Pengakhiran sebuah misteri

590 25 0
                                    

Assalamualaikum admin dan peminat FS , bertemu kita lagi , semoga sihat sejahtera untuk semuanya. Maaf jika masih ada kesilapan tatabahasa dan juga susunan ayat dalam entry sebelum ni. Bagi yang baru mengikuti kenalkan saya Fizi 29 lelaki . Okay cukup dari saya untuk intro.

Misteri.seringkali kita difaham jika misteri mesti sesuatu yang mampu membuat kita berdebar-debar,meremang bulu roma dan sebagainya. Kadang-kadang ia seperti terbawa-bawa pada kehidupan seharian kita. Misteri selalunya akan melibatkan roh-roh yang tak tenteram,sihir,tempat yang ditinggalkan,hostel,pejabat dan sebagainya seperti yang banyak kita dengar ,lihat atau alami sendiri.

Tapi apakah punca yang jadi sehingga ianya menjadi misteri dan menghantui orang ramai? Adakah kita terfikir kenapa jadinya misteri tersebut dan apa kisah yang terjadi sebelum ianya menjadi sebuah misteri.. hehe panjang pula. Baik mari kita renungkan kisah ini , yang baik buat pedoman dan yang jahat wajib dihindarkan..

2006 , aku menyambung pengajian ke peringkat diploma waktu itu. Diterima masuk ke salah satu kolej di pusat bandar yang pesat membangun dan jaraknya cuma 30km dari rumah, tapi aku memilih untuk duduk di hostel dan merasai pengalaman berdikari seperti budak lain yang sebaya. Berat hati mak nak bagi aku duduk jauh dari pemantauannya kesan dari apa yang jadi kepadaku sewaktu sekolah rendah.. Daring.. ya masih ingat Daring? ‘kawan’ yang tak pernah jemu untuk merapatkan diri dengan aku. Waktu itu aku tidak lagi melihat beliau. Mungkin dah ada kawan baru kot. Hehe. Okay , cerita bermula disini.

Hostel yang aku panggil Rivera, apartment luar yang digunakan kolej untuk student yang memerlukan. Hostel ni juga campuran dengan budak Kolej Uniersiti Islam Selangor (KUIS). Kalau salah nama kolej tu sorry yer sebab aku memang tak campur mereka ni. Ada 3 blok bersambung dalam apartment tu. A,B dan C. blok A semuanya budak KUIS. Hostel ni campur lelaki dan perempuan.! Blok A dan B masing2 ada 8 tingkat manakla blok C di tengah-tengah antara A dan B mempunyai 11 tingkat dan mempunyai lift di setiap blok.

Bagi perempuan tingkat mereka dari 4 – 7 dan lelaki tingkat 1-3 bagi setiap blok. Untuk blok C tingkat 8 dan keatas kesemuanya kosong Cuma ada kuil yang disediakan di tingkat 9 untuk pelajar india satu masa dulu. Ini yang diberitahu oleh warden la. Time aku masuk sana semua melayu je takde pula india jadi kuil dah kosong.warden tinggal di blok A tingkat 3 manakala blok aku (B). Di tingkat 8 Cuma ada rumah owner Rivera saja ditingkat tu. Harap korang jelas dengan keadaan tempat aku cerita ni.

Selesai semua pendaftaran dan tiada apa yang pelik pun masa ni. (Untuk kelancaran pembaca aku tak panggil hostel ni bilik tapi rumah sebab memang rumah pun, bukannya bilik-bilik seperti hostel lain). Dalam rumah aku ada 8 orang iaitu amir,ryan,azlan,zaim,yan,afif dan rizal.

Aku sebilik dengan Amir dan Rizal. Afif,zaim dan yan satu bilik dan Azlan dan Ryan sebilik.Mereka ni memang jenis tak reti bahasa sikit. Suka hati dorang nak buat apa, nak cakap apa tanpa pedulikan sensitiviti orang sekeliling. Sebagai junior kami tinggal di tingkat 3 manakala senior tinggal di tingkat 1 kesemuanya.tingkat dua untuk budak yang dah 3-4 sem. Selepas 2 bulan disana bermula la peristiwa yang sangat menyeramkan aku setiap kali aku teringat.

Kami di fahamkan supaya tidak naik ke tingkat 8 sebab owner apartment tu tak suka pelajar berada di tingkatnya. aku cuma ambil remeh saja dengan perkara tu. Warden akan meronda setiap 2 jam bagi memastikan kami tidak ke tingkat pelajar perempuan. Tingkat kami paling hampir dengan pelajar perempuan dan kami paling di pantau oleh warden. Aku dapat tau dari senior hostel ni ‘keras’ kerana ada satu kejadian yang berlaku tapi mereka taknak bercerita lebih lanjut pasal tu.

Di satu hari dimana bermulalah misteri yang aku ingat dah berakhir semasa aku kecil dulu. aku ceritakan balik apa yang terjadi. Untuk pengetahuan korang Azlan orangnya alim,solat tak tinggal,dia ni sopan santun orangnya dan mempunyai ‘kelebihan’ seperti aku juga yang mampu melihat benda yang tak semua orang nampak. Pada malam tu kami berdua saja dirumah sebab yang lain pergi melaram kat town. Yela malam minggu la katakan, tambahan pula aku nak berdating dengan awek tingkat 5 masa tu . kalau tak ,memang aku takkan alami peristiwa ni,mungkin sudah sampai masa dan ‘rezeki’ aku waktu itu.

🚏⭕ || Kisah Si Makhluk Where stories live. Discover now