Cerita bermula bila aku bercinta dengan laki ni. Nama dia, Aaron. Kami semua satu universiti. Aku, Anna dan Aaron. Aaron ni baik, gentleman orangnya. Anna pulak pendiam dan pemalu. Berbeza dengan aku yang hyperactive ni. So, one day, Aaron ni mintak putus. Dah 8 bulan kitaorang bersama tak alih2 je dia mintak break up. Alasan dia, dia suka orang lain. Aku tanya dia siapa orang ketiga tu. Dia diam. Ada dia cuba mengelak sampai la aku fedup, aku cakap selagi aku tak tau siapa orang ketiga tu, aku tak akan lepaskan dia. Haa jangan main2 dengan aku.
Aku mula siasat siapa pempuan yand dia suka. Sampai la suatu hari aku tak sengaja dengar perbualan Anna dengan kawan dia.
Kawan 1: Hani dengan Aaron serious dah break? Hani kena game ke?
Anna: Aku tak tau la dorang dah break ke belum… Aaron cakap dia suka aku. Tapi aku terpaksa tolak dia sebab dia bf kawan aku.
Kawan 2: Aaron mesti faham. Dia mesti rasa kau ni sweet giler berbanding si Hani tu. Hani tu macam berani and memaksa.
Kawan 1: Anna, kau tak rasa ke Hani tu just mempergunakan kau? Selama ni dia je yang melebih. Kau suka ke?
Anna: Sometimes shes a little bit aggressive but she is a nice girl. Masa aku takde kawan kat sekolah rendah dulu dia yang sudi kawan dengan aku. Masa aku kena buli dia yang tolong.
Kawan 2: So sweet lah friendship korang ni. Patutlah Aaron lebih suka kat kau!Itulah apa yang aku dengar. Dalam masa yang sama dorang mengumpat pasal aku. Baru aku tau orang ketiga tu Anna rupanya. Aku tak marah pun. Aku cuma nakkan kepastian. Aku dah boleh terima kenyataan yang dorang lebih suka antara satu sama lain lagipun aku dengan Aaron officially broken up. Satu malam aku tak dapat tidur sebab memikirkan macam mana aku nak kasitau Anna. Aku nak bincang dengan dia. Aku text dia untuk jumpa aku dan berbincang pasal hal ni. Tapi satu hari sebelum aku jumpa Anna, aku jumpa Aaron dulu. Aku settle masalah aku dengan dia baik2. Aaron mintak walaupun dah break jangan sampai putus kawan. Tegur dia macam biasa. Aku pun setuju je. Bagi aku tu bukan masalah besar. Esoknya aku jumpa dengan Anna pulak.
Aku: Anna. Kau suka Aaron jugak kan?
Dia diam then angguk slow2.
Aku: Kau tak perlu risau pasal aku. Aku dengan Aaron officially broken up so, it’s okay, you can date him.
Lepas tu Anna jawab…”Well of course! Duhh!” Sumpah aku terkejut! Bukan tu sepatutnya yang dia jawab. And dia cakap lagi…
Anna: Selama ni aku pendam je perasaan aku. Aku memang dah lama suka Aaron even sebelum korang start dating lagi. Now, aku gembira sangat finally korang broke up jugak. Dah lama aku tunggu. Bila kitaorang dah date nanti, aku kesian tengok kau sorang2 so kau boleh join kitaorang since we’re best friends.Aku terdiam seribu bahasa. Aku tak sangka Anna akan cakap macam tu. Anna yang aku kenal tak macam ni.
Anna: Kenapa? Terkilan sebab kau dah kalah dengan aku? Selama ni kau memang pandang rendah pada aku kan?!
Aku: Aku tak pernah pandang rendah kat kau! Kita kan kawan!
Anna: Pada engkau Hani… apa maksud kawan? Hamba yang kena patuh apa kau cakap yang buat kau rasa hebat sangat!Lepas tu dia terus lari. Aku jerit nama dia sambil tu kejar dia. Sampai je kat dorm dia, tengok dia tengah menangis dikerumuni roommate dia. Aku dengan Anna tak satu dorm. Semua roommate dia marah aku. Semua salahkan aku. Dorang fikir aku marah sebab Anna dan Aaron suka antara satu sama lain. Dorang kata sebab perangai aku buruk lah Aaron tinggalkan aku. Ehhh bitch betul! Dan paling aku tak sangka. Anna jadi talam dengan aku. Anna cakap, “Dahlah korang! Aku faham kenapa Hani marah sangat kat aku. Aku yang salah jangan salahkan Hani disebabkan aku”. Tapi dorang semua cakap jangan backup orang macam aku ni. Dia tak salah pape tu semua masalah antara aku dengan Aaron.
Aku tak sangka Anna yang aku kenal dulunya pendiam, lembut, manis bertukar menjadi Anna yang talam dua muka dengan kawan baiknya sendiri. Sepanjang aku kawan dengan dia, aku tak pernah pandang rendah dekat dia. Aku anggap dia tu macam family aku sendiri. Aku buntu. Sampaikan aku mintak tolong dari sorang kawan aku ni. Family dia pan
YOU ARE READING
🚏⭕ || Kisah Si Makhluk
Ужасы/Koleksi cerita seram je/ Ada orang kata Se curious kita nak tahu pasal hantu, hantu pun curious jugak nak tahu apa tanggapan kita kat diorang. So aku sarankan korang hati-hati baca buku ni. Lebih-lebih lagi kalau baca memalam. Sebab mana tahu mas...