Kisah ni masa aku dah kerja di satu company di lembah klang. Company ni terceruk sikit, dia sekali dengan kilang. Ofis dia kecik je. Kat sini majoriti orang cina yang kerja tapi bos besar orang Korea. Company ni memang hq di Korea.
Aku baru start kerja di sini adalah dalam 2 bulan. Biasalah kan mula mula masuk tak adalah banyak kerja sangat kan, haha balik on time je. Masa tu adala desus desas pekerja sini duk cerita benda benda mistik tapi aku wat donno je..hinggalah jadi kat aku..jeng jeng jeng
Bila dah masuk bulan ketiga bos start bagi aku customer untuk handle. Customer di sini bukan orang perseorangan tapi company jugak. Dia akan bagi purchase order then kita akan key in order tu dalam software pastu submit je pada transportation department.. so biasanya customer akan bagi p/o ni sehari awal dari tarikh hantar tu. Pastu yang kena handle bukan satu dua company je, aku time tu dapat 7 company kena handle order diorang.
Jadi hujung minggu tu (hari Sabtu) adalah sorang dua staf nak buat o/t (overtime). Aku pun nak join sekaki la.
Ok pagi tu sampai dalam pukul 10 pagi. Masuk dalam ofis nampak staf dari department lain pun ada. Ok lega sikit. Ruang ofis aku ni besar campur campur department. Setiap ruang kerja tu dipisahkan dengan kubikel je. Pastu department aku hujung, belakang sekali. Meja aku memang terus belakang tu dinding.
Dipendekkan cerita, lepas balik makan tengahari tengok staf dah tak ramai. Aku pergi kat meja sambung kerja. Telinga sumbat mp3.
…..
Tiba tiba telinga aku tertangkap bunyi ‘kreeek…’ Bunyi bila orang duduk atas kerusi pejabat tu kan.. (harap boleh bayangla bunyinya, aku nak eja pun tak reti haha)
Aku buat donno je. Pikir staf kat depan kot bangun duduk pergi dekat mesin fotostat. Tapi, tak lama lepas tu bunyi lagi,
‘Kreeek’
Kali ni side kanan depan. kiranya department depan aku ni.. (macam aku cakap ofis ni open space cuma dipisahkan dengan kubikel je). Aku bangun, stopkan lagu tengok keliling. Hmm macam aku sorang je tinggal ni.. jantung dah dag dig dug dah ni.. tapi pikir positif ada lagi kot orang cuma maybe tak nampak sebab lindung dengan kubikel tu.
‘Kreeek’
Belah kiri depan plak aku dengar. Peh aku pun tukar lagu dengar orang mengaji haha nasibla ada dalam mp3 aku.. sambung lagi taip kerja aku. Dalam hati doa macam2 janganla nampak benda bergolek ke,perempuan rambut panjang tak ada muka (yang staf duk cerita) hampeh betul la masa ni sebab tak sangka aku pulak terkena. Sekali..
‘Kreeek’
Depan aku weh!!! Depan aku ni memang tak nampak sebab ada kubikel jugak. Aku duk meja tengah. Kiri kanan pun nampak kerusi je la. Aku dah nak tercabut jantung ni buat donno lagi even tangan dah ketar ketar. Tiba tiba..
‘Kreeek’
Sebelah aku!! Kerusi sebelah aku tapi peliknya dia tak gerak pun. Aku tengok kerusi tu pastu tangan ambil telefon dail no tunang sambil tangan kemas kemas meja tutup komputer semua. Tunang aku tanya kenapa nak balik dah? Ada hantu ke? Ches! Boleh pulak mulut dia tanya.
On the way nak ke pintu aku tengok setiap department memang tak ada orang dah weh aku sorang je. Ches lagi dan lagi. Pastu nak keluar terfikir, eh kenala tutup lampu kan, aku ni orang last. Nasiblah
suis lampu kat area tu je. Cuak tapi sebab tunang ada kat line phone tu ajak borak borak la.
Masa tutup lampu tu, eh? Kenapa lampu area aku duduk ni tak terpadam? 3 4 kali aku petik tak padam jugak. Ah sudah aku pun dah meremang, lantakla.. aku terus keluar. Tapi sempat aku bagitahu pak guard dia boleh bantai gelak pulak. Dia kata nanti dia tutup. Esoknya hebohla cerita aku kena kacau tu.. semua dah cuat nak o/t hujung minggu. Haha.. yang peliknya bila aku test lampu tu elok pulak padam nya..
Okay itula kisah mistik dari aku. Maafla kalau meleret leret. Kalau terus straight to the point kan macam tergantung pulak kan hehe. Nanti den story plak pasal ayah dan adik yang ada sixth sense tu. insyaAllah. sekian.
@detik12malam
YOU ARE READING
🚏⭕ || Kisah Si Makhluk
Terror/Koleksi cerita seram je/ Ada orang kata Se curious kita nak tahu pasal hantu, hantu pun curious jugak nak tahu apa tanggapan kita kat diorang. So aku sarankan korang hati-hati baca buku ni. Lebih-lebih lagi kalau baca memalam. Sebab mana tahu mas...