BIDADARI DARI NERAKA 🥀 50

247 14 2
                                    

" Mestilahh pandai, Dhia kan belajar masak ni dengan arwah mak

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

" Mestilahh pandai, Dhia kan belajar masak ni dengan arwah mak..haa angah suka tak makan masakan Dhia? " tanya aku kepada angah ..

Angah hanya mengangguk ..tangannya mula gatal ingin memegang bahan-bahan tadi..

"Haipp jangan~~" tegur aku.

" Dhia~~,  masak apa tu?" Tegur abah.

"Ouh, Dhia masak Daging masak hitam je bah.." terang aku.

"Ooo angah pulak masak apa?" Usik abah kepada angah yang sedang duduk di kerusi sebelah aku.

"Am m-macak d-daging" balasnya.

"Uish reti ke anak laki abah ni masak?" Soal abah sambil menuruni tangga dapur perlahan-perlahan.

Angah mengangguk ..

"Hmm iyelah sangat reti nya tu" kata aku .

Abah sedang menarik kerusi nya .

" Apa yang boleh abah tolong ni? Meh sini abah nak tolong" tanya abah sambil meninjau ninjau bahan-bahan yang ada di atas meja.

" Ermm tu lah abah, potong Bawang tu..bagi abah nangis sikit " perli aku sambil menghulurkan pinggan yang berisi 3 biji bawang itu kepada abah.

"Haih abah ni paling susah nak menangis, ini betul ye bukan tipu..5 tahun sekali hanya 2 minit je abah akan menangis tau" kata Abah dengan berlagaknya .

" Elehh, Okey.. Dhia nak tengok masa Dhia kahwin nanti..mesti abah nangis punya " aku menjawab nya.

"Alaa yang itu, semua bapa-bapa akan menangis bila anak pempuan dia dah jadi hak mutlak suami ..masa tu Dhia mesti ikut suami Dhia kan..tinggallah Abah dengan angah kat kampung ni" kata abah yang sengaja membuat nada sedih.

" Am na k-kawin ! Am ta nak d-duduk b-bedua d-dengan a-abah ..n-nanti Am c-cakap kat isteri Am j-jaga a-abah.."sampuk Angah.

"Ehh angah pun nak kawin? ..dah ada ke calonnya betul tak abah" kata aku .

" apa pulak takde ..hati-hati tenung rantai kat leher si Mangga tu..katanya julaikha yang bagi" abah mula menceritakan rahsia angah .

Angah yang menahan malu terus bangun menghampiri abah lalu menutup mulutnya ..

"Jj-angan~~j-jangann.~~jangannn~~" jerit angah.

Tergelak-gelak kami tiga beranak do dapur itu sambil menyiapkan masakan.

Tergelak-gelak kami tiga beranak do dapur itu sambil menyiapkan masakan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Tuk tuk tuk !!- bunyi pintu bilik diketuk.

"Dazril~~ ooo Dazril"  panggil Ilham dengan nada perlahan.

"Masuk je lah" balas Dazril.

Ilham menolak pintu bilik Dazril .. lalu mendekati nya yang sedang berbaring membelakangi Ilham.

" K-kau Okey?" Tanya Ilham.

" Hmmph" balasnya .

" Kau marah aku ke pasal Arrisa?" Soal Ilham sambil melabuhkan punggungnya di penjuru katil.

"Kalau kau tak suka aku dengan Arrisa ada apa-apa hubungan..aku boleh undurkan diri aku~ " kata Ilham.

Dazril perlahan-lahan menghadap Ilham .

" Aku tak marahkan kau..sikit pun tak..aku cuma tak suka cara Arrisa layan kau ..tergedik sana tergedik sini.. dulu dia layan aku pun sama macam kau, jadi aku akan teringat semua kenangan aku dengan dia ...lagi satu kau kan memang sukakan dia..jadi kau tak payah undur diri pun takpe..aku dengan dia dah tak ada apa-apa hubungan ..status kitorang sekarang cuma sepupu je..so kau jangan risau " kata Dazril sambil menepuk bahu Ilham sebelum kembali tersenyum .

" Esok kita gerak pagi nak?" Soal Dazril.

" Pagi? bukan ke kita ada kelas ?" Tanya Ilham.

" Aku malaslah nak pegi kelas..aku cuma nak masa untuk move on..aku kena lupakan Arrisa..please " rayu Dazril kepada Ilham untuk tidak pergi ke kelas keesokan harinya.

" Yelah, tapi ini last kita ponteng macamni..rugi ilmu tu tak sempat nak belajar ..nanti aku bagitau Nabil dgn Yusof ye.." balas Ilham.

" Thanks sebab percaya dan faham aku ~" ujar Dazril yang kembali tersenyum .

"Asalkan kau janji tak kan ambik balik Arrisa sudahlah..aku dah mula angau dah dekat dia .." kata Ilham.

"Tu kau jangan risau, aku kalau dah fully move on nanti, tak pandang dah dia..TAPI..aku still akan protect dia sebab dia masih lagi sepupu aku.." jelas Dazril sambil tersenyum .

Ilham juga turut tersenyum sama..manakala Nabil dan Yusof yang mengintai dari celah pintu .

" Tepi sikit Usop, jangannlaa tekan bahu aku kuat sangat" bebel Naim yang berada di bawah manakala Yusof menindih nya sambil melihat Ilham dan Dazril dari celah pintu biliknya.

" Fuhh, aku dapat rasakan aura Dazril yang dulu do" kata Yusof sebaik saja selesai mengintai.

"Asal pulak kau cakap macamtu?" Soal Nabil .

" Kau tak ingat ke macam mana Daz dengan arwah Syazwan dulu? ..rapat macam ni lah.. literally semua sama..aku sampai dah tak kenal Dazril yang pembenci tu..hahaha ..tak sia-sia kita berubah dulu kan ..Cuba kau bayangkan kalau kita tak mintak maaf, tak jujur dengan Ilham..kau rasa kita boleh tenang macamni ke? " Kata Yusof yang tersenyum..

"Tulah..dalam masa seminggu je, Ilhamp dapat sedarkan kita semua ..kalau aku kat tempat dia..perghh belum tentu kuat.. dahlah kena racist sebab miskin, takde kawan, orang perguna kan dia sebab dia pandai je ..uish aku tak kuat do" balas Nabil.

Dazril dan Ilham yang mendengar bunyi seperti tikus berbisik perlahan lahan bangun menghampiri pintu biliknya.

Dan !!! bammm  !!!

"Hoii korang mengintip eh " jerit Dazril .

" Oh mak kau!! ,Eh mana ada.. kitorang tengah pukul lantai ni haa..ada banyak sangat semutnya.

Papp !! Papp!!- bunyi lantai ditepuk .

" Orang kalau dah kantoi, memang suka bagi alasan tak masuk akal " sindir Dazril sambil mengangkat kening sebelah.

" Korang berdua, kalau nak join berborak..jangan mengendap-ngendalp macam ni..masuk je terus bilik..kita borak sama-sama..ni tak..dah macam tikus cencurut dah tadi " kata Ilham .

"Dah-dah..pergi siap² japgi nak gi beli makanan..siapa lambat kena tinggal " kata Dazril kepada semua yang berada di depan pintu biliknya.

" Perghh mantap ! aku nak guna tandas dulu" jerit Nabil .

"Argh aku dulu !! Aku tua sebulan dari kau " jerit Yusof .

Kedua-dua mereka berlari ke tingkat atas iaitu bilik mereka untuk merebut tuala dan tandas.

Ilham dan Dazril pula saling berpandangan..

"Kau nak mandi dengan aku tak?"

Tanya Ilham lalu mengenyitkan matanya kepada Dazril.

Tanya Ilham lalu mengenyitkan matanya kepada Dazril

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
BIDADARI DARI NERAKAWhere stories live. Discover now