Can't let her go || 008

3 1 0
                                    

Gisterenavond heb ik zorgvuldig mijn kleren uitgezocht zodat meneer Verouden dit keer zeker geen commentaar zou hebben erop. Wanneer ik uit de douche kom, droog ik mijn haar en maak ik er een vlecht in. Het onderste deel dat roze gekleurd was, heeft de kapster er gisterenavond uitgeknipt. Mijn haar was toch lang genoeg en de puntjes waren helemaal kapot door de verf en door wrijving met mijn kleren. Aan de onderkant steek ik een elastiekje met een zwart strikje erop om alles samen te houden. Ik knoop een witte blouse dicht en doe er een rokje onderaan. Nu nog grijze sokken die prikken en veel te lang zijn, voor ik mijn zwarte Oxfords aan doe. Om het af te maken trek ik nog een blauwe aan. Lekker preppy, als er nu nog iemand commentaar heeft dan geef ik hem een make-over. Het grappige van al is dat zelfs deze stijl mij staat. Alhoewel het totaal niet mijn stijl is. Ik ga met een lang gezicht naar school want ik heb echt geen zin om de helft van mijn tijd te besteden bij mister economie. Ik heb het vak vier uur in de week wat betekend op maandag en dinsdag een uurtje en op woensdag twee uur. Daarna hebben we nog Engels en Duits. Eigenlijk zijn het mijn vier beste vakken, ware het niet dat die leraar van mijn voeten ervoor zorgt dat ik het nu al zwaar gehad heb met heel zijn verhaal. Op school aangekomen kijken de meesten vreemd op als ze mijn kledij zien, maar ze lachen wanneer ik hen vertel wat de bedoeling ervan is.
'Waar is Harry eigenlijk?' vraag ik aan Joyce wanneer ik hem nog niet gezien heb. Over een minuut gaat de bel en ik ben dus nog snel de nodige boeken uit mijn kluisje aan het halen.
'Geen idee, normaal komt die toch vroeg aan op school en dan gaat hij naar jou toe.'
'Misschien is hij ziek.'
'Ocharme die jongen.'
Ik haal mijn schouders op. Ik mag zeker niet laten blijken dat ik nog maar een klein beetje interesse heb in hem. Femke zal niet verliefd worden, in geen geval! Met die gedachten loop ik naar het juiste lokaal. Nog voor de anderen er zijn, kom ik al aan op mijn bestemming. De leraar komt net om het hoekje vandaan.
'Femke', zegt hij verbaasd mij hier al zo vroeg aan te treffen.
'Goeiemorgen, meneer', begroet ik hem vriendelijk. Hij glimlacht even en opent dan de deur van het lokaal zodat hij zijn gerief al binnen kan leggen. Hij komt terug naar buiten en ik zie hoe hij mijn lichaam scant met zijn ogen. Ik kan een goedkeuring afleiden uit zijn blik en ik haal opgelucht adem. Alweer een kans minder dat hij me naar de directeur stuurt. Wanneer de andere leerlingen er zijn, mogen we naar binnen. Ik haal mijn boeken uit en zelfs wanneer de les begint, is de stoel naast mij nog steeds leeg. Waar zou Harry toch zitten? Ik had hem beter mijn nummer gegeven dan kon ik hem tenminste bereiken. Mooie vriendin ben ik. Hij weet enkel mijn naam. Een halfuur later wordt er op de deur geklopt. Harry komt voorzichtig binnen en wil zich excuseren bij de leraar, maar die onderbreekt hem.
'Geen probleem Styles, ik weet van waar je komt. Neem plaats en haal je boeken uit zodat je kan volgen.' Harry komt naast me zitten en glimlacht even als onze blikken kruisen.
'Evaluatiegesprek met de directeur', fluistert hij. Ik knik. Dat doen ze altijd met nieuwe leerlingen. Ze moeten één voor één bij de directeur komen om eens te kijken of ze aanvaard worden op school en zo komen eventuele problemen ook aan het licht. Geen enkel probleem dus. Ik volg de les aandachtig en dat is zeker niet van mijn gewoonte, maar ik zou graag op een goed blaadje staan bij meneer Verouden. De tijd gaat al ij al nog snel vooruit en voorbij. Samen met de anderen gaan we naar buiten, maar in de gang wacht de directeur me op. Verward ga ik naar hem toe.
'Je vader belde net.'
'Ja?'
'Hij moest dringend weg voor zijn job en je mag kiezen van hem. Ofwel blijf je de rest van de week alleen thuis ofwel ga je naar je moeder.'
De rest van de week, dat betekent nog vier dagen. 'Ik denk dat ik het wel in mijn eentje red', antwoord ik. Anders is mijn vader ook amper thuis en maak ik ook zelf eten.
'Dan zal ik dat zo aan hem doorgeven. Ik bel hem deze namiddag nog zodra hij in Spanje is aangekomen.'
'Oke, ik had eigenlijk nog een vraagje', begin ik. Dit is mijn kans om meer te weten te komen over Harry.
'Vraag maar...'
'Waarom is Harry eigenlijk verhuisd?'
'Dat kan ik je helaas niet vertellen, Femke.'
'Waarom niet?'
'Omdat Harry mij gevraagd heeft niemand iets te vertellen.'
'Jammer.' Ik draai me om en loop de speelplaats op naar mijn vrienden. Ik kom het toch te weten. Niemand weerstaat aan mij, als ik iets wil weten dan kom ik dat te weten. De pauze gaat veel te snel voorbij en dan is Engels aan de beurt. De leraar wil dat we iets vertellen wat we leuk vinden en typisch Brits, Iers of Amerikaans is. Met andere woorden hij wil onze basiskennis Engels testen. Ik vertel iets over The X-Factor. Gisterenavond heb ik naar de audities gekeken want die zijn opnieuw begonnen en ik denk dat er wel heel veel talent bijzit dit jaar. De leraar knikt goedkeurend en laat dan Harry aan het woord. Hij begint stil maar dan komen de woorden er vloeiend uit. Hij verteld dat hij een dele van zijn leven in Londen heeft doorgebracht en dat hij daardoor een heleboel dingen gezien heeft die een toerist niet te zien krijgt. Geen details over zijn privéleven.
'Good job, Harry. I can actually hear that you have spent a lot of time in London cause you have a British accent.'
Er komen nog een paar leerlingen aan de beurt tot we iedereen gehad hebben en dan is het tijd voor Duits. Onze leerkrachten veranderen van lokaal en de lerares deelt blaadjes uit. Grammatik. Hier gaan we weer, grammatica voor minimum negen lessen.
'Harry hat du Deutsch wenn du in London lebte?'
Harry kijkt haar aan alsof ze van een andere planeet komt. duidelijk niet dus.
'Dan heb je wel een heleboel achterstand.' Ze kijkt de klas rond alsof ze daar een oplossing zal vinden. 'Femke, hier zit je', zegt ze terwijl haar hand mijn schouder raakt.
'Ja.'
'Zou jij Harry wat bijles kunnen geven over de grammatica? Je bent toch goed in Duits en heb je nog je oude woordenlijsten?'
'Ik wil dat wel doen en ik denk wel dat ik ze nog heb.'
'Oké, Harry, wil jij dan les volgen bij Femke? Die woordenlijsten hoef je niet te leren, maar dat is basiswoordenschat en je neemt die dus best even door.'
'Wanneer moet ik dat doen?' vraagt hij.
'Liefst zo snel mogelijk want morgen gaan we hiermee verder.'
'Kom deze namiddag mee naar mijn huis dan leg ik je alles wel uit.'

Just can't let her go - H.S.Where stories live. Discover now