🎶Chapter 48🎶
"Tak apakan aku tinggalkan kau dekat sini sekejap?"tanya Seth sewaktu menyerahkan segelas air minuman kepada Liana.
Dengan senyuman nipis di bibir Liana mengangguk. "It's okay. Aku boleh je sendiri. Kau pergi la bersiap buat persembahan tu.."
"Tunggu aku. Nanti dah selesai. Aku temankan kau balik."
Liana perhatikan langkah Seth semasa lelaki itu jalan mencelah para tetamu sebelum serta kumpulan pelajar dari kelas Seth di lantai persembahan. Lelaki itu capai cello dari kerusi yang disediakan lalu duduk selesakan diri.
Sesaat kemudian kumpulan itu memulakan persembahan mereka. Berkumandang jelas alunan lagu dari kumpulan tersebut yang mana mewarnai seluruh ballroom itu.
Liana kemudiannya alihkan perhatiannya ke arah tetamu yang ada di situ sebelum melihat kelibat Putera Mahkota Ares tidak jauh dari tempat dia berdiri. Lelaki itu sibuk berbual dengan sekumpulan nobles dan anak gadis tetamu di situ.
Mesti penat jadi Ares kan...tak satu-satu regulation sebagai kerabat diraja perlu di patuhi. Dari satu protocol ke satu protocol. Kalau silap buat malu satu kerajaan.
Letih berdiri sejak tadi, Liana dekati salah satu kerusi kosong berdekatan dengannya. Dan duduk sahaja dia di situ, kelibat Redd dan Puteri Aria pula muncul. Dua orang itu mengenakan pakaian yang serba sedondon warnanya. bagai pinang di belah dua. Itu perumpaan Liana untuk pasangan tersebut bila lihat betapa cerianya Puteri Aria saat merangkul lengan Redd.
Lantas sesi tari menari pun bermula. Mulanya Raja Aryan dan Permaisuri Johenah yang memulakan sesi tari menari itu, lalu diikuti oleh Puteri Aria bersama Redd. Dan seperti di duga, Putera Mahkota Ares menari dengan tetamu wanita yang hadir ke situ.
Tercebik bibir Liana bila nampak Ares. Bukan sebab dia tak dapat menari dengan lelaki, tapi sebab dia rindukan lelaki tu. Bak kata orang, dekat tapi jauh. Ada depan mata tapi tak boleh disentuh. Entah jadi ke tidak lelaki tu nak kenalkan dirinya pada Raja Aryan dan Permaisuri Johenah. Kalau boleh dia tak jumpa sekarang sebab tak sedia. Maklumlah identiti dia sebagai anak cinta pertama Permaisuri Johenah masih belum diketahui Putera Mahkota Ares. Risau pulak dia memikirkan reaksi Permaisuri Johenah nanti kalau bertemu dengan dia.
Tiba-tiba seseorang berdiri menghadang sudut pandangan Liana. Membuatkan Liana mendongak ke atas lalu bertentang mata dengan lelaki sama yang mendampingi Ares sepanjang majlis tadi.
"Ya saya?"tegur Liana terkebil-kebil bingung.
"Selamat sejahtera cik, nama saya Jeremiah. Pengiring Putera Mahkota."tunduk lelaki itu dengan tertib pada Liana.
"Ahh...ya. Saya tahu. Boleh saya bantu?"senyum Liana dengan mesra tanda hormat.
"Saya diberi pesan untuk membawa Cik Liana ke bilik umum putera mahkota."beritahu Jeremiah semasa tunduk sedikit ke bawah supaya Liana dapat dengar dengan jelas.
"Sekarang?"kening Liana terangkat tinggi.
"Ya cik."
Walaupun dalam keadaan teragak-agak Liana mengangguk. Kenapa nak jumpa dia dalam bilik umum pulak?
"Ikut saya."Jeremiah mengaju tangannya ke satu arah.
Liana capai beg tangan kecilnya lalu bangun dari situ. Sempat dia menoleh ke arah Seth, nak tengok rakannya perasan ke tidak. Rupanya tidak, lelaki itu terlalu sibuk dengan cello di tangan untuk sedar yang dia keluar dari dewan tu.
YOU ARE READING
46. The Guitar Boy
RandomKalau Joe Jonas jumpa muse music dia Demi Lovato di camp summer, Liana Florence jumpa muse music dia di hutan belakang akademi dia. *********************************** Cliche right... Expected the Unexpected! Bermula dari pertemuan yang tidak jan...