Ayam yg masih beku di dalam peti ais direndam ke dalam besen biru diisikan air, bawang 3 beradik beserta halia juga aku ambil untuk dicincang halus sambil didendangkan dengan sebuah lagu cinta daripada angah yg masih mandi di bilik air nya. .
"C.I.N.T.A. K.I.T.A. (catu raca) C.I.N.T.A. B.U.T.A. (tak bermada lairnya ) C.I.N.T.A. G.I.L.A. (pada harta) M.A.N.A. C.I.N.T.A.( yang cebenar2nya) C.I.N.T.A. K.I.T.A. (campai bila)" nyanyian angah.
.........................................................................................................................................................
tertawa kecil aku mendengar nyanyiannya yg kelaut dgn pelat 'S' nya itu. Sambil telinga tekun mendengar, tanganku juga ligat memotong dan mencincang bawang 3 beradik tersebut .
selesai saja memotong dan melumatkan bawang dan halia tersebut, aku menyuruh angah untuk keluar dari bilik airnya. Mujur pulak harini dia mendengar kata.
" Am na pakai baju kat bilik..Dhia duduk sini tau jgn ikut Am sbb Am malu..nnti Am dah hensem Am tunggu Dhia kat depan tv tau..Dhia jgn takut..siang2 tade antu " perli angah sambil menepuk2 dada dgn gaya bongkak padahal air liur pun meleleh kat dagu.
"Elehh, sape cakap Dhia takut haa? Dhia berani apa sengsorang kat dapur ni..dah2 pegi pakai baju tu.. Dhia nk sambung masak" jawab aku.
tanpa membuang masa, segera aku melihat ayam yg sudah mula lembut direndam air dan ku gapai kuali yg tersangkut elok di tepi tingkap ..perlahan2 minyak dituangkan kedalam kuali sementara minyak mula panas. Nasi didalam periuk juga masih banyak dan hanya dipanaskan semula sahaja.
1. Tumis kulit kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga sampai naik bau.
2.Masukkan serai.
3.Tumis sekejap.
4.Masukkan bahan kisar.
5.Tumis sampai garing.
6.Kemudian masukkan cili kisar.
7.Tumis lagi sampai garing.
8.Masukkan gula, sos cili dan tomato. 9.Biar seketika.
10.Kacau sesekali. Perisakan garam.
11.Masukkan ayam yang telah digoreng tadi.
12.Gaul sebati dan Siap untuk dihidangkan.
YOU ARE READING
BIDADARI DARI NERAKA
Fanfiction" Kau jangan mimpi yang aku nih akan ceraikan kau !, kau dengar sini baik² DHIA SAFIRAH ! mulai saat ini, kau bukan lagi bidadari hati aku SEBAB kau tu hanya HAMBA ABDI DARI NERAKA DAN AKU HARAMKAN SYURGA AKU UNTUK KAU JEJAK " - Dazril " Abg, Dhia...