Voor iedereen is zijn achttiende verjaardag het beste ter wereld omdat je eindelijk volwassen wordt.
Maar voor mij is het een normale dag. Niemand weet van mijn verjaardag af en niemand hoeft het ook te weten.
'Gefeliciteerd, lieverd,' zegt mam als ik beneden kom.
Oké, enkel mijn moeder weet van mijn verjaardag af, maar is dat niet logisch?
Mam geeft me een cupcake met een kaars op. Dit doet ze al drie jaar. Dit doet ze sinds ...
'Ga je vandaag wel iets doen voor je verjaardag?' vraagt mam. Ik schud mijn hoofd.
'Mam, ik vier mijn verjaardag niet meer. Dat weet je,' zeg ik.
'Lieverd, je wordt achttien. Je wordt -
'Volwassen, ik weet het, maar ik wil het niet meer vieren, oké?' vraag ik en ik kijk haar smekend aan.
'Oké, lieverd. Maar zit vanavond niet alleen, oké?'
===
Tijdens biologie krijgen we een opdracht om per twee te maken. Een PowerPoint over verschillende soorten organismen.
Meteen roept Jackson, een goede vriend van me en de jongen die mijn lichaam door elkaar geschud krijgt alleen al door naar me te kijken, door heel de klas dat hij met mij gaat.
'Doen we het deze avond bij jouw thuis?' vraagt hij als hij langs me komt zitten.
Het is pas voor volgende week, maar zijn weekenden zijn altijd heel druk. Daarom wilt hij het vandaag al doen.
Eerst wil ik nee zeggen, maar dan herinner ik me mams boodschap. Ze wil gewoon niet dat ik vandaag alleen ben voor nadat ze vertrekt naar haar werk.
'Oké,' zeg ik, maar ik heb er meteen spijt van.
'Goed, is het goed dat ik dan blijf slapen? Mijn werk ligt dichter bij jouw thuis,' zegt hij en de gedachte om met hem in één bed te liggen omdat ik geen extra matras heb, laat me mijn schuldgevoel vergeten.
'Is er iets vandaag?' vraagt Jacks als ik veel te lang stil blijf. 'Je bent zo afwezig.'
Jacks weet dat ik mijn verjaardag niet wil delen met iemand. In het begin was hij een beetje boos omdat ik het hem niet wou vertellen.
Uiteindelijk dacht hij gewoon dat ik hem niet vertrouwde, maar dat was niet wat er was. Ik kon het hem gewoon niet vertellen.
'Alles gaat prima. Ik ben gewoon moe,' zeg ik.
===
Thuis loopt mam heen en weer voordat ze ons alleen laat. Ze wilt gewoon zeker weten dat we kunnen eten en is daarvoor zelfs nog naar de winkel geweest.
'Mam, je kan wel vertrekken,' zeg ik als ze ons uitlegt waar de chips ligt alsof ik hier niet woon en Jacks hier niet halftijds woont.
'Juist,' zegt ze en ze neemt haar tas, jas en rits hem dicht.
Jacks leunt naar me toe en fluistert: 'Nu gaan we feesten!'
Mam kijkt me aan en dan besef ik dat ze het gehoord heeft, maar het is te laat, ze heeft het al gezegd.
'Ga je het toch vieren?'
Jacks draait zich naar me om en kijkt me met grote ogen aan en zijn mond een beetje open.
Natuurlijk heeft hij de link meteen gelegd. Hij is absoluut niet de domste.
'Nee,' zeg ik en ik weet niet wat ik moet doen. 'We gaan huiswerk maken.'
JE LEEST
One shots bxb
General FictionDit zijn allemaal korte verhaaltjes tussen twee jongens die de liefde samen ontdekken. Have a nice day! #1 short #3 boyxboy Begonnen: 17 maart 2020 Einde: 17 maart 2021