Pontianak Disebalik Tingkap

1.5K 94 19
                                    

Waktu ni saya baru berumur 14 tahun / tingkatan 2 . Saya dengan keluarga saya baru je berpindah rumah dekat Taman Desa Permai , Gemas. Rumah tu nampak normal takde apa yang seram . Tapi yg peliknya dekat belakang dapur saya tu ada pokok besar lebih kurang pokok manggis lah kiranya .

Masa saya pindah tu waktu pagi sampai lah ke malam saya pergi depan rumah pukul 8 malam dah berasap asap dekat jalan rumah saya tu . dah lah depan rumah tu pokok pisang je banyak , kiranya sekeliling rumah saya dengan rumah jiran2 saya pokok pisang je .

Masa malam tu saya keluar sebab nak otp heheh dalam rumah agak bising dalam bilik pun agak bising so saya decide utk otp depan rumah time tu sunyi takde siapa pun jiran2 pun tak keluar malam,  cuma angin and asap asap je yg menemani dikala malam . sampai lah pukul 2 pagi saya otp tiba tiba saya punya bulu roma meremang .

Secara tiba tiba kot . Masa saya otp tu saya toleh lah dekat pagar yg jaring jaring jiran saya tu , saya ternampak ada kepala orang tengah tinjau saya dekat semak semak . Saya nampak je saya terus belari masuk rumah menjerit2 saya dekat ibu saya time tu . rasa macam nak nangis sampai lah saya tertidur sendiri dibuai mimpi . saya pun taknak ingatkan kejadian malam tadi .

Esok tu saya bangun seperti biasa saya kemas rumah sampai lah ke malam lepas saya solat maghrib saya nak basuh tangan dekat dapur . time tu ibu saya lupa nak tutup tingkap dapur yg dekat sinki tu . pukul 8 lebih baru saya tutup nak dekat isyak .

Masa saya tutup tu saya terpandang pokok di belakang . sampai lah saya diam membisu menggigil satu badan nampak pontianak yg berambut panjang sedang duduk mengintai saya yg tengah menutup tingkap .

Saya diam dan membisu terus saya langsung tak sedarkan diri . esok harinya ibu saya merawat saya kerana saya demam teruk sampai tak boleh bangun .

Ibu suruh ceritakan apa yg terjadi di dapur kemarin tapi bila saya bukak mulut je tangan saya menggigil dan saya terus menangis . sampai lah umur saya masuk angka 20 saya tak berani tutup tingkap dapur waktu malam . walaupun saya dah berpindah rumah . ibu akan pastikan tingkap dapur tutup sebelum jam 7 petang . entah lah saya ni kekadang tak pernah nampak hantu . nak kata hijab saya terbukak pun tak . tapi sejak duduk situ saya dah lain macam.

🚏⭕ || Kisah Si Makhluk Where stories live. Discover now