Inspektor Hariz masih meneliti fail kes di atas mejanya. Sudah 3 bulan dia dan pasukannya cuba menjejaki Osman dan Rizal, penjenayah duo yang sangat kejam. Modus operandi mereka mensasarkan ibu tunggal dengan anak yang kecil, menyamar sebagai jurujual bergerak yang datang sebelum menyerang mangsa.
Kesemua mangsa akan dirogol dan diliwat sebelum dirompak. Untuk menutup perbuatan keji mereka, mangsa kemudiannya akan dijerut, mayat mereka akan dikerat dan disumbat ke dalam beg pakaian sebelum dibiarkan mereput. Setakat ini sudah 6 kes yang dilaporkan. Lebih memilukan kesemua mangsa hanya ditemui beberapa hari selepas kejadian, jadi untuk ahli keluarga mangsa, ianya sangat tragis.
Inspektor Hariz mengeluh. Laporan makmal, hasil bedah siasat dan gambar tempat kejadian bersatu di dalam mindanya, seolah menceritakan trauma yang dilalui mangsa. Bukti dari tempat kejadian juga telah mengenal pasti Osman sebagai perogol yang sadis manakala Rizal pula adalah seorang paedofilia. Kalau diikutkan hati Hariz, penjenayah ini selayaknya ditembak mati kerana hukuman penjara seolah ihsan buat mereka.
“Hariz, dah pukul 7 nie. Kau tak nak balik lagi ke?” tegur Azhar, yang menjenguk dari balik pintu pejabat Hariz.
“Ya Allah, aku tak sedar langsung masa berjalan! Thanx sebab ingatkan aku,” balas Hariz sambil bingkas bangun. Fail yang berselerak disusun ala kadar sebelum mencapai telefon bimbit dan kunci kereta. Dia mendapatkan Azhar yang menanti di muka pintu lalu mereka berjalan beriringan ke tempat letak kereta.
“Mestilah aku ingatkan. Kalau tidak, melepaslah aku nak makan sedap malam nie,” usik Azhar sambil tersengih.
“Itulah kau, aku dah suruh kahwin, kau yang tak nak,” perli Hariz.
Azhar hanya memekakkan telinga. Sejak menjadi rakan sejawat 5 tahun yang lalu, Azhar kerap dijemput Hariz ke rumahnya untuk makan malam bersama apabila ada kelapangan. Isteri Hariz, Rina, seorang suri rumah sepenuh masa pernah bekerja sebagai chef restoran sebelum berhenti selepas melahirkan Irfan, anak lelaki Hariz berusia 5 tahun. Tidak hairanlah apabila hidangan makan malam keluarga Hariz yang setaraf hotel 5 bintang itu umpama rezeki terpijak untuk Azhar yang masih bujang.
Azhar juga mengambil peluang ini untuk bermain dengan Irfan yang dianggapnya seperti anak angkat kerana dia sama-sama menemani Hariz sewaktu menantikan kelahiran Irfan. Hariz juga senang dengan sikap Azhar sejak mula mereka bertugas bersama. Hariz yang membesar sebagai anak tunggal dan Azhar yang merupakan anak yatim menjadikan keakraban mereka seperti adik beradik.
Osman hanya memerhati dari jauh, di sebalik perdu pokok angsana. Air mata lelakinya tidak berhenti mengalir. Penumbuknya dikepal sekuat hati hingga kukunya mencengkam isi; darah yang mengalir tidak diendahkan. Hatinya terlampau sakit. Sepatutnya dia yang mengusung keranda itu ke tanah perkuburan, sepatutnya dia yang menyambut jenazah itu ke dalam lahad, kerana itu adalah ibu kandungnya, tetapi tidak.
Parah akibatnya kalau dia menunjukkan muka sekarang, walaupun dia ingin sekali menatap wajah ibunya buat kali terakhir. Semuanya gara-gara Inspektor Hariz. Kalau Inspektor Hariz tidak muncul di rumah ibunya tempoh hari, pasti ibunya masih hidup lagi, pasti perbuatan kotornya tidak akan diketahui orang kampung.
“Man, jom kita blah Man. Aku risau kalau orang kampung kau nampak kita,” ujar Rizal. Matanya asyik meliar ke sana ke mari, bimbang kehadiran mereka disedari. Dia resah.
Osman mengetap kejap giginya. Amarahnya memuncak. Syaitan bersorak. Inspektor Hariz akan bayar semua ini, itu tekadnya!
“Ya, baik. Terima kasih,” balas Hariz lalu menamatkan panggilan itu. Hariz mengeluh berat. Terbayang wajah perempuan tua yang ditemuinya beberapa hari lepas. Jelas di ingatannya reaksi perempuan tua itu apabila diberitahu anaknya adalah suspek utama kes pembunuhan bersiri yang sedang dalam siasatan.
YOU ARE READING
🚏⭕ || Kisah Si Makhluk
Horror/Koleksi cerita seram je/ Ada orang kata Se curious kita nak tahu pasal hantu, hantu pun curious jugak nak tahu apa tanggapan kita kat diorang. So aku sarankan korang hati-hati baca buku ni. Lebih-lebih lagi kalau baca memalam. Sebab mana tahu mas...