'Alhamdulillah, amin jugak buat kamu supaya diberikan rezeki yang tidak terkata buat kamu empat beranak..tuhan dah bagi jaminan syurga pada Ikram tu.. Si Dhia tu iras macam arwah makny, mmg org kampung dapat lepaskan rindu dekat arwah.. yang si Ilham pulak dapat bantu kurangkan beban kamu Halim dan membanggakan org kampung ..' kata Pak Kassim.
' Aku boleh rasa tenang kalau satu hari nanti aku meninggal..aku percaya Ilham akan jaga adik-adik dia sampai akhir nyawa dia..' kata abah sambil memegang lebut pada dadanya.
Pak Kassim hanya menepuk lembut bahu abah lalu membawa abah berehat di Dangau buatan abah dan Pak Kassim setiap kali mereka ingin berehat.
Sementara itu di rumah sewa...
' Weyh Ril, asal kau diam je nih, risau pasal assignment ke?' soal salah seorang housemate Dazril.
' Weyh Azam, Kau kenal kan Ilham ?' jawab Dazril.
' Ilham mana pulak kau ni?' soal kawan nya lagi.
'Ala , budak yang 4flat tu' jawabnya.
'Haa memang kat U tu budak tu sorang je yang 4flat gila !, cubalah cakap tu bagi habis sikit ..budak yang mana satu kau ckapkan ni ? Ilham mana pulak ni ?' soal kawannya yang masih bengap itu.
'Aduu kau ni, bukan biasa2 biul nya..kau ingat tak budak yang aku cerita kononnya dia mengajar classmate dia dengan Arrisa tu..lepastu memang dari zaman Diploma lagi dia takda kawan..asyik sengsorang je..kau ingat tak ?' soal Dazil
' Ooo budak tu, Fattah eh ?..lahh cakaplah awal2 ..haaa asal dengan dia? ..kau nak belajar dengan dia ke?' soal kawannya sambil mencuit siku Dazil.
' Hah aku belajar?.. pfffttt lambat lagi lah jawabnya ..alaa kau ni takkan tak tahu assignment baru2 ni .. ooo aku lupa, kau mana sama kos dengan aku , kau kan budak2 sains doktor.. ' jawab Ril.
'dah tau kos kita ni tak sama? Ceritalah bagi habis samdol! ..tersekat-sekat ceritanya ..eyy kang ada yang aku debik japgi..' marah kawannya itu.
' okey2 cerita dia macamni Zam..aku plan nak ambik si Ilham tu jadi kuli aku kat kampus ni tapi aku akan pura-pura jadi kawan dia..hahaha orang kampung kott memang taklah aku nak buat kawan, baik aku jadikan kuli kann... lagipun selalunya assignment arrisa awek aku tu dia lah yang ajar semua sebabtu awek aku pun ikut dia 4flat skali.." terang Si Dazril dngan penuh bongkaknya.
"Austaghfirullahalazim kau ni melampau Ril, tak baik aniaya orang macamtu.. apapun alasan kau aku tak setuju..aku kenal kau ni dah lama Ril, baik buruk kau semua aku tau..tapi apa salahnya kalau kau buat assignment tu sama2 dengan dia, ilmu pun kau dapat, kawan dengan ikhlas pun kau dapat" marah Azam sambil menutup laptopnya.
"kau gila ke aku buat assignment tentang undang2 bagai tu.. memang taklah aku nak menghafal itu ini, siasat itu ini aku tak berminat ..kau pun tahukan papa tu macam mana, dia kalau boleh nak aku ikut jejak abang aku..kalau dia tahu result aku biasa2 je untuk sem last ni niaya aku kene hentam dengan bapak aku ..dahlah paksa aku sambung degree kos yang aku x minat lansung ni..' terang Dazil.
' kau gila ? , mcm mana kalau pihak kampus tau pasal ni? Tak ke niaya nanti bongok! ..pastu kau boleh pulak buat2 kawan dengan dia..eyy tak baik bro .. dia dah penat2 tolong kau buat assignment..bukannya sikit tapi banyak pulak tu...dahtu brape kau bayar dia?' soal Azam .
' Takde bayar apa pun..orang susah buat apa nak pakai duit..dah miskin tu buat je cara miskin sebab tu aku sanggup buat kerja gila ni..bahaya tu memanglah bahaya..tapi aku tak rasa yang pihak kampus tau kalau takde orang lain yang bocorkan rahsia ni..' jawab Dazril.
' ya, aku faham yang kau ni memang pemalas, tapi benda ni melibatkan masa depan kau dgan dia..takkan lah nanti waktu kau nak bekerja pun kau nak mintak tolong dia..' balas Azam .
' Lagipun dia mesti tak tolak punya sbb aku tau dia mesti nak kawan dengan aku punya..and one more thing, aku taklah sebodoh itu kalau dah kerja nanti pun nak mengharapkan dia .' Lawan Dazril.
' Fikir balik betul2..kau tak rasa ke macam dia pun ada kerja yang dia kena buat jugak.. aku tengok kau ni tenang jer 24 jam..aku cuma risau kalau dia terlalu stress nak buat semua benda yang kau suruh semata2 nak kan kawan..aku tak rasa tu perkara yang normal untuk dia..yes dia maybe orang kampung yang susah susah tu that's why dia sanggup buat macamtu but kesihatan dia boleh terjejas kau tau tak..nak2 lagi zaman sekarang ni penyakit dipression , kanser macam2 lagi selalunya datang dekat student macam kita ni.. ' kata kawan nya dengan nada yang selamba.
' Budak tu elok je aku tengok, kau yang melebih tu pahal..lagipun dengan cara ni je dia tak dekat dgan Arrisa and ni kan sem last..so dia mesti pandai handle punya..' balas Ril sambil menggelengkan kepalanya .
" berbuih mulut aku pesan kat kau ni, dahtu Nabil dgn Yusof pun ikut sama ke?" soal Azam lagi.
" Entah, aku tak gitau apa-apa lagi kat diorang..aku cuma baru terfikir je ni..sebabtu aku cerita kat kau je dulu..kau jangan pulak bagitau apa-apa kat diorang..biar diorang tanya sendri dekat aku baru aku explain..lagipun aku percaya sepupu kesayangan aku ni penyimpan rahsia.. bakal2 doktor slalunya setia dan amanah jadi aku percaya yg kau takkan tikam aku" Ujar Dazril sambil membongkokkan badan dan mukanya merapati Azzam yg masih duduk di meja belajarnya.
YOU ARE READING
BIDADARI DARI NERAKA
Fanfiction" Kau jangan mimpi yang aku nih akan ceraikan kau !, kau dengar sini baik² DHIA SAFIRAH ! mulai saat ini, kau bukan lagi bidadari hati aku SEBAB kau tu hanya HAMBA ABDI DARI NERAKA DAN AKU HARAMKAN SYURGA AKU UNTUK KAU JEJAK " - Dazril " Abg, Dhia...