📜CHEAT!📜

684 90 0
                                    

🎶 CHAPTER 16 🎶

Hujung minggu pun tiba, akhirnya waktu yang dinantikan, Lana ditemani Liana dan Mathias dapat pelepasan untuk keluar dari kawasan akademi. Kebetulan hari itu juga adalah hari outing buat mereka semua. Di bawa dengan uber, mereka bertiga menuju ke Pekan Almar dimana pertandingan bakal diadakan. Memang dah bersiap awal hari itu, Mathias orang pertama yang muncul di depan pintu asrama pelajar perempuan.

Masing-masing mengenakan dress dan suit serta kot labuh, mereka bertiga keluar dari kenderaan itu dengan serentak. Bila mereka berdiri menghadap pintu masuk bangunan seperti kubah okestra London, mulut mereka ternganga kerana kagum melihat infrastruktur tempat itu.

        "Kau sure kau dah bawa semuanya?"tanya Liana.

        "Dah."

        "Pass pertandingan?Borang jemputan?Soft copy dan hard copy?"Liana tunduk memegang beg tangan Lana.

        "Iya...dah. Semua ada. Jangan la gelabah. kau ni mengalahkan aku pulak."sambil merangkul lengan Liana, Lana ketawa. Lucu lihat sikap risau Liana itu.

        "Tunggu apa lagi. Jom la kita masuk. Aku harap kau yang menang."ajak Mathias di sebelah Liana.

         "Kyaa!Aku pulak yang terlebih excited!"lari Liana setempat di situ.


Seluruh tempat itu sibuk dengan para peserta. Tempat duduk khas untuk penonton juga telah penuh diduduki. Meja dimana para juri berada di sebelah kanan pentas. Deretan piala dan pingat tersusun kemas pada kiri penjuru atas pentas.

Pengacara program dengan rancak dan bersemangat menyampaikan ucapannya. Kata-kata pembukanya cukup jelas untuk menarik perhatian mereka yang hadirkan diri pada hari itu. Sampaikan semua bertepuk tangan kuat setelah ucapan itu selesai.

Kemudiannya di ikuti dengan persembahan kugiran dan band.

Sangat meriah. Itulah suasana yang dapat digambarkan waktu itu, Kerana para penonton ikut sama menyanyi dan bersorak apabila artis dan tetamu jemputan membuat persembahan.

Sehinggalah tiba masa untuk memaklumkan para pemenang pertandingan. Memang berdebar saat menanti keputusan itu. Hal ini kerana sebelum pemenang di wara-warakan, hasil ciptaan setiap peserta bakal di bentangkan berserta dengan pereka cipta mereka.

          "Lepas ni mesti kau kan Lana?"soal Mathias dekat sebelah tidak sabar. Kepalanya sudah lenguh menjenguk leher menanti giliran nama Lana dipanggil.

           "Mungkin.."senyum Lana.

Liana dekat sebelah hanya saksikan setiap lagu dan muzik yang dimainkan dalam skrin Utama atas pentas tu. Dia tertarik sebab ramai rupa-rupanya composer dan artis yang dapat mencipta lagu yang menarik. Mereka semua muda-muda lagi tu! Kagum dia!

           "Dan kita persilakan peserta terakhir kita yang telah banyak menangkap perhatian serta hati juri yang menilai hasil karyanya. Yang bertajuk, 'Blue Fireflies'."

           "Oh my god!Itu kau punya kan?"bisik Mathias saat pegang tangan Lana dengan erat.

Sementara itu Lana genggam tangan Liana di sebelahnya. Dia pandang ke depan bersedia hendak bangun apabila lagunya mula dimainkan. Hasil yang dia kerah selama dua minggu tanpa rehat dan atas bantuan Liana. Akhirnya!

           "Perkenalkan kepada semua peserta bagi pemenang pertandingan ini Miley Helena..."

Seperti guruh berdentum, Liana, Lana dan Mathias dekat seat belakang berdiri dengan serentak. Senyuman di bibir memudar. Memandang terkejut ke arah pentas apabila seorang gadis berjalan naik mendapatkan hadiah tempat pertama. Mereka semua dumbfounded dengan apa yang baru disaksikan oleh mereka.

46.  The Guitar BoyWhere stories live. Discover now