nou bedankt voor de les, wij gaan er vandoor', zegt Reede
'Wat?, moeten we niet de les afmaken voor school?' vraag ik.
Hij loopt naar mijn matje toe, pakt mijn witte vestje op die ik ernaast had gelegd. Nog voordat ik hem om antwoord kan vragen tilt hij me over zijn schouder heen de studio uit.
JE LEEST
Vooroordeel - Deel 1 Passie op het HBO Serie
RomantikJess is 20 jaar. Ze zit nu in haar derde hbo-jaar. Haar (ex) vriend Dylan heeft haar een jaar geleden gedumpt. Sinds die tijd heeft ze het gevoel dat ze iets mist. Nu leert ze op het hbo tijdens een AMX week Reede kennen. Ze voelt zich gelijk tot he...