BIDADARI DARI NERAKA🥀 11

266 19 0
                                    

" Hmm dah lembut dah kerak nasinya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

" Hmm dah lembut dah kerak nasinya..nak masak sekarang ke pukul7 japgi eh?" tanya aku kepada mangga sambil memutar2 air beras .

" Masak je, malam nanti kamu boleh rehat..tak payah uruskan dapur dah.." jerkah abah tiba tiba dengan memakai baju putih beserta kain pelikat.

"Ehh abah.. kalau mcmtu Dhia masak skrg " balas aku lalu dengan pantas aku membasuh beras .

Abah pun seperti biasa akan mengambil air masaknya untuk dibawa ke dalam bilik.

Selesai sahaja urusan di dapur termasuklah menyediakan semula hidangan ayam masak merah diatas meja, aku turun pula ke bawah rumah untuk memastikan ayam2 abah masuk ke dalam rebannya. 

kruk kurr kruk kurr!!..kokokok kokokk kokokok!!

Panggil aku kepada kaum kerabat ayam untuk membawa masuk ke dalam reban..dalam 10 minit jugaklah aku berkrukur kukur dgn ayam ni akhirnya berbarislah mereka masuk ke rebannya.

"Fuhh letih betul nak ngajak korang2 semua ni balik ye..degil yakmatt" marah aku sambil membesar2kan mata kepada ayam..

" Oii akak, berborak dgn ayam ke tu hahahahaaha!! cantik2 tapi brcakap dgn binatang" perli 2-3 org budak yang dalam perjalanan pulang ke rumah.

"Ehh2 budak2 ni..Rafi meh sini jap.." ajak aku.

Budak2 itu pun datang ke rumahku.

"Haa ada apa kak?" soal Rafi, budak yg menyergah aku berborak dgn ayam tu.

"Ni akak nk korang cakap dkat mak ayah korang misal kata kalau esok akak tak serempak dgn diorg, mcmni lusa akak nak pegi pekan jadi akak nak mintak tolong dkat rafi utk mintak tolong abg Hazwan hantar akak dekat situ..pasal duit minyak, nnti akak cakap sendiri dgn abg wan tu" jelas aku.

"Ooo boleh boleh, akak ! abg ikram mana?" kata Rafi lagi sambil kawan2nya yg lain melilau2 mencari angah.

"Dia tidur..penat sngat lah tuu..tadikan dia ikut akak cod nasi lemak ni dekat rumah2 korang.." terang aku.

"Ooo patutla, okeylah kak..nnti Rafi bagitau kat mak dgn along pasal akak nk pegi pekan tu..kitorang balik dulu ye kak assalamualaikum" balas Rafi.

"Bye Assalamualaikum jugak kak !!" celah rakan2nya yg lain.

"Waalaikumsalam hati2..pastikan balik rumah terus.."  kata aku .

Isyarat tangan okey diangkat oleh Rafi.

" Comel je perangai~~ kecik2 dah mcm ketua kampung bawak penghulu2 nya ..hahaha yg lain2 tu mengikutt je si budak Rafi ..sama nakal mcm abg dia" ngutuk aku.

Sbelum masuk rumah, secebuk baldi dicurahkan ke kaki ..sempat juga aku menjelir lidah kepada kaum diraja ayam abah yg degil ni.

" Werkk padan muka.. duduklah hengkorang kat situ sampai pagi esok' sindir aku lalu masuk ke dalam rumah.

BIDADARI DARI NERAKAWhere stories live. Discover now