Chapter 4: Self preparation
Selepas mendengar nasihat daripada wanita itu, malam itu saya mengemas pakaian saya. Saya membuka almari baju dan memilih pakaian dengan rambang sahaja. Terlalu banyak baju yang ada di dalam almari itu dan saya hanya memasukkan beberapa helai di dalam bag sandang saya. Saya juga membawa buku novel kesayangan saya The Lucky One dan tersenyum lega. Semuanya sudah siap dan saya hanya perlu membawa bag itu sahaja.
Saya duduk di atas katil dan memerhatikan baju bayi yang saya ambil daripada laci almari. Saya memerhatikan baju itu dengan hati yang sunggu tenang. Saya menghidunya dan merebahkan diri di atas katil. Tidak lama kemudian, Auntie Milan masuk kedalam dalam bilik. Dia duduk di samping saya sambil mengusap rambut saya manja.
" are you ready?" Katanya.
" yes. I feel like i cannot wait.." jawabku.
" why? Excited? You will lost your contact with me for a little while." Kata Auntie milan. Saya hanya mengangkuk.
" But i will be alright after this right?"
" yes . So you need to be strong and fix whatever you need to, because the spirit want you.. i cant do anything about that. I just can pray the best for you." Kata Auntie Milan. Saya tersenyum dan tidak berkata apa apa.
Malam itu saya terjaga dari tidur, kerana ingin ke bilik air . Selepas ke bilik air, saya ingin ke dapur untuk minum air. Saya membuka pintu bilik perlahan dan tidak meneruskan langkah kakinsaya untuk keluar dari bilik itu kerana Auntie Milan dan wanita itu sedang berborak di ruang tamu. Mereka menghirup sisigupan(rokok
) sambil memakan Makanan ringgan bersama. Saya memasang telinga dan cuba mendengar apa yang mereka sedang bincangkan keranan kedengarannya mereka sedang berborak mengenai sesuatu hal
Yang sangat serius. Dari balik
Pintu bilik yang saya buka sedikit saya hanya mampu mwndengar sayu sayup
Suara mereka berdua.
" Maybe she will come back or maybe she will stay there."suara wanita itu.
"How i will going to bring her back?"
"There is no way. How id the spirit dont want to let her go too."
"Im a bit worried about her. I really don't want to let her go by herself but, she need to."
"She is suffering enough. Her soul was not perfect. The spirit already have half of them."kata wanita itu lagi. Saya hanya diam. Saya menutup pintu bilik semula dan duduk semula
Di atas katil.
Saya memmikirkan apa yang sedang dibicarakan oleh Auntie Milan dan wanita itu. Saya tertanya tanya apakah kesalahan atau perbuatan yang telah saya lakukan sehingga mereka mencari saya dan menganggu saya dengan mimpi mimpi ngeri. Bagaimana pula dengan ibu bapa saya?mengapa mereka meninggal dalam keadaan yang memilukan. Adakah saya masih terlalu kecil ketika itu untuk mengetahui segala hal yang telah terjadi.saya melelapkan mata dengan semua pertanyaan yang ada di dalam benak fikiran saya.
Keesokan paginya, saya bersiap lebih awal. Saya menyediakan sarapan untuk auntie Milan dan tetamunya iaitu wanita itu. Saya mahu menyediakan sarapan buat auntie milan yang selama ini telah bertahan dan menjaga saya seperti anaknya sendiri. Auntie milan tidak berkahwin kerana tidak mahu membebankan pasangan dan mungkin anak anaknya dengan pegangan Komburongo yang ada pada dirinya sekarang. Oleh sebab itu, dia menjaga saya dengan baik sekali. Setelah mendengar mereka berbicara semalam mengenai keadaan diri saya, saya harus mempersiapkan diri agar hal hal yang akan bakal berlaku terhadap diri saya tidak akan memberikan kesan kepada mereka di masa akan datang. Sambil menyiapkan makanan, saya sesekali merasa sedih kerana teringat akan Auntie Milan. Sekiranya sesuatu yang buruk berlaku kepada saya, apakah yang akan terjadi kepadanya. Setitis air mata saya mengalir namun saya pantas mengesatnya dan membuat minuman.
" i have to be strong. This is not easy for her too" bisik hati saya sambil merenung jauh ke arah makanan yang sudah saya hidangkan di atas meja.
Suara Auntie Milan kedengaran baru keluar dari bilik tidurnya. Saya mengukir senyuman manis dan mwnyembuyikan semua rasa sedih dan pahit di dalam hati. Auntie Milan tiba di dapur dan saya tertawa.
"Good morning." Saya melambai ke arah auntie milan. Dia menoleh ke arah saya dan makanan makanan di atas meja.
"Savanah.. did you make all this?"tanya auntie milan. Saya hanya mengangkuk.
"This is my present for you auntie.. we dont know what could happen to me after this."jawab saya kepada auntie Milan. Dia menarik nafas panjang dan wajahnya berubah menjadi sedih.
"You know that i care for you so much. I would never ever want to sent you far away from me but i cannot stand seeing you suffering more."kata auntie milan.
"I know."jawab saya perlahan. Auntie milan memeluk saya dan menangis sejenak.
"Ohh savanah.. youre such a good kids bit you had been through so much things."katanya. Mengusap usap belakang saya. Saya hanya diam berada di dalam pelukan auntie Milan. Dakapan yang hangat dan membuat saya merasa selamat dan tenang. Dakapan itu lah yang memeluk saya ketika saat manis dan pahit berlaku dalam hidup saya selepas ayah dan ibu pergi.
"We need to rush. Im scared that we dont have enough time to be on that place."wanita itu datang ke ruang dapur dan duduk di kerusi meja makan. Auntie milan mengangkuk.
"Come.. lets eat first and we will sent you to that place."kata auntie milan. Saya hanya menurut dan duduk di kerusi meja makan. Saya mengambil makanan dan minuman. Walaupun tidak mempunyai selera untuk menjamah sebarang makanan, namun saya makan dengan banyak sekali sambil diperhatikan sahaja oleh auntie miln dan wanita itu.
Setelah siap bersarapan, kami bertiga meninggalkan kawasan rumah sekitar pukul 8:30pagi. Dalam perjalanan saya hanya mendiamkan diri dan tidak bertanya apa apa pun tentang destinasi yang bakal kami tujui. Saya tidak tahu di mana auntie milan dan wanita itu akan menghantar saya. Namun dari segi pemahaman saya, tempat yang bakal saya pergi adalah tempat dimana roh roh itu sedang menunggu kedatangan saya.
Perjalanan itu mengambil masa yang lebih panjng daripada yang saya jangkakan. Sepanjang perjalanan saya hanya memandang ke arah awan yang berarak di atas langit. Udara pada waktu itu sangat redup. Cahaya matahari tidak terlalu panas. Kereta auntie milan melalui kawasan pedalaman yang saya sendiri tidak pasti keberadaannya. Kiri dan kanan berubah menjadi kawasan hutan yang sepertinya jauh dari kawasan bandar. Auntie Milan menoleh ke arah saya. Mungkin dia sedar apabila saya mula kelihatan sedikit risau kerana tempat itu sepertinya berbeza daripada apa yang ada di dalam fikiran saya.
Auntie milan memberhentikan kereta. Saya turun dari kereta dan melihat kiri dan kanan. Tiada apa apa pemandangan yang boleh dilihat. Ia nya hanyalah sebuah kawasan terpencil yang dipenuhi dengan kawasan hutan dengan keadaan angin yang sepoi sepoi mengalun anak rambut saya. Namun keadaan menjadi sungguh tenang bagi saya. Sepertinya tempat itu mengingatkan saya tengang sebuah perasaan kedamaian yang sudah lama saya inginkan dalam kehidupan saya. Saya mengambil beg sandang saya yang penuh dengan pakaian saya. Auntie milan memandang saya dengan penuh rasa sedih dan sedikit risau. Dia memerhatikan kawasan sekeliling.
"She have to go herself by now."kata wanita itu. Dia hanya memandang saya dengan pandangan kosong. Saya tersenyum kecil dan Auntie milan mendekati saya. Dia memeluk saya erat dan mengusap rambut saya seperti saya masih seorang anak kecil.
" Just call me when you need anything. I will come and get you. " kata auntie milan. Saya hanya memandangnya dan menepuk bahunya.
" its okay. You dont need to worry about me anymore. I was dreaming last night and a night before that i will die." Saya tersenyum. Mendengar kata kata saya auntie milan mengeleng.
" savanah! Lets go back!" Katanya menarik tangan saya namun wanita itu menghalangnya.
" you cannot turn back now. They was here and ready to get her." Kata wanita itu. Auntie milan mula menangis. Saya hanya diam.
" you know that my dream
Always come true. So if anything bad happen to me.. please take care if yourself." Kata ku kepada auntie Milan. Dia mengesat air matanya sambil menyandar di keretanya. Seperti terlalu sukar baginya untuk melepaskan saya pergi.
"She dont have much time left. We need to leave her." Kata wanita itu. Hari sudah semakin gelap. Auntie milan memeluk saya erat dan dia mengusap bahu saya.
" please fix what ever you need and come back. I will wait for you."kata auntie milan. Saya hanya mengangkuk.
" wear this with you everytime. Dont lost it." Kata wanita itu. Dia memberikan saya Sebuah rantai rosary berwarna Hijau muda. Saya memakainya dan hanya mengangkuk.
" everytime you see something scary.. close your eyes tightly. And everything will be normal again." Kata wanita itu. Saya hanya mengangkuk.
Auntie milan masuk ke dalam kereta dan saya hanya mampu Melihat auntie milan berlalu pergi bersama wanita itu di dalam keretanya. Kini hanya saya sendirian berdiri di tempat itu. Saya hanya mendongak ke atas dan keadaan sekeliling. Saya menarik nafas sedalamnya dan berdoa sejenak. Saya tidak pasti apa yang akan berlaku kepada diri saya ketika itu, namun sekiranya ia adalah salah satu untuk menghilangkan mimpi ngeri itu dalam hidup saya , maka saya harus berani menghadapi apa apa kemungkinan yang bakal berlaku. Saya menoleh ke arah sebuah jalan lurus di hadapan saya. Jalan yang kelihatan luas dan cantik. Saya mengorak langkah kaki dan terus berjalan tanpa menoleh ke belakang.
To be continued...
YOU ARE READING
🚏⭕ || Kisah Si Makhluk
Ужасы/Koleksi cerita seram je/ Ada orang kata Se curious kita nak tahu pasal hantu, hantu pun curious jugak nak tahu apa tanggapan kita kat diorang. So aku sarankan korang hati-hati baca buku ni. Lebih-lebih lagi kalau baca memalam. Sebab mana tahu mas...