Can't let her go || 041

4 1 0
                                    

'Gelukkige verjaardag!' roept iedereen. Verbaasd blijf ik in de deuropening staan. Ik sla mijn handen voor mijn want dit had ik niet zien aankomen. Iedereen staat in de woonkamer. Mijn grootouders, mijn tantes en nonkels, mijn nichtjes en neven...
Elke komt naar me toe en neemt me vast in een knuffel. 'Gelukkige verjaardag zussie!'
'Dank je, ben je helemaal uit New York naar hier gekomen?' vraag ik ongelovig. Iets in mij zegt dat dit geen werkelijkheid kan zijn.
'Ja, oh hallo', zegt ze duidelijk tegen iemand anders.
Ze laat me los en ik loop verder naar binnen zodat nu ook de anderen zien wie Elke net opmerkte. Op het moment dat Harry binnenkomt, zie ik mijn ouders staan. Jawel! Mijn vader en moeder staan naast elkaar in eenzelfde woonkamer. Bij mijn vader zie ik een blik van herkenning, mijn moeder moet duidelijker langer nadenken maar ook dan herkent ze hem.
'Aha en wat doet deze jongeman hier?' vraagt papa.
'Harry is deze morgen gekomen om te helpen met het opruimen', leg ik vlug uit. Mijn familie hoeft voorlopig niet te weten dat hij hier is blijven slapen.
Ik stap naar voor om iedereen een hand te schudden en drie kussen te ontvangen van elke gast. Dat heb je dan als je jarig bent.
Als laatste schud ik de hand van een jongen die ik nog nooit gezien heb. 'Ian, jouw zus haar wederhelft', verklaart hij.
'Femke, maar dat wist je vast al', stel ik mezelf voor. Hij knikt glimlachend.
'Iedereen mag plaatsnemen aan tafel', zegt mijn vader en dan verdwijnt hij samen met mijn moeder in de keuken.
Ik neem plaats tussen mijn nicht en Harry. Voor me zit Elke en voor Harry zit Ian.
'Wist jij dat mama en papa terug praatten?' vraag ik zacht aan Elke.
'Nee, ik zag het ook pas toen ik hier aankwam. Mij hoor je in elk geval niet klagen. Het is beter zo dan al die ruzie.'
Mijn ouders komen terug met twee grote taarten en begin aan iedereen een stuk te geven.
'Hoelang is het eigenlijk al?' vraagt Elke nog steeds op fluistertoon.
'Sinds New York.'
'Hé Femke!' roept mijn nonkel die steeds de grappigste wil zijn, 'Is dat nu een vriendje of het vriendje?'
Ik kijk snel even glimlachend naar Harry. 'Harry is het vriendje.' Meteen krijg ik weer een heleboel felicitaties over me heen.
'Jij bent toch die nieuwe jongen uit haar klas?' vraagt mijn neef aan Harry.
'Ja...' zegt Harry.
'Dan hebben wij elkaar al eens ontmoet op dat feestje van Josh begin dit schooljaar.'
'Juist ja.'
Nu herinner ook ik me dat hij daar was. 'Jij was daar toch met Margaux?' vraag ik hem.
'Ja ze kon niet meekomen. Iets met de jeugdbeweging ofzo.'
'Jij woont ook in New York, toch?' vraag ik aan Ian wanneer er een ongemakkelijke stilte dreigt te vallen.
'Ja, mijn ouders zijn verhuisd naar New York. Mijn vader is daar geboren en nu is hij teruggekeerd voor de zaak.'
'Beetje zoals bij jou dus', zeg ik tegen Harry.
'Zijn jouw ouders ook Amerikaans misschien?' vraagt Ian.
'Nee, mijn vader is Brits maar is naar België gekomen voor de zaak', legt Harry uit.

De taart en koffie zijn ondertussen op en iedereen is aan het praten.
'Kijk eens aan, dat ik dat nog mag meemaken. Ik weet dat ik mijn schoonzoon voor het eerst te zien krijg en ik krijg er meteen een tweede bij', zegt mijn moeder wanneer ze even bij ons komt staan.
'Jou heb ik al enkele keren gezien, maar toen waren jullie nog niet samen zeker', zegt ze tegen Harry die een arm om me heen geslagen heeft.
'Dat klopt', bevestigd Harry.
'Nieuw uurwerk?' vraagt mama dan en ze komt naar me toe om het van dichterbij te bekijken.
'Ja, gekregen van Harry.'
'Amai, chique dinges. Was dat voor je verjaardag?'
Ik knik.
'Wij hebben ook nog een geschenkje voor jou', zegt Elke. Ze geeft me een rechthoekig pakje, 'van Ian en ik.'
Ik maak het open en het Naked 2 komt tevoorschijn. Godzijdank dat ze niet het laatste nieuwe kochten want deze kleuren zijn veel mooier.
'Dank u.' Ik sta op om ze beiden een knuffel te geven.
'Aha het is cadeautjestijd zie ik', zegt mijn oma die nu naast me komt staan. Ze geeft me een enveloppe en drie van die typische oma-zoentjes. 'Voor op uw spaarboek', knipoogt ze. Mijn nichtje geeft me een doosje vol . Dankbaar neem ik het aan van de kleine peuter. Het zijn de vier lentekleurtjes verzameld in een box. Mijn andere en iets wat oudere nicht geeft me een ketting en mijn tante geeft me een tas. Verder krijg ik nog enkele enveloppes en cadeaubonnen voor het shoppingcenter.
Als laatste komen mijn ouders, jawel ze komen samen, met een geschenk.
'Alstublieft', zeggen ze en ze geven me om de beurt een kus. Ik maak de enorme doos open die volledig gevuld is met allerlei chocolade.
'Je moet er wel alles uithalen!' zegt papa.
Ik volg zijn bevel op en Harry helpt me met het aannemen van de zakjes M&M's en Maltesers. Wanneer bijna de hele doos leeg is, stoot ik op iets dat niet aanvoelt als chocolade. Ik heb een sleutel in mijn handen en bekijk hem eens aandachtig. Mijn gezichtsuitdrukking moet geld waard zijn wanneer ik me realiseer wat voor sleutel het is. Harry lacht zich een breuk en ook Elke en Ian zitten te lachen.
'Serieus????!!!' roep ik.
'Ja, ga maar eens kijken in de garage.'
Een rode, blinkende Fiat 500C staat in de garage. Mijn lievelingsautootje.
'Omdat je toch bijna je rijbewijs haalt', legt papa uit.
Ik vlieg hem om de nek en daarna is mijn mama aan de beurt.

Just can't let her go - H.S.Where stories live. Discover now