Mijn haar is nu zo lang dat het zeker meer dan 25 centimeter is.
Mama zegt al jaren dat ik mijn haar moet sparen voor patiënten met kanker en eindelijk is het me gelukt.
Vandaag ga ik naar de kapper om mijn haar eraf te laten knippen zodat ik het via de roze enveloppe kan opsturen naar het goede doel.
'Ben je er klaar voor?' vraagt mama als ze me bij de kapper afzet.
'Ja, het groeit toch terug,' zeg ik schouderophalend. 'Ik ben zelfs al vergeten hoe ik er met kort haar uitzie.'
'Wel, je zal altijd even knap blijven,' zegt ze en ze neemt mijn wang vast en knijpt er zachtjes ik.
'Ja, bedankt mama,' zeg ik en ik veeg haar hand weg. 'Ga je nu naar de winkel?'
'Ja, je stuurt maar een berichtje wanneer je klaar bent en dan kom ik je oppikken,' zegt ze en ik knik waarna ik uit de auto stap.
Ze doet het raam naar beneden en zegt: 'Ik heb geld op je rekening gestort zodat je de kapper kan betalen. Ga je zelf nog langs de post?'
'Ja, en dan pik je me daarna op,' zeg ik en ze glimlacht.
'Tot zo lieverd,' zegt ze met een knipoog en vervolgens ga ik de kapperszaak binnen.
Er komt meteen een vrouw naar me toe en zegt dat ik mag wachten dus ga ik op een stoel zitten.
In het kapsalon zijn er nog twee andere klanten aanwezig: een oudere vrouw die bijna klaar is en een jongen van ongeveer mijn leeftijd die zilerpapier in zijn haar heeft wat betekend dat hij zijn haren kleurt en tegelijk een tijdschrift leest.
'Oké,' zegt de kapster als ze klaar is met de oude vrouw en ze hebben afgerekend. 'Waar kan ik je mee helpen.'
'Ik wil graag mijn haren doneren aan Think Pink,' zeg ik.
'O, euhm, oké. Heb je 25 centimeter?' vraagt de vrouw en ik knik terwijl ik mijn dot los maak en mijn zwarte golvende haar lijkt eindelijk te kunnen ademen.
De vrouw knippert een paar keer met haar ogen voordat ze mijn haar inspecteert.
'Je hebt heel gezond haar. Is het oké als ik er dertig centimeter vanaf doe?' vraagt ze en ik knik. 'Goed, dan ga ik de enveloppe nemen en mag je aan de wastafel gaan zitten.'
Ik doe wat ze zegt en niet veel later zit ik langs de jongen met gewassen haren.
De jongen kijkt op en zijn wenkbrauwen vliegen de hoogt in wanneer hij mijn haar ziet.
'Wauw, ga je dat af laten knippen?' vraagt hij wanneer de kapster haar schaar neemt en mijn haar samenbindt.
'Ja,' zeg ik. 'Het is voor Think Pink.'
'Van waar die beslissing?' vraagt de jongen.
'Mama heeft zelf kanker gehad en ze zegt altijd dat ik het mooiste haar heb. Zelfs mooier dan mijn zus. Ze heeft me overtuigd om het te laten groeien,' zeg ik.
'Je hebt ook mooi haar,' zegt de jongen en hij laat zijn ogen langs de paardenstaart glijden.
De kapster meer het haar nog eens na voordat ze de centimeters op een papiertje schrijft en in de enveloppe steekt.
'Ben je er klaar voor?' vraagt ze en ik knik waarna ik de schaar hoor knippen en mijn linker oog dicht knijp.
Vervolgens laat de kapster mijn paardenstaart zien waardoor ik mijn wenkbrauwen optrek.
Het was echt veel haar!
'Wel, wil je dat ik het nog bijknip en daarna föhn of is föhnen alleen goed?' vraagt ze.
JE LEEST
One shots bxb
General FictionDit zijn allemaal korte verhaaltjes tussen twee jongens die de liefde samen ontdekken. Have a nice day! #1 short #3 boyxboy Begonnen: 17 maart 2020 Einde: 17 maart 2021