Sotong

510 33 2
                                    

Sebenarnya aq xprasan pun ada mesej ni

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Sebenarnya aq xprasan pun ada mesej ni. huhu.. nasib  baik aq rtekan, kalau x mmg smpai sudah aq xtau kewujudn dia. Tpi like selalu lah.. watpadd aq en suka buat aq nmpk sombong jdi aq xleh reply chat i dunno why '). Mochi_NaYa thnks tau shre stry tu. Nk mintk prmission publish sini bleh? donnolaa_ em aq pun xtau sbenarnya. Xpyh carik lah. qtcream sure^. Ok dh reply semuaaa


January 22, 2017

Hari dah pagi. Aku selak langsir bilik, nampak matahari naik cantik. Cuaca nampak lebih indah dari semalam. Semalam hujan satu hari suntuk. Jam kat atas meja baru tunjuk pukul 9. Aku nak kena bersiap cepat. Ada hal tengahari ni.

Aku turun nak sarapan, aku belek-belek surat yang berlambak kat dalam bekas surat tepi tv. Aku cari yang bersampul warna ungu muda. Bila dah jumpa, aku buka dan aku baca isi dalam. Kad kahwin dari Amirul Adib. Member satu platun dengan aku masa aku join kesatria kembara dekat U dulu.

Budak ni, baru je aku jumpa ari tu. Bincang pasal nak jadikan aku pengapit dia. Aku tolak sebab aku tahu aku busy dengan kerja. Tapi, dia kata kalau aku dapat datang hari akad nikah pun dah okay dah. Dah jemput pakai mulut pun hari tu. Pun beriya nak hantar kad lagi.

“Kahwin jugak kau akhirnya, Dib”. Tergelak kecik sekejap. Sebab aku tahu kisah silam dia.

……..

Nama aku Amirul Adib. Aku dilahirkan dalam keluarga yang cukup kucar-kacir. Mak dan bapak aku bercerai. Aku tak ada adik beradik lain. Umur aku 3 tahun, ayah aku kantoi kahwin lain senyap-senyap. Bila mak aku dapat tahu, mak aku mintak cerai dari bapak aku. Mak masa tu tak kerja, jadi dia bawak aku balik kampung, tinggal dengan nenek.

Perempuan bila bercerai, walaupun salah lelaki, tetap perempuan tu juga yang kena kecam kena keji. Dekat kampung, mak-mak saudara aku semuanya suka mengata mak aku. Sedih giler mak aku, Balik kampung nak dapat sokongan moral dari adik beradik, tapi adik beradik lah yang paling hina sekali. Bawak mulut jaja cerita yang bukan-bukan pasal mak.

Umur aku baru tiga tahun masa tu, tak faham apa-apa. Nenek yang ceritakan bila aku dah besar. Baru sebulan duduk kat kampung, mak aku dah tak tahan. Pergi kedai beli barang dapur, kena mengata, pergi rumah jiran hantar baju (tolong nenek ambik upah menjahit), pun kena mengata. Orang kampung mengata mak aku nak mengorat laki-laki orang kat kampung tu.

Tak tahan punya pasal, mak aku tinggalkan kampung. Dia bawa diri pergi ke KL. Sebabnya, selalu gaduh dengan mak-mak saudara aku kat kampung tu lah. Tinggallah aku dekat rumah nenek. Bukan sebab taknak bawak, tapi sebab nenek tak bagi. Nenek cakap dia sanggup jaga aku, besarkan aku, sekolahkan aku. Atok dah takde. Tak jauh dari rumah nenek adalah rumah makcik-makcik aku tu. Mak aku pergi KL kerja, tiap hujung bulan dia akan hantar duit kat nenek aku. Mak aku kerja apa? Biarlah rahsia. Kah kah kah.

🚏⭕ || Kisah Si Makhluk Where stories live. Discover now