' Amboi angah, bukan main lagi ye menyakat Mangga tu eh' tegur aku sambil menyelak pintu rumah.
' Hehehek hehek, Mm-mangga janganlah cium Am...hahahak geli lah Mangga' ujarnya angah sendiri memalau aku yang menyapa dia sebentar tadi..
'Dhia, nak air' suara angah membantutkan niat aku..
' ala angah pergi lah ke dapur tu.kan ada air teh pagi tadi siang2 mcmni pun takkan lah angah takut hahha ' balas aku.
' Taknak !.. takut—' jawabnya sambil memegang lengan aku lalu ditarik-tariknya.
' Hemm siang2 pun takut ke angah ni..haa yelah jom jom' aku pun menemani angah menuju ke dapur"
' Lepasni angah pergi tidor okay?' arah aku..
' Taknak!, Am nak mmain ddengan Mangga' balas angah.
Air teh yang berada di bwah penutup saji itu ku buka perlahan lalu dituangkan kedalam cawan plastik angah lalu diberikan kepada angah .
"Perlahan sikit minum tu ngah kang tersedak" pesan aku.
Angah hanya menggeleng sambil meneguk minumannya itu.
'Degil betul abang Dhia ni ye.. taknak dengar lansung cakap Dhia ni ye..geram jeee rasa tau, nnti lepas main dengan Mangga pastikan angah tidor ye ...haa lagi satu tingkap tepi pintu tu nanti jangan lupa tutup..Dhia nak masuk bilik ' arah aku.
' Am tak pandai tutup tingkap ' angah menjawab sambal mencebikkan mulutnya .
' haa tak perlah kalau macamtu, nnti Dhia tutupkan..kalau angah dah selesai main nanti , angah panggil je Dhia ye..' arah aku sekali lagi sebelum masuk ke dalam bilik..
Sementara abah pula...
' Halim, aku dengar anak sulong kau tu udah nak habis belajor ye? .. betul ke?' soal Pak Kassim.
' Haah Kassim , Ilham dah nak habis dah..tapi itulah belom ada tarikh cutiny..rindu lah jugak aq ni dekat dia sbb dh nk 2 bulan tak balik ..' jawab abah.
' ooo macam itu rupanya.. biasalah Halim, anak kau sorang je yang berjaya sambung belajar.. kos undang-undang pulak tu..insyallah nanti bila si Ilham tu dah jadi peguam..hidup korang 4 beranak makin senang lah lagi lepasni ..' ujar Pak Kassim sambil mencabut Lalang sawah.
' itulah kassim, rezeki arwah Milah dulu nak anak-anak dia ada yang sambung belajar dan dapatkan kerja yang baik-baik..kalau nak dibandingkan dengan aku ni Kassim, duit kahwin dengan arwah pun kena pinjam dekat kamu dulu' kata abah dengan nada sedikit pilu.
' Allahuakhbar Halim, aku ni kan sahabat kamu dari kecik lagi, siap package sepupu ipar lagi tu. tak kan lah aku tak menolong kamu masa itu, lagipun kamu udah bayar balik dah pun hutang tu..ish kamu ni pun' bebel Pak Kassim.
'Ya aku tau..aku cuma teringat balik aje zaman itu.. bertapa susah sangat hidup aku dgan arwah Milah masa itu.. sampailah Milah tu mengandungkan Ilham barulah senang sikit hidup kami masa itu.. orang kampung pun ramai yang tawarkan aku kerja masa itu ..Ilham tu rajin orangnya..selalu buat aku ni bangga..orang kampungla masa tu bukan kemain seronok dengar arwah tu mengandung..habis dimanjakan si Ilham tu ini..mana tak nya dia boleh berjaya sampai macam tu sekali..aku bersyukur sangat kassim..tak tahu nak gambarkan perasaan bangga tu macam mana..' ujar abah sambil memberikan senyuman sayu.
" ate udah Ilham tu anak kamu, mau nya org kampung ni idak nolong si budak Ilham tu, kamu dulu pun kesayangan org kampung..dapat pulak anak laki sulong masa tu..mmg meroyan org kampung buat anak2 kamu mcm anak2 deme lah" ujar pak Kassim lagi sambil menghentak hentakkan kaki nya utk membuang kerengga yang berada disitu.
" anak kamu si Dhia tu pulak mcm mana? aku dengor dia tgah nunggu panggilan sambung belajar kan? " soal Pak Kassim.
" iye tapi lepas alongnya habis nnti baru dia pergi, katanya nak tolong aku uruskan apa yang patut, kumpul duit tambahan utk keperluan rumah dan paling penting si Ikram tu takdelah sunyi sbb Dhia tu boleh jaga dia, temankan dia..nak harapkan aku tgok si ikram tu, malam lah jawabnya sbb aku pun balik koje petang" terang abah .
" lailahaillallah, kamu usah le cakap ghope itu, aku dgn bini aku pun boleh tolong jaga anak kamu si Ikram tu bila Dhia sambung belajar, tambah2 lagi umairah pun takde kat rumah tu, anak Aku sorang tu je Halim, rumah Aku tu sunyi klau si Umairah tu takde...inipun dia belom dpat cuti panjang lagi..nnti klau si dhia tu sambung belajar..pagi2 kamu letak anak kamu dkat umah aku, petang kamu amiklah dia..tahulah si odah tu jaganya ..faham" bebel pak kassim.
" mulia betul hati kamu laki bini.. semoga allah sentiasa bagi kamu keberkatan dalam apa jua keadaan kassim " ujar abah sambil menadah tangannya sebelum disapukan ke muka menandakan aamin.
"anak kamu tu mcm anak aku jugak, begitu jugak anak aku ..kita sama2 jaga diorang, sama2 kita tengok diorng membesar ye Halim" Kata Pak Kassim
YOU ARE READING
BIDADARI DARI NERAKA
Fanfiction" Kau jangan mimpi yang aku nih akan ceraikan kau !, kau dengar sini baik² DHIA SAFIRAH ! mulai saat ini, kau bukan lagi bidadari hati aku SEBAB kau tu hanya HAMBA ABDI DARI NERAKA DAN AKU HARAMKAN SYURGA AKU UNTUK KAU JEJAK " - Dazril " Abg, Dhia...