" Dahtu korang?"soal Ilham.
"Aku sebenarnya okey je..aku bukannya kesah sangat pasal kawan tak kawan ni..asal org tu baik, aku okey je" Kata Yusof.
"Aku pun, tapi kan Ilham..kitorang sebenarnya nk bagitau kau something " kata Nabil.
"Apa? cakap jelah" balas Ilham.
"Sebenarnya niat asal kitorang tadi nak pura2 buat kau jadi kawan kitorang sbb senang kitorang nk pergunakan kau dalam tugasan akhir law kita ni tapi perasaan tu tiba2 berubah bila kitorang dah mula rasa selesa dgn kau time makan tadi and after kitorang dngar sndiri benda2 yg kau doakan tu" Jujur Yusof.
"Iye do, kitorang betul2 mintak maaf..kitorang tak expect lansung yg kitorang akan ngam dgn kau mcm skrg ni..kalau aku tau kau ni jenis yg mcmni, dari awal sem lagi aku dah kawan dgn kau do" Celah Nabil.
" Takpa..korang dah jujur dgn aq ni pun dh kira baik dh..aku maafkan korang.." balas Ilham sambil tersenyum.
"Jadi kau setuju ke nk jadi ahli kumpulan kitorang utk assignment akhir nnti kan?" soal Yusof.
"Hmm, okey setuju! " jerit Ilham..
Malam itu, mereka bertiga berborak dgn lebih rancak lagi sementara Dazril pula ...
"Hoi kau asal termenung tu?" soal azzam kepada Dazril yg terbaring di katilnya.
"Haish entahlah, aku tgah serabut ni" balas Dazril lalu lekas2 dia duduk dri baringannya.
"Lah, dah kenapa pulak ? aku tgok dari kau balik tadi sampailah ke malam ni, kau senyap je..ada apa2 jadi ke harini?" soal Azam.
"Petang tadi, aku gi makan dgn si Ilham tu.." jawab Dazril.
"Seriusla? then apa jadi?" tanya Azam lagi
"Haish kau ni bnyak tnyalah, serabut otak aku..dahlah aku nk keluar jap amik udara malam..duduk sebilik dgn kau ni menambahkan panas hati aku je" bentak Dazril sambil menyerabaikan rambutnya sebelum keluar dari biliknya.
"Lahh, aku pulak yg kena..Dazril2tak habis marah" omel Azzam sambil meneruskan kerjanya.
Dazril yg keluar mengambil udara malam mula merasa bosan bersendirian, jam di tangan kirinya menunjukkan jam baru 9:09 malam..telefon dikeluarkan dari kocek seluarnya lalu didail no Arrisa.
"hello Daz? nape u call i malam2 ni- Arrisa
"hello syg, u katne? tgah buat apa? u free tak ?"-Dazril
" i kat rumah lah, i baru lepas habis temankan mama shopping tadi.. nape u?" -Arrisa.
" kita jumpa please, i need u right now dear" -Dazril
"sekarang? u nak ambik i ke?"-Arrisa
"yeah, cepat sikit..lagi 10 minit mcmtu i sampai rumah u "-Dazril
"ermm okay i siap dulu, bye syg"-Arrisa
panggilan itu dimatikan..kakinya mengorak langkah ke keretanya dan terus menuju ke destinasinya iaitu rumah Arrisa..
"Dhia? apa dhia buat dekat luar malam2 ni?" soal abah sebaik sahaja selesai memakirkan motornya dibawah rumah selepas pulang dari masjid ."Saja~~ amik udara segar sambil2 tgok bintang" balas aku yg sedang duduk di pondok kayu abah sambil melihat bintang2 di langit.
" Boleh abah duduk sebelah anak pempuan bongsu abah ni?" soal abah.
" Boleh abah boleh" jawab aku.
Abah melabuhkan punggungnya disebelah aku sambil kepalanya melihat bintang seperti aku.
" Dulu arwah mak pun selalu tgok bintang malam2 mcm Dhia, arwah mak cakap bintang ni umpama melihat hayat kita.. ia takkan selamanya kekal disitu, mungkin harini dia masih berkelipan di langit tapi esok belum tentu bintang yg sama akan kekal seperti semalamnya.." jelas abah sambil menunjuk bintang yg terlihat sedikit besar .
" Antara bintang2 dekat atas tu, ada satu bintang yg paling abah takut hilang mahupun terpadam" kata abah sambil memandang perlahan ke arah aku.
" Yang ini..yang didepan abah ni..bintang yg paling menyerlah sinarannya..nama bintang nya ialah DHIA SAFIRAH BINTI HALIM..wanita yg kuat,cekal,pintar dan cantik seperti namanya..sama mcm arwah mak" kata abah sambil menggosok kepalaku lembut..
"Abah rindu mak ye..mak kan dah tunggu kita kat syurga, jadi kita kena kuat utk dia..abah jgn sedih2 ya" balas aku yg sudah mengalirkan air mata apabila bercakap tentang arwah..sungguh tak terkata rasa rindu kepadanya.
"Abah sentiasa merindui mak Dhia..hari2 abah rasa mcm dia disisi abah..lagi2 bila pandang Dhia, terasa mcm mak masih ada untuk jaga abah." ujar abah.
Air mata abah mula berkaca apabila aku membalas renungannya dengan pandangan sayu .
" Kalaulah suatu hari nanti abah dah takde, abah nak Dhia tahu yg mak dgn abah akan perhatikan dhia dari atas sana.. " ujar abah sekali lagi sambil mengacukan jari telunjuknya ke langit..
" Hmm abah jgnlah cakap mcmtu~~Dhia tak suka lahh..kalau ye pun ada antara kita yg pergi dulu..Dhia berharap sangat Dhia lah orgnya dan bukannya abah, along atau angah..dan Dhia harap sangat kalau boleh kita semua pergi serentak menghadap ilahi.." balas aku sambil memegang tangan abah.
"Dhia, abah ni dah tua, usia pun dah meningkat 64..mungkin harini abah masih bergelak ketawa, duduk disamping Dhia ..tapi esok lusa mungkin Dhia yg disamping abah untuk bacakan yassin..kalau sampai ajal abah, abah lah org paling bahagia sbb dapat jumpa bidadari abah kat sana..bidadari terbaik adalah isteri kita Dhia..ingat pesan abah ..isteri yg taat perintah suami dan melakukan perintah Allah SWT adalah sebaik2 bidadari di syurga" jelas abah dgn nada sayu..
Kata2 abah cukup menyengat hati ini..Aku terpana dgn kata2 nya..terdiam 1000 kata aku lalu menunduk utk mengelakkan abah perasan akan air mataku sudah bergenang.
"Abah, jgn tinggalkan Dhia bah.. Dhia syg abah.. kenapa abah cakap benda2 mcmni bah kenapa ..ya allah kuatkan hati Aku ya allah " ujar aku sambil mengalirkan air mata sendiri.
YOU ARE READING
BIDADARI DARI NERAKA
Fanfiction" Kau jangan mimpi yang aku nih akan ceraikan kau !, kau dengar sini baik² DHIA SAFIRAH ! mulai saat ini, kau bukan lagi bidadari hati aku SEBAB kau tu hanya HAMBA ABDI DARI NERAKA DAN AKU HARAMKAN SYURGA AKU UNTUK KAU JEJAK " - Dazril " Abg, Dhia...