BIDADARI DARI NERAKA 🥀 1

711 35 0
                                    

KRING KRING !! bunyi loceng basikal

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

KRING KRING !! bunyi loceng basikal..

" Nasi lemak !! Nasi Lemak !! Kuih Limas ada !! Karipap ada !! Donat pun ada nih!! beli-beli"- jerit aku sambil mengayuh perlahan basikal .

Beberapa jiran yang berada disitu mula memanggil² Dhia untuk membeli.

" ko tengok tu senah, rajin budak Dhia ni cari duit..bagus anak² arwah kak Nilah kan? " Bisik Mak kiah dgn rakan segosipnya.

" Itulah kiah, yg si abg sulong tgah belajar peguam kat Universiti, yang kedua tu dah boleh buat macam² walaupun oku..ye dak ?" balas rakannya.

" Itulah tu, haih Milah²~~ untung ko ada anak² yang berjaya dunia akhirat" balas mak kiah lagi sebelum melambai² ke arah Dhia untuk membeli nasi lemaknya .

Manakala di lokasi yang berbeza, abang Dhia iaitu Ilham Fattah sedang fokus mendengar kuliahnya .

" Baiklah kelas, memandangkan kamu semua tinggal lagi 2 weeks before your final examination and subjek saya ni takde final exam, jadi saya Ada satu tugasan akhir untuk kamu semua sebagai our last assesment..saya nak kamu semua buat 7 kumpulan bermakna satu kumpulan ada 4 student " Arah Prof.Madihah Yasmin kpd student nya .

Keadaan di dalam auditorium itu sangat sepi sehinggakan salah seorang daripada mereka mengajukan beberapa soalan.

" emm prof, may I ask something ?" Soal Ilham dengan penuh keyakinan.

" Ouh yes ilham, silakan." Balas prof.

" Assignment ni perlu selitkan sekali dgn report ke prof ? dan adakah semua student dapat tajuk yang sama ?" Soalnya .

" wuish, good question ilham ! nasib ada yg sudi bertanya, klau tak satu kelas bila ditanya faham ke tak, semua jawab yes prof faham, tapi habukk..Okey ilham, yes assignment ni selitkan sekali report tu dlam bentuk hard copy dan tajuk assignment semua sama tapi ingat !! No copy dari mana² group dan semua ahli kumpulan kene bagi kerjasama faham ?!!!" Tegas prof lagi .

" Okey prof, thanks for explaination" kata ilham.

" Ur welcome.. yg lain ada soalan? Takkan ilham sorang je yg belajar dgn sy?" ujar prof itu lagi..

Sekali lagi kelas itu menyepi, masing² hanya menunduk memandang buku.

" wah hebat hebat belaka bakal peguam generasi Y ni, semua cepat faham..zaman saya dulu, subjek law inilah yang paling susah dan paling bersungguh sungguh kami nk fahamkan sampaikan tak terjawab pensyarah saya masa tu dengan soalan-soalan kami, tapi zaman sekarang ? Nauzubilah lain betul .." kata prof.Madihah Yasmin .

dibarisan kedua terakhir, terdapat 3 serangkai yang memandang kosong ke arah lect mereka.

" Psst~ lambat lagi ke nak habis ni? dah berulat telinga aku dengar dia membebel"- ujar salah seorang dari TIGA serangkai itu .

" itulah tu Nabil, bernanah jugak telinga aku ni lagi-lagi bila dia mention si ilham tadi..macamlah baguss sangatt kann "- Kata yusof kpd Nabil.

Manakala seorang lagi memandang tajam ke arah pensyarah nya.

Nabil dan Yusof saling mengangkat kening menandakan yang Kawan nya lagi sorang tidak tertarik utk join mengumpat.

" Dazril, kau dengar tak ni weyh? fokus pulak ko dgn org tua ni" bisik Nabil sambil mencuit lengan Dazril.

" Shhh ! Semak do korang, diam-diam je dahla..aq tgah panas ni" - marah Dazril .

Tiba-tiba ~~~

" Yg tiga orang kat belakang tu ada masalah apa ye? Saya tengah bercakap time tu jugaklah kamu nak bercakap.. bangun kejap bakal-bakal peguam tiga orang kat atas tu, saya nak tengok macam mana rupa-rupa lawyer kita ni" sindir prof.Madihah Yasmin sambil mengarahkan mereka bertiga bangun.

masing-masing menunjukkan muka kelat + menahan malu dihadapan 30 org classmate mereka.

" Berikan tepukan untuk ketiga-tiga  lawyer berjaya kita ni students" sindir prof lagi sambil bertepuk tangan .

" Segak dan bergaya, nama kamu apa yg hujung tu? bagitau saya apa pekerjaan mak bapak kamu" katanya.

" Nama saya Nabil Syauqi, mak dah takde, ayah pulak bisnes man" jawab Nabil .

" Saya pulak Ahmad Yusof, mak ayah saya kedua-dua takde dah, meninggal sbb excident, time tu saya kecik lagi..saya masatu ---" Belum sempat yusof menghabiskan cerita, prof sudah menyuruhnya untuk tidak melanjutkan kisah pemergian ibu ayahnya .

" Haa kamu yang bergaya tu, dari tadi pandang org mcm nak ajak gaduh je..sila kenalkan diri kamu dan keluarga kamu skali" kata prof.

dengan riak yg tidak berapa sopan, tangan diletakkan kebelakang serta lagak seperti p.ramlee dlam anakku sazali.

" Dazril, family uruskan company sendiri.. that's all about my family, thank you" balas Dazril dengan angkuh sehingga kedua rakannya terus berpaling memandang kearahnya.

" Macamtu je kamu introduce diri kamu depan client kamu nanti ? dgn takde tatacara yg sopan, cuba kamu tgok emm contoh ..haa ilham cuba kamu bangun and introduce diri kamu dgn family kamu .." kata prof lagi tetapi kali ini ilham diminta utk turut bangun supaya dapat memberi contoh bagaimana cara memperkenalkan diri yg betul .

" Ermm, assalamualaikum semua saya ilham Fattah, berusia 26 tahun, berasal dari kampung Teluk Sareh, Perak dan pelajar utk ijazah sarjana muda undang-undang di Universiti Malaysia. Keluarga saya pula, hanya terdiri 4 ahli, abah saya, saya, adik kedua saya menghidap syndrome Asperger dan adik perempuan saya masih lagi menanti panggilan daripada universiti. Abah, seorang penoreh getah sementara pendapatan yg lain adalah daripada hasil jualan nasi lemak adik saya, sekian itu sahaja latar belakang dari keluarga saya terima kasih." jelas Ilham kepada semua penghuni auditorium tersebut.

" Bagus Ilham, haa mcm inilah baru adab bila bercakap..pergerakan mata, tubuh badan tu semua kene amik penting. Kamu semua kena ingat ya !, kamu bukan lagi diperingkat diploma or spm dah..kamu tu ijazah ..keluar² esok, boleh jadi peguam, pendakwa raya dan mcm² lagi. Jadi tolong jangan sia-sia kan benda benda penting mcmni faham semua ?!" kata prof lagi sambil Mata nya tertuju kepada Dazril yg sudah mula panas hati.

" Faham prof " jawab mereka semua serentak.

" Bagus, dah kamu bertiga boleh duduk.. Now saya akan explain tentang topik akhir "- Kata prof.Madihah Yasmin lalu menyambung semula kelasnya.

"Sumpah, kau mmg sial ilham ..menyirap betul aku .. kau tunggu nasib kau ! Sampai lubang cacing aku cari" -Dazril

 kau tunggu nasib kau ! Sampai lubang cacing aku cari" -Dazril

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
BIDADARI DARI NERAKAWhere stories live. Discover now