Kerstavond

695 21 4
                                    

Misschien wel een beetje laat, maar geniet ervan!
===

Info: Jules woont in een weeshuis, maar hoe vier je kerst zonder familie? Riff geeft hem het feest van zijn leven.

Karakters: ... zal je wel zien ;)

===

Kerstavond.

Voor sommige mensen het leukste feest van het jaar met al die cadeautjes en het overheerlijke eten van oma.

Maar voor mij is dat niet zo. Ik krijg geen cadeautjes of feestmaal.

In het weeshuis krijg je gewoon het eten van wat de pot schaft.

Gelukkig hebben we het hele huis wel al versierd, maar dat is om de schijn van de vrolijke avond op te houden.

Tijdens het ontbijt ga ik langs Kate zitten, mijn beste en enige vriendin van het weeshuis.

Ze heeft me opgevangen vlak na de dood van mijn ouders en sindsdien weet ze alles van me.

Inclusief mijn seksualiteit.

'Goed geslapen?' vraag ik haar.

'Nee, Jolien snurkt de hele boel bij elkaar en als ik op de muur klop, gaat ze gewoon door,' zegt ze een beetje chagrijnig.

Jolien is het nieuwe meisje van vorige week. Ze is een jaar jonger, maar snurkt blijkbaar harder dan ik en dat zegt veel want ik krijg ook vaak klopjes op de muur.

'Het is kerstmis vandaag,' merk ik op.

Ze kijkt me even. In tegenstelling tot ik, vindt Kate kerstmis wel een leuk feest. Ze heeft er goede herinneringen aan en probeert ieder jaar  om mij te overtuigen dat dat ook is.

Het is haar nog niet gelukt.

'Ik weet dat je dit haat,' zegt ze zacht. 'Maar wil je dit jaar het niet proberen? Voor mij?'

Ik sla mijn ogen neer.

Volgend jaar worden Kate en ik achttien en kunnen we hier weg. Ik wil heel graag in een ander lands gaan wonen terwijl Kate gewoon hier wilt blijven.

Dit is waarschijnlijk onze laatste kerst samen.

'Mag ik daarover nadenken?' vraag ik.

Er komt een kleine glimlach op haar gezicht, maar net als ze iets wilt zeggen, wordt ze afgekapt door mevr. Vanstreaten, het hoofd van het weeshuis.

'Deze avond zullen we bezoek ontvangen!' begint ze. 'Ik heb rondgevraagd en er zijn een paar mensen die voor ons een kerstdiner willen koken én het willen bijwonen!'

Kate kijkt naar me en haar glimlach is groter.

'Ik voel dat het me dit jaar echt gaat lukken,' zegt ze zacht.

===

Na de middag zien Kate en ik vanaf het raam op de tweede verdieping, de bibliotheek, dat er een paar mensen binnenkomen.

Sommige zijn ouder, sommige jonger en sommige hebben kinderen mee.

Kate kijkt ernaar en duwt haar gezicht tegen het raam.

'Ik heb hier zo een zin in!' roept ze, wat commentaar van de andere aanwezigen oproept omdat we hier stil moeten zijn.

Ze excuseert zich en wendt zich dan opnieuw naar mij.

'Kom, we gaan naar beneden,' zegt ze en ze is al weg. Ik achtervolg haar, maar raak haar halverwege kwijt waardoor ik de snelste route naar beneden neem.

One shots bxbWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu