Pocong

1.4K 90 3
                                    

Lokasi cerita ni berlatar belakangkan di villa yang pernah aku cerita sebelum ni. Kali ni malam.

Masa zaman sekolah dulu, aku dengan kawan² aku memang rajin meronda melawat kawasan. Biasalah, so called remaja....baru nak kenal dunia, semua benda baru nak try.

Masa kami meronda malam tu, hari pasar malam, so bila dah pergi pasar malam, 30minit kat sana, lagi sejam meronda...kawasan kami meronda meliputi dua kampung yang aku pernah cerita sebelum ni dan juga villa tu memang tempat wajib dan feveret untuk meronda. Okay, bila dah selesai "melawat kawasan" kat area kampung² tu kami pun bergerak lah pergi villa tu.

Kami bawak 2 biji motor, aku bonceng kawan aku sebab kami satu taman, kawan aku lagi sorang taman lain so dia bawak motor sorang jelah...time tu dalam pukul 9-10.30 macam tu masa kami sampai kat villa tu. Selalunya memang kitorang akan berenti lepak kat taman permainan tengah² kawasan villa tu, tapi haritu kami decide nak meronda je. Dan itu adalah keputusan yang paling tepat pada hari tu aku kira....

Seramnya disini, setiap lorong villa kami lalu, ada satu lorong tu kebanyakkan rumah tu tak berpenghuni...masih belum, mungkin. Masa atas motor tu kami sembang², gelak², gosip² tapi takdelah sampai gelak tak ingat dunia....ingat lagi. Kawan aku yang kat belakang tu nyanyi² dalam nada yang slow, sambil follow motor aku kat depan. Sampai je satu rumah tu, rumah ketiga kat lorong tu, aku nampak melalui sliding door, sesosok tubuh berbalut kain putih yang disebut² sebagai pocong sedang mengadap ke luar, secara terperincinya ke arah kami ! Macam mana aku boleh nampak ?
Sebab depan rumah tu ada lampu jalan, cahaya lampu tu menembusi rumah yang kosong tu...

Bayangkan, aku dengan kawan aku tengah sembang² masa tu sampai aku sendiri terdiam, dia pun terdiam. Lepastu aku tanya dia "kau nampak tak apa aku nampak ?"
Dia jawab, "i think so..." So, memang aku tak salah tengok, memang aku yakin tu pocong.

Serentak, aku dengan kawan aku toleh ke belakang dengan harapan kawan aku yang motor belakang tu tak nampak. Aku risau dia takut melampau...dahlah dia sorang taman lain, memanglah kami hantar sampai depan rumah dia, tapi dia sorang kot bawak motor tu...kalau aku, aku takut.

Nasib baik dia tak perasan, terus aku bagi isyarat kat dia bawak laju sikit...keluar je dari kawasan villa tu aku ajak dia balik...kami hantar dia sampai dia masuk rumah, lepastu aku pun pecut balik rumah, aku pun kira balik sorang jugak lah lepas hantar kawan aku yang bonceng aku tu, rumah dia lorong lain...adalah dalam 500m aku sorang². Nasib baik aku sorang, takde "penumpang".

Trauma jugak beberapa hari, lepastu sambung balik melawat kawasan....

🚏⭕ || Kisah Si Makhluk Where stories live. Discover now