Lebih kurang setengah jam menunggu barulah Abg Tapa muncul. Dia menjinjing sebuah beg. Kelihatannya seperti masa bekerjanya sudah tamat dan dia sudah bersedia untuk pulang ke rumah. Abg Tapa terus menarik sebuah kerusi dari meja lain lalu duduk menyertai meja Amran dan rakan2.
ABG TAPA: Tak sompek lak cerito tadi. Abg ingat kau sumo dah tau. Dah minum ko?
SALIM: Dah bang. Leman siap bertambuh ruti canai..
LEMAN: Ala.. Itu pun nak cerito.
Pelayan kedai perasan kehadiran Abg Tapa lalu menghampiri meja mereka. Abg Tapa memesan roti canai dan kopi o.
ABG TAPA: Abg tak tau apo nak buek ni. Elok bona kau sumo dtg sini. Ado jugak kawan nak kungsi masalah. Boto2 abg raso tak sanggup nak balik kampung ni.
SALIM: Sampai bilo taknak balik..
ABG TAPA: Abg ingat nak merantau la. Duduk Somban ni pun ok jugak. Nak boli ghumah bukannyo susah. Abg sendiri yg buek an pinjaman eh.
RAZAK: Tapi totap tak selosai masalah kan?
ABG TAPA: Tu la..
AMRAN: Apo punco eh bang?
ABG TAPA: Pasal putuih tunang tu la..
AMRAN: Yo la.. Abg nak merantau sobab putuih tunang. Tapi apo punco eh abg putuih tunang? Kan abg sendiri nak kawin, nak beranak pinak secopek mungkin..
ABG TAPA: Boto tu.. Kau memang paham cito2 abg yg satu tu. Itu la yg paling payah abg nak capai. Ekau budak2 mudo belio lagi pun dah ado makwo masing2. Tapi boto ko kau tak tau cerito ni?
RAZAK: Osah, memang tak tau bang..
ABG TAPA: Omak kau tak cerito apo2, Man?
LEMAN: Ese ado tanyo, tapi dio koba takyah masuk campur. Maleh la sey nak tanyo lobih2..
AMRAN: Apo punco eh bang..? Kut2 buleh ditolong.
ABG TAPA: Cito2 abg dgn cito2 Iha tak buleh dikojar samo2..
Abg Tapa mula hendak membuka ceritanya. Berkali2 Amran menelan liur. Dia sendiri kurang pasti, kenapa dia masih berasa cemas.
Lalu, Abg Tapa pun bercerita.
"Maso daftar Iha kek maktab hari tu, ado la sesi taklimat. Taklimat tu utk studen yo. Tapi sajo abg menjongok dari luar. Joling2 kek Iha sebolum tingga an dio kek situ konon eh. Abg pun donga jugak la taklimat eh."
"Maso taklimat tu la abg baru tau, studen buleh kawin, tapi takleh pregnen. Itu pun sobab ado sorang studen tu tanyo. Abg pandang Iha, Iha pun pandang abg. Dapek pandang2 yo la maso tu. Sobab dio duduk jauh ke tongah."
"Kato org yg bagi taklimat tu jugak, ponah jadi studen pregnen maso kursus. Toruih kono tondang maktab. Maktab ni lain sikit sistem eh. Takleh cuti, takleh extend. Sobab tu dalam maso kursus takleh pregnen."
"Habih sesi taklimat tu, sumo duduk samo2 bincang hal tu. Tuk Said bekoreh suruh abg kawin jugak. Tak payah pregnen, keteh. Sumo tu buleh rancang. Lopeh habih belajar sok baru pregnen. Sonang yo dio cakap."
"Acik Fasha lak koba, baik Iha beronti belajar yo. Jadi suri rumah cam dio. Iha lak taknak. Abg pun nak cadang an camtu jugak. Tapi Iha sampai cembeng tak setuju. Dio nak jugak jadi ustazah. Tu cito2 dio, keteh.."
"Jadi keputusan Tuk Said, kawin dulu. Tak payah pregnen. Tunggu habih belajar. Kalau tak pun, tak payah kawin dulu. Sambung tempoh bertunang. Lopeh habih belajar namti baru kawin."
"Pueh abg cubo pahamkan Tuk Said. Umo abg dah lanjut bona. Kalau tunggu Iha habih belajar lagi tigo taun, umo abg dah 40. Patut ko abg tunggu?"
"Bagi abg, memang takdo jalan lain. Salah sorang, samo ado abg atau Iha, kono lupo an cito2 sendiri. Kan elok kalau Iha lupo an ajo cito2 dio nak jadi ustazah tu? Kut dio nak ajar mengaji kek kampung ko, nak bukak koleh tusyen ko, abang ok yo. Takdo hal. Kigho cikgu jugak la tu. Tapi dio totap nak koreh kepalo. Totap nak jugak belajar kek maktab tu."
"Duo tigo hari runding mo Tuk Said. Tak jumpo jugak jalan keluar eh. Balik2 dio nak menyalah an abg. Ayah abg pun tak dapek nak kato apo. Dio nak memihak kek sapo pun dio sobo salah. Cumo dio mintak kek Tuk Said jgn salah an abg. Tu yo.. Tapi totap Tuk Said takleh terimo."
"Tapi memang kito pun paham. Anak dagho eh bertunang tak sampai seminggu, putuih. Abg dah nak pocah kepalo pikir. Ni yo jalan terbaik. Biar la Iha kojar cito2 dio. Dio mudo laie. Esok luso dio jumpo la jodoh yg lobih sesuai utk dio. Abg ni dah tuo. Tak sanggup abg nak tunggu lagi tigo taun.."
"Nak ambik hati Tuk Said, mujur muncul Atong. Harap2 pasal dio sanggup boli gotah hago tinggi tu buleh buek Tuk Said lombut hati dgn abg. Tapi tak dipeduli eh jugak. Tu yg abg masih nak cari jalan utk majukan kampung kito. Abg bukan nak mencari musuh. Tapi Tuk Said ni memang payah dibawak berunding. Along Sahak sendiri pun setuju abg putuih an tunang. Tak kisah la kalau baru duo tigo hari pun. Simpan lamo2 pun tak jadi apo jugak, keteh.."
"Apo abg nak buek? Cubo kau koba kek abg? Abg bukan taknak kawin, tapi kalau dah camni jalan cerito eh, abg terimo takdir. Abg mo Iha memang takdo jodoh. Bukan abg tak usoho."
Mata Abg Tapa nampak basah.