Mereka bertekad, walau apa jua godaan yg terhidang di depan mata, mereka tidak akan berhenti hinggalah tiba ke destinasi yg dituju. Maka perjalanan diteruskan dengan disulami lalakan mengikut irama yg keluar dari corong radio. Seboleh2nya mereka elak dari berbual perihal KFC dan jauh sekali perihal Ah Tong. Sementara dalam benak Amran, bayangan Ai Lin sentiasa menemani lamunannya.
Dipendekkan cerita, mereka tiba di bandar Bahau dengan selamat. Misi seterusnya, mereka perlu mencari lokasi restoran KFC yg mereka tujui. Mujur trafik di bandar tidak sesak di pagi minggu. Mungkin ramai warga bandar yg mengambil kesempatan berehat di rumah, bercuti bersama keluarga.
Tidak sukar bagi mereka menemui restoran berkenaan. Kereta diparkir betul2 di depan pintu restoran. Dengan keterujaan tahap maksimum, masing2 bergegas keluar dari perut kereta. Lalu masing2 terpaku di depan pintu kaca restoran yg masih berkunci, memerhatikan jadual masa restoran beroperasi.
AMRAN: Ni bolum puko 9 lai ghaso eh kan?
SALIM: Ontah la. Lobih kurang puko 9 dah kot. Tak perasan lak jam kereto tadi.
LEMAN: Haduiyai.. Padan la Abg Tapa macam polik yo kito koba nak ambik kereto puko 7 semalam.
RAZAK: Tu la.. Apo dio tak koba yo kek kito, Kentaki bukak puko 11..
SALIM: Haihh.. Apo nak buek ni?
AMRAN: Duo jam laie poik..
Untuk seketika, masing2 membisu. Tiada idea untuk mengisi masa yg terluang tanpa rencana. Pintu dan dinding kaca restoran membolehkan pandangan mereka tembus ke dalam restoran. Kelihatan oleh mereka beberapa orang pekerja restoran bekerja di bahagian dapur. Mungkin memasak juadah untuk dijual agaknya, fikir Amran.
LEMAN: Cubo la kotuk pintu. Kut2 buleh duduk tunggu kek dalam.
RAZAK: Mengarut la kau aih.. Kono marah lak kang. Tak pasal2 dio tak bagi kito masuk toruih.
SALIM: Den terbayang la.. Kut kito kojo sini, sodap jugak ni kan?
AMRAN: Tak terbayang lak kek den tadi. Tapi bilo kau cakap camtu, jadi terbayang pulak. Osah sodap eh tu.
RAZAK: Aah la..
LEMAN: Habih tu, camno dgn stor gotah?
AMRAN: Ala.. Berangan yo Man. Bukan boto2..
Mereka masih terpaku di depan pintu restoran KFC. Masing2 tiada idea, apa yg patut mereka buat untuk menghabiskan masa menunggu. Malah tiada apa untuk mereka bualkan juga. Mata masing2 begitu asyik memerhati ke dalam restoran. Segalanya begitu asing dan begitu mengujakan bagi mereka.
RAZAK: Kang nak duduk kek mejo mano?
SALIM: Kek dopan pintu ni la. Kut2 ado org kampung lalu ko, buleh eksen sikit.
AMRAN: Baik duduk dokek dgn dapur. Sonang nak menambah apo2.
LEMAN: Ala.. Mejo kan banyak tu. Duduk sorang satu mejo pun takpo.
XXX: EKAU DONGA TAK??!!!
Tak sempat mereka nak ketawa dgn lawak Leman, tiba2 mereka dikejutkan dengan segahan dari belakang. Segera mereka memalingkan badan ke belakang. Seorang lelaki berdiri bercekak pinggang di belakang mereka dengan muka yang berkerut dan riak yang sangat bengis.
AMRAN: Donga apo cik?
XXX: TU LA DEH!! POKAK!!
SALIM: Apo ni?
XXX: ZAMAN DAH LAMO BERUBAH. MANUSIO YO TAK GOTI BERUBAH. ANAK BINI TAK BEJAGO. SIBUK HAL DUNIO. MAKAN, MINUM, TIDO, SAKIT POGHUT, BEGHAK. APO LAIE KAU NAK??!!!
RAZAK: Apo yg acik marah an ese ni? Tak paham ese doh..!!
XXX: EKAU LA!! TAK TAU DIUNTUNG. LANGIT TU TINGGI. BINATANG PUN TAKDO KEK LANGIT. TAK DONGA KO?!! MAMPUIH LA. BINI ONTAH KE MANO. ANAK ONTAH KE MANO. OMAK ONTAH KE MANO. MAD NOR ONTAH KE NANO.
LEMAN: Mano.. Bukan nano. Typo tu..
XXX: EKAU TAKYAH LA MEMOKAK!! LANTAK LA MANO KO, NANO KO, GUANO DEMO KO.. POKOK DEK DEN LA!!!
Leman tersentak dimarahi tiba2. Mereka berempat terpaksa memilih untuk diam. Masing2 faham, tiada apa yg perlu mereka perkatakan apabila berhadapan dgn pakcik yg kurang siuman itu walaupun kian lama mereka makin rasa tak selesa. Malah bimbang juga di hati masing2 jika tiba2 pakcik itu bertindak kasar.