BY Rylna
Cerita ini berlaku sekitar 1990 an di sebuah sekolah di Sarawak, Malaysia. Ada seorang remaja perempuan berumur 17 tahun meninggal selepas terjun dari tingkat tiga block B. Kejadian ini berlaku selepas tamat sebuah pertandingan “Ratu Cantik” yang di adakan di sekolah menengah (SMK Julau). Dia merupakan salah seorang peserta “Ratu Cantik” tersebut.
Dia memakai pakaian tradisional kaum iban iaitu ngepan. Selepas kejadian tersebut. ramai pelajar sering melihat kelibat perempuan tersebut merayau-rayau di kawasan sekolah pada waktu malam. Kerusi di asrama yang di diaminya dulu kadang-kadang bergerak sendiri menurut pelajar yang pernah melihat.
Menurut cerita makcik cleaner yang memang sudah lama bekerja di situ, ada suatu malam, sekumpulan pelajar asrama belajar malam dekat block tersebut lari berkeliaran selepas melihat kelibat perempuan tersebut datang dengan baju yang dipakainya waktu itu (baju ngepan) dengan wajah sayu dan pucat. Menurut sumber yang dipercayai, perempuan tersebut datang tiap-tiap malam dengan pakaian ngepan dan terjun dari tingkat 3 tersebut pada waktu yang sama seperti yang berlaku waktu itu.
Ada juga mengatakan jasadnya belum tenang dan masih berada di tengah-tengah 2 alam. Menurut cerita pelajar di situ, kematiannya berlaku apabila dia mendapati kekasihnya tidak mahu bertanggung jawab atas kandungannya (dia mengandung) . Kesimpulannya, dia meninggal akibat di tinggal oleh kekasihnya. Cerita ini dah lama dah berlaku. Sekarang mungkin takde lagi kelibat dia. Kita doakan agar dia tenang di sana.
Kisah Ke 281 - Hantu Raya
Cerita ni berlaku masa aku darjah 2. Masa tu mak aku pergi outstation. So malam tu aku tidur ruang tamu dengan adik dan abah. Korang pernah tak tidur dan kemudian bangun jalan sendiri dalam keadaan tak sedar? Ala, dalam cerita melayu kan banyak. Sedar-sedar kat depan tangga dah.
Macam tu lah jadi kat aku malam tu. Aku mimpi ada orang bagi salam dekat aku. Dalam mimpi tu aku jawab salam tu. Pastu aku bangun dan jalan pergi kat pintu dalam keadaan tidur. Aku bukak pintu tu tetiba angin kuat masuk. Aku terus terjaga dan terkejut kenapa aku kat pintu
Aku cepat-cepat pergi tempat tidur dan niat nak tidur balik sebab takut + pelik. Selang beberapa minit, tiba tiba.... Aku nampak ada lembaga besar sangat warna hitam. Dia jalan dengan anak dia kot. Anak dia kecik. Jangan sebelah mak dia nak p dapur.
Aku perati je disebalik bantal aku. Badan dia berbulu-bulu. Ingat kan bila dah msuk dpur, dia dah takda. Pastu dia ada balik. Dia diri depan dapur. Time tu mmg sejuk gila. Seram sejuk. Benda tu still ada teguh kat situ. Aku pun kejut abah aku. Cakap aku sejuk.
Then abah bangun bukak lampu dan p amik selimut. Benda tu dah hilang dah. Esoknya aku cerita kat abah dan cousin aku. Cousin aku pandai berubat. Dia cakap tu hantu raya. Benda tu datang dalam mimpi suruh aku bukak pintu. Benda tu ikut opah aku datang rumah aku.
Dia tertinggal. Aku tak tahu lah apa kaitan dia dengan opah aku. Hal orang tua. Cerita mereka banyak. Zaman-zaman dulu kan
Kisah Ke 282 - Cik Lang
Malam tu aku haus sangat. So nak p dapur. Straight dapur aku ada tingkap. Bila dah sampai dapur, aku bukak lampu and then yeahhh. Surpriseeee!! Kat tingkap ada perempuan pakai selendang putih senyum dekat aku. Haisshh!! Dah la buruk.
Aku tengok dia. Dia tengok aku. Terkaku sangat. Mata dia merah. Gigi bertaring. Senyum yang menyeramkan. Aku tergamam. Kaki rasa macam takleh gerak. Aku kuatkan diri. Pusing belakang chaww masuk bilik kejut mak abah bagitatu sambil nangis. Abah aku pun p dapur nak usha kat tingkap tu tapi takda apa.
Malam tu aku tidur bilik parents sebab takut. Sampai sekarang aku masih ingat muka benda tu. Takleh lupa. Esoknya kawan abah datang rumah. Kebetulan dia pandai berubat. Kelebihan Allah bagi abah cerita la dekat dia pasal aku.
YOU ARE READING
🚏⭕ || Kisah Si Makhluk
Ужасы/Koleksi cerita seram je/ Ada orang kata Se curious kita nak tahu pasal hantu, hantu pun curious jugak nak tahu apa tanggapan kita kat diorang. So aku sarankan korang hati-hati baca buku ni. Lebih-lebih lagi kalau baca memalam. Sebab mana tahu mas...